Wywrota
Karolina Obszyńska

Karolina Obszyńska

35 Wrocław
42 artykuły
Ministerstwo Teatru
Ministerstwo Kinematografii

strony: 1 2 »
alfabetycznie chronologicznie

„Where do we go from here" na stulecie urodzin Henryka Tomaszewskiego

Z okazji setnej rocznicy urodzin Henryka Tomaszewskiego Wrocławski Teatr Pantomimy podjął współpracę z Eweliną Marciniak, świetną reżyserką, która kilka lat temu zamieszała w teatralnym światku rzekomą obscenicznością widowiska „Śmierć i dziewczyna”, realizowanego dla Teatru Polskiego (nomen omen - na tej samej scenie, na której dziś można oglądać „Where do we go from here” właśnie).
Karolina Obszyńska · 13 grudnia 2019 · teatr ·

Wygrać wojnę z naturą („Barany. Islandzka opowieść", recenzja filmu)

Porywająco piękne pejzaże niewielkiej wioski położonej na Islandii i życie mieszkańców, które toczy się tak spokojnie, jakby Matka Natura otoczyła ich specjalną opieką. Tyle daje nam…

Karolina Obszyńska · 24 lutego 2016 · kino ·

Narodziny wolnej woli, ("Lucyfer", recenzja)

Za meksykańskość, za belgijskość, za wychodzenie poza swoją istotę, za bycie sobą. Za kusząco bogatą, a zarazem uzasadnioną mityzację i mistyfikację tego, co jest rzeczywiste i tego, co …

Karolina Obszyńska · 3 lutego 2016 · kino ·

Emocjonalna sinusoida, "Moje córki krowy" (recenzja)

To film pokazujący rodzinną rzeczywistość z całym jej ciężarem, bez cięć tam, gdzie mogłoby zaboleć. Matka (Małgorzata Niemirska) choruje na raka. Przy okazji rutynowych badań okazuje…

Karolina Obszyńska · 15 stycznia 2016 · kino ·

ROZWINĄĆ OSOBOWOŚĆ. WIĘCEJ NIŻ WARSZTATY Z AKTORSTWA

Wywiad z Katarzyną Pawłowską, współzałożycielką Teatru Porywacze Ciał, prowadzącą innowacyjne, profesjonalne warsztaty w Studiu Osobowości. Karolina Obszyńska: Zacznijmy od Porywaczy…

Karolina Obszyńska · 15 grudnia 2015 · teatr ·

Cieszę się, że jestem człowiekiem Teatru

Przed duże T. Tylko tak można mówić o spektaklu Eweliny Marciniak, który w sobotę miał premierą na Dużej Scenie Teatru Polskiego. Śmierć i Dziewczyna inscenizacja pozbierana z mini…

Karolina Obszyńska · 23 listopada 2015 · felieton · 1 komentarz

Co można zrobić z bólu? (Media Medea, recenzja)

Medea, bohaterka antycznego dramatu Eurypidesa, chcąc wymierzyć sprawiedliwość swojemu mężowi, Jazonowi, zamordowała swoje dzieci. Współczesna Medea, bohaterka spektaklu w reżyserii…

Karolina Obszyńska · 22 pazdziernika 2015 · teatr ·

Szczęśliwa siódemka

Bohaterowie 7. Improwizacji radzą sobie z postaciami doskonale, wywołując na widowni salwy śmiechu, choć, jak zapowiada Agata Duda-Gracz w "Improwizacjach nie chodzi o to, aby było śmiesznie”
Karolina Obszyńska · 7 pazdziernika 2015 · teatr ·

Kto tu jest psychiatrą? ("Pieśń słonia", recenzja)

Absolutnie magnetyczny Xavier Dolan tworzy z Brucem Greenwoodem mieszankę wybuchową. Postać stworzona przez Dolana, bardzo umiejętnie balansującego na granicy przesadnej ekspresji, stanowi niezaprzeczalny argument za tym, że "Pieśń słonia" koniecznie trzeba zobaczyć.
Karolina Obszyńska · 9 września 2015 · kino · 1 komentarz

O miłości, której chce się za dużo ("Love" reż. Gaspar Noé)

„Love” budują detale, które czynią go frapującym piękno-gorzkim dziełem.

Edward Murphy, prawodawca słynnej teorii wszystko, co może pójść źle, pójdzie źle postulował, aby kluczową zasadą projektowania wszelkich działań było przewidywanie wydarzeń tak, jak…

Karolina Obszyńska · 3 września 2015 · kino ·

W "Nieracjonalnym mężczyźnie"... nie "wszystko gra"

W najnowszym obrazie Woody’ego Allena, "Nieracjonalnym mężczyźnie", znać klasyczne dla reżysera, żeby nie powiedzieć – wyświechtane – środki wyrazu.

Zaczyna się do bólu schematycznie. Abe (Joaquin Phoenix) to znudzony życiem profesor filozofii po czterdziestce, a Jill (Emma Stone) jest studentką wodzącą oczami za swoim wykładowcą już od …

Karolina Obszyńska · 20 sierpnia 2015 · kino ·

Śmieszni, aż do bólu ("Gołąb przysiadł na gałęzi...", recenzja)

Całość opowiedziana jest językiem teatru absurdu, skutecznie przełożonym na obraz filmu. Nie tylko jednak sterylna przestrzeń i ascetyczna scenografia zwiastują reżyserski zamysł posłużenia się techniką sztuki absurdu.
Karolina Obszyńska · 30 lipca 2015 · kino · 1 komentarz

Technika kamuflażu ("Sens życia oraz jego brak", recenzja)

Jest coś, co Polacy pokochają w tym filmie. Z pewnością siebie samych.

W filmie węgierskiego twórcy Gábora Reisza nie ma głównego bohatera. W oku kamery Áron Szentesi jest jedynie elementem układanki tworzącej ten słodko-gorzki obraz o trudnym dojrzewaniu w…

Karolina Obszyńska · 21 lipca 2015 · kino · 1 komentarz

COKOLWIEK MA FORMĘ… - „METAMORFOZA” TEATRU NARODOWEGO ISLANDII

Bernd Ogrodnik w godzinnym widowisku zamknął zupełnie różne, w formie i treści, etiudy. Począwszy od kilkuminutowego spaceru z lalką, klasyczną marionetką, niezwykle plastyczną i gibką, przez jawajki i frywolne pacynki, czy nawet obrotową planszę, imitującą kwitnące na ziemi życie, aż po… własne dłonie.
Karolina Obszyńska · 2 lipca 2015 · teatr ·

Słodka przyjemność. Novy Ruch Teatr zaprasza na premierę

Już w najbliższą niedzielę, 18 stycznia, we wrocławskim ToTu, odbędzie się premiera spektaklu – „Macht mir Spaβ” w reżyserii Piotra Soroki.

O spektaklu, przyjemnościach i pracy, a także przyjemności, która płynie z pracy rozmawiamy z odtwórczyniami głównych ról Agnieszką Charkot i Agnieszką Dziewą. Karolina Obszyńska:…

Karolina Obszyńska · 16 stycznia 2015 · teatr ·

Poza schematem

Powstał piękny spektakl. Bardzo wzruszający, niezwykle zabawny, umiejętnie łączący wszystkie poziomy patrzenia na świat i oparty na konwencji teatru przedmiotu.

W sztuce wszystko jest dozwolone. Papież może połknąć balkon, Adam Małysz uczyć się skakać od kilku rezolutnych pingwinów, a ludzie zaprzyjaźniać z mrówkami. Ten sytuacyjny absurd…

Karolina Obszyńska · 10 listopada 2014 · teatr ·

Radość… uczestniczenia. O Przeglądzie Nowego Teatru dla Dzieci

Teatr to nie tylko nieśmiałe zaglądanie na scenę zza czwartej ściany. Żeby w pełni go zrozumieć, należy wejść do jego środka – uczestniczyć w kreowaniu, współtworzyć, poczuć na wszystkich jego płaszczyznach. Wtedy intensyfikuje się radość z jego oglądania. A przynajmniej takie rozumienie teatru proponuje Wrocławski Teatr Lalek.
Karolina Obszyńska · 6 pazdziernika 2014 · teatr ·

Czarny ci zatańczy. „Śmierć Kalibana” Teatru Gløsoli

Ekstremalnie krótki czas realizacji, interesujący socjologicznie, ale niezwykle trudny temat i ekipa aktorów fizycznie rozrzucona po Polsce. Z tego pozornie niemożliwego do poskładania chaosu powstała we Wrocławiu udana inscenizacja „Śmierci Kalibana” w reżyserii Przemysława Jaszczaka.
Karolina Obszyńska · 6 sierpnia 2014 · teatr ·

Historia w rękach Klaty. „Termopile polskie” w Teatrze Polskim we Wrocławiu

Całość spektaklu zamyka się w kadrze przeniesionym z popkulturowej sieczki klipów, filmików, obrazków. To dobry sposób, aby o czymś ważnym, w historii Polski przecież przełomowym, mówić zupełnie otwarcie, bez wycofania.
Karolina Obszyńska · 15 maja 2014 · teatr ·

Całuję was, gdzie chcecie. „Stand_up. Witkacy” w Teatrze Polskim we Wrocławiu

Wiesław Cichy broni się w tym spektaklu absolutnie – jako twórca, odtwórca i wizjoner.

Wizytówki z takim cytatem z Witkiewiczowskich Listów do Leona i Władysławy Reynelów otrzymali widzowie wchodząc na Scenę Kameralną w dzień premiery Stand_up. Witkacy. Swawola i…

Karolina Obszyńska · 11 kwietnia 2014 · teatr · 1 komentarz

Zerwany film. „Pod Mocnym Aniołem” Wojciecha Smarzowskiego

„Heroikomiczny wybór pomiędzy demencją a śmiercią”, o którym pisze Pilch, tutaj jest właściwie fabularnym meritum. To obraz emocjonalny do głębi. Wywleka z ludzi ich najbrzydsze, podyktowane fizjologią popędy.
Karolina Obszyńska · 28 stycznia 2014 · kino ·

Wywrotowa Spowiedź Kulturalna 2013 #4

Wywrotowa Spowiedź Kulturalna, czyli polecane przez redakcję dzieła literackie, muzyczne, filmowe i inne, których nie można przegapić wchodząc w nowy rok. Dziś z uczestnictwa w kulturze spowiada się Karolina Obszyńska.
Karolina Obszyńska · 3 stycznia 2014 · felieton ·

Rewolucyjne kino o zwyczajnej miłości. „Płynące wieżowce” w reż. Tomasza Wasilewskiego

To historia bez happy endu. Nikt w niej nie wygrywa, każdy będzie czuł niedosyt. W poincie triumfują kobiety, ale tylko dlatego, że udało im się postawić na swoim – mimo to obie pozostają nieszczęśliwe.
Karolina Obszyńska · 12 grudnia 2013 · kino · 2 komentarze

Obraz ciszy – „Ida” w reż. Pawła Pawlikowskiego

„Ida” to istotne dzieło, poruszające dylematy moralne i etyczne, ale w sposób nienachalny – na zasadzie niedomówień i sugestywnych refleksji.

Najnowsze dzieło Pawła Pawlikowskigo to kameralne, minimalistyczne przedsięwzięcie, którego siłą są obrazy. Autor gra duochromatycznym, przygnębiającym pejzażem i przytłaczającą,…

Karolina Obszyńska · 12 listopada 2013 · kino · 2 komentarze

Mistrzowski pokaz na otwarcie Capitolu. „Mistrz i Małgorzata” Wojciecha Kościelniaka

To przedstawienie muzyczne na najwyższym poziomie – rodem z największych teatrów na świecie

Nowa Duża Scena Teatru Capitol nie rozczaruje nawet największych malkontentów. Kto oczekiwał na jej huczne otwarcie w takim napięciu, jak ja, ulegnie, jak sądzę, podobnemu wrażeniu. Teraz…

Karolina Obszyńska · 31 pazdziernika 2013 · teatr ·



strony: 1 2 »

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca