Wywrota

Między formą a fabułą, w masce, pokazując gębę.

„Wiadomo wszak, iż nic tak nie wpływa na ducha jak ciało”. Zgodnie w tymi słowami, sztuka, którą mieliśmy okazję obejrzeć, wywarła na nas niemałe wrażenie. Spektakl "Ferdydurke" w wykonaniu Teatru Provisorium. Reportaż.
„Wiadomo wszak, iż nic tak nie wpływa na ducha jak ciało”. Zgodnie w tymi słowami, sztuka, którą mieliśmy okazję obejrzeć, wywarła na nas niemałe wrażenie.

Może jednak od początku…

W krakowskiej Grotesce, na scenie „dla dorosłych”, gościnnie wystąpił Teatr Provisorium ze sztuką „Ferdydurke”. Spektakl wielokrotnie nagradzany, grany nawet na zagranicznych scenach – grzechem byłoby stracić okazję obejrzenia i przeżycia „na własnej skórze” tego, co zostało okrzyknięte jedną z najlepszych i najbardziej wymownych adaptacji dzieła Gombrowicza.

Zorganizowaliśmy więc grupę „ambitnych” i pełni nadziei, ale jednocześnie obaw – pojechaliśmy.

Już w drodze otrzymaliśmy cenną dawkę wiedzy na temat autora i samej powieści.

Prawdę mówiąc – chyba niewiele osób naprawdę wiedziało, co ich czeka…

Jeszcze na schodach przekonaliśmy się, że teatr stracił dziś dla części osób znaczenie kulturalnej rozrywki – stał się jedynie odskocznią od codziennej monotonii. Zbyt wiele jest ludzi, którzy sztukę traktują na równi z filmową komercją, co odzwierciedla się w ich zachowaniu. Mieliśmy możliwość przekonania się o tym bezpośrednio, mijając grupę eleganckich, młodych mężczyzn, których zachowanie w teatrze pozostawiało wiele do życzenia... Mimo wszystko do końca byliśmy dobrej myśli.

Nadeszła chwila, kiedy spokojnie, ale początkowo trochę chaotycznie, zajęliśmy swoje miejsca i w napięciu oczekiwaliśmy na początek. Sam spektakl poprzedził krótki wstęp, w którym prosto i ogólnie zarysowano problematykę sztuki.

Nastała ciemność, szepty ucichły, napięcie rosło z każdą sekundą…

Scenografię ograniczono do minimum – ławka, okno, stolik. Całą uwagę zwrócono tym samym na grę i mimikę aktorów, bo przecież głównie o to chodziło – o ukazanie ludzkich gęb (bo na miano „twarzy” trzeba zasłużyć), masek i gry pozorów.

…Stłoczeni w ławce szkolnej, na powierzchni 6 metrów kwadratowych aktorzy odtworzyli całą gamę póz i masek, ową tragikomedię form w międzyludzkim kościele… (Grzegorz Janikowski, Scena)

Spektakl zachowuje gombrowiczowską dyscyplinę konstrukcji rozpisując ją na teatralne rytmy i znaki. Tak jak powieść awangardowa przemawia głownie formą, tę formę wykorzystuje czerpiąc z Gombrowicza. Znaków jest kilka – ścieśnienie – ławka, na której brakuje miejsca, bliski kontakt ciał, podporządkowanie ciała impulsom biologicznym, powtarzające się w swym stylu zachowania, zawężona do granic absurdu przestrzeń sceniczna.(Teatr Groteska)

Choć wymowa „Ferdydurke” jest mało śmieszna – raczej tragiczna, obrazując człowieka jako podłego, ośmieszającego swym zachowaniem i brakiem zahamowań miano, jakim jest określany – Człowiek Rozumny; Istota Myśląca – jednak emanuje humorem. Czasem rubasznym i mało wykwintnym, czasem trudnym do ogarnięcia i raczej wprawiającym w zadumę – czy śmiać się, czy płakać nad ludzkością.

…Ferdydurke jest niewiarygodnie śmieszna – śmiesznością gagu, grepsu, slapstiku. Porywająco grana, lekka, a zarazem bezczelnie dosadna w obracaniu tekstem Gombrowicza, z którego ocalały tylko najlepsze numery...( Łukasz Drewniak, Teatr)

Spektakl trochę w formie „terapii szokowej”. Działa często jak uderzenie „obuchem w łeb”, jednak właśnie przez to jest tak jasny i bezpośredni, choć po obejrzeniu można czuć się zgorszonym. Ale to przecież na tym polega twórczość Gombrowicza, sens właśnie w takim drastycznym przekazie jest najbardziej widoczny. To ukazanie zwierzęcej strony ludzkiej natury – targanej emocjami, kierującej się instynktami, pełniej agresji.

...Przedstawienie wybitne, po raz pierwszy tak czytelnie rozszyfrowujące skomplikowane sensy powieści Gombrowicza. Skłębione ciała postaci wbitych w szkolną ławkę, wykrzywione gęby, sarkające, pogardliwe, przedrzeźniające – wszystko to służyło reżyserom spektaklu do ukazania ludzkich uwikłań w formę, w grę póz i masek. Na przestrzeni 6-8 metrów kwadratowych rozegrał się wielki groteskowy teatr społecznego zniewolenia. A przy tym spektakl ten jest fantastycznie zabawny, wręcz rubaszny. Ukazuje Gombrowiczowskich bohaterów w karnawałowym duchu Bachtina i Rabelais`go – “od pasa w dół”... (Grzegorz Janikowski, Życie)

Po godzinie i dwudziestu minutach napięcia, akcji, toczącej się z zawrotną szybkością, pełnej zwrotów i retrospekcji, wyszliśmy z sali trochę zakłopotani, po części wprawieni w osłupienie i zażenowanie.

Drogę powrotną spędziliśmy na dyskusji odnośnie obejrzanej adaptacji. Niektórzy wyraźnie czuli się zgorszeni – chyba to dobrze. Człowiek – poza naturą „od pasa w dół”, posiada jeszcze tę lepszą, „od pasa w górę”, która też czasem dochodzi do głosu. Sumienie się odzywa.

Są może też chwile, gdy ściągamy maskę, gdy „gębę” zastępujemy „twarzą”…

„Zaprawdę, w świecie ducha odbywa się gwałt permanentny, nie jesteśmy samoistni, jesteśmy tylko funkcją innych ludzi, musimy być takimi, jakimi nas widzą.”

FERDYDURKE według Witolda Gombrowicza

Teatr Provisorium i Kompania Teatr w Lublinie

Scenariusz: Kompania Teatr, Teatr Provisorium.

Reżyseria: Janusz Opryński, Witold Mazurkiewicz.

Scenografia: Jerzy Rudzki.

Opracowanie muzyczne: Borys Sommerschaf.

Występują: Jacek Brzeziński, Witold Mazurkiewicz, Jarosław Tomica, Michał Zgiet.

justyna.pacek

35
1 artykuł 1 tekst 1 komentarz


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
غيوم الخري
غيوم الخري 5 listopada 2006, 11:30
تحذير فرنسي من تجدد العنف على حدود لبنان وإسرائيل
وجهت وزيرة الدفاع الفرنسية ميشال إليو ماري تحذيرا من تجدد العنف على الحدود بين لبنان وإسرائيل. وأبدت قلقها من استمرار الانتهاك الإسرائي 04;ي لأجواء جنوب لبنان. وفي بيروت دعا ممثل الأمين العام للأمم المتحدة إلى
sick
sick 6 listopada 2006, 15:06
byłem, dobre.. choć faktycznie czasem humor był dość prostacki. pewnie, że można to dobrze uargumentować, ale delikatny niesmak pozostał.
poza tym bardzo dobra recenzja
pozdrawiam
22 listopada 2006, 04:58
23 listopada 2006, 14:15
przysłano: 2 listopada 2006


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca