Muzyka

Wysoka jakość lo-fi

Dźwięki i teksty duszne i mroczne. Debiutancka płyta duetu UL/KR to depresyjna przyjemność dla słuchaczy.

 

UL/KR to nazwa zespołu i albumu. Nastrój tej płyty oparty jest głównie o oryginalnie wykorzystaną koncepcję lo-fi. Szmery, szumy i (czasami) wariackie odgłosy kaset magnetofonowych. Powolnie melorecytowano-śpiewane przez Króla pokrętne wersy wprowadzają nas w muzyczny świat zaprezentowany, przy całej swej minimalistycznej formie, z niesamowitym rozmachem. Rzeczywistość to psychodeliczna, mroczna, ciemna i niepewna jak cienki lód, po którym możemy się tylko czołgać (z kawałka Po tak cienkim lodzie).

 

Prezentacja owego świata odbywa się z pełną konsekwencją. UL/KR to płyta bardzo krótka (trochę ponad dwadzieścia minut), ale gęsta. Odsłuchując ją, razem z Błażejem Królem i Maurycym Kiebzak-Górskim, którzy – jak usłyszymy – przybyli z bliska, bo zza rogu, będziemy brodzić w korycie nocy po kostki po pas po szyję. Zanurzymy się w somnambuliczną, duszną atmosferę podsycanego używkami (Więc nie wychodźmy z domu będziemy palić i wciągać lub pić alkohole typu strong) paradoksu (Nie ma słów dla tej otchłani gdy w błocie ugrzęzły wiosła/ A to co było a nie jest wraca po trzykroć), jednak bardzo (ukochany przymiotnik widzów telenowel) życiowego. To wszystko powoduje, że UL/KR brzmi jak reinkarnacja AYA RL (z czerwonego albumu, bez bonusowej w niektórych wydaniach Skóry).


Odnoszę nieodparte wrażenie, że album nagrany przez gorzowski duet jest jedną z oryginalniejszych propozycji muzycznych na polskim rynku. UL/KR składa się z ośmiu utworów (w tym dwóch instrumentalnych), które łączą się w szalenie trudną opowieść o świecie zrujnowanym. Kibicuję Ulicy Krokodyli (tak ponoć rozwija się nazwę zespołu, i może klimat z opowiadania Schulza lub filmu braci Quay jest owej muzyce bliski?), bo wydali dzieło spójne, poczynając od oprawy graficznej digipacku i krążka, przez dźwięki oraz słowa, a kończąc na... depresyjnej przyjemności odczuwanej przez słuchacza.

 

*

 

Błażeja Króla możemy oczywiście kojarzyć z wcześniejszym Kawałkiem Kulki. Po UL/KR nie należy – przynajmniej na debiutanckim albumie – spodziewać podobnych rozwiązań. Zbliża za to oba projekty jakość.

 

 

 

© Michał Domagalski

 

UL/KR, UL/KR

Premiera 9 marca 2012
wyd. Thin Man Records

 

Skład:

 

Błażej Król
Maurycy Kiebzak-Górski

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inne albumy z Thin Man Records na Wywrota.pl:

 

Płyny Vacatunes

Michał Domagalski

Michał Domagalski premium

42 Poznań/Ostrzeszów
626 artykułów 70 tekstów 2127 komentarzy
Urodził się w Ostrzeszowie w 1982. Publicysta i krytyk. Redaktor prowadzący portalu Wywrota od kwietnia 2015 do października 2016. Jako poeta debiutował w almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015. Mieszka w Poznaniu. Na stronach Biura Literackiego…
Zasłużeni dla serwisu


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 31 marca 2012 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca