Muzyka

Oczekiwanie

Krzysztof Zimmermann ukończył studia magisterskie w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Obecnie mieszka w Göteborgu w Szwecji. „Waiting for an Answer" jest jego debiutem.

 

Definiowanie gatunków muzycznych ma swoje wady i zalety. Z jednej strony łatwiej odnaleźć interesującą nas twórczość, z drugiej spotykamy dziwne zbitki słowne, które wprowadzają niepotrzebny zamęt. Kiedy sięgnąłem po płytę Waiting for an Answer Krzysztofa Zimmermanna, spotkałem się z terminem „modern classic”. Czy to nowoczesna klasyka czy klasyczna nowoczesność? Nie będę podejmował się rozstrzygnięcia (osobiście termin ten uważam za sztuczny). Szczególnie, że w przypadku wymienionego krążka z głośników popłynie... ambient.

 

Płyta Zimmermanna dość wyraźnie dzieli się na dwie części. W pierwszych czterech kompozycjach przeważają sample charakterystyczne dla klasycznego ambientu wzbogacone minimalistyczną, budującą nastrój, dość „brudną” (jak ze zdartej płyty), barwą pianina. Utwór Street Crush może nieco zaskoczyć swoim początkiem, ale jest to bardziej urozmaicenie niż dysonans. Pozostałe kompozycje są nieco inne. Znikają klawiszowe nastroje, pojawiają się bardziej wyszukane eksperymenty i niecodzienne, chłodne, wręcz obce klimaty. Na koniec niejednego słuchacza urzeknie, nieco staromodny, zaśpiew... nad brzegiem morza.

 

Waiting for an Answer ma swoistą właściwość, której notabene oczekuję od ambientu. Słuchając kompozycji przy pomocy słuchawek otwartych (tak aby docierały do uszu również dźwięki z otoczenia), można w pewnym zakresie mieć wpływ na kształt słuchanych kompozycji, a co za tym idzie na doznania. Zachęcam szczególnie do „eksperymentów” z utworem Departure 1 (z uwzględnieniem ruchliwego dworca kolejowego).

 

W klasycznym ambiencie zaś szeroko wykorzystuje się sample z otaczającego nas świata (np. z hal, dworców, ruch uliczny, itp.). Waiting for an Answer to niemal podręcznikowy przykład ambientu (szczególnie w swej pierwszej części) . Nie ma tu szczególnych udziwnień ani zaskakujących eksperymentów. Może się wręcz wydawać, że krążek jest w jakiś sposób wtórny. Jest to jednak mylące wrażenie. Płyta Zimmermanna, jak każdy dobry ambient, niesie ze sobą swój własny oryginalny klimat.

 

 

 

 

 

Grzegorz Cezary Skwarliński ©

 

 

 

Krzysztof Zimmermann

Waiting for an Answer

FQP 010, 2012

Grzegorz Cezary Skwarliński

Grzegorz Cezary Skwarliński premium

54 3miasto
229 artykułów 20 tekstów 1484 komentarze
Recenzent muzyczny od 1995. "Generator News" (1995 - 2001), "Estrada i Studio" (dział "Moogazyn" - później też jako samodzielne pismo, 1998 - 2001). Założyciel i redaktor zinu (od 2001) "Astral Voyager".
Ministerstwo Sztuki
Zasłużeni dla serwisu


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 1 września 2012 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca