Literatura

30 tysięcy osób odwiedziło targi książek na dworcu Wrocław Główny

W niedzielę 8 grudnia zakończyła się 22. edycja Wrocławskich Targów Dobrych Książek, które po raz pierwszy w swojej historii oraz jako jedyne targi książki w kraju odbyły się na dworcu kolejowym. Wrocławskie święto literatury w odrestaurowanych wnętrzach zabytkowego budynku dworca Wrocław Główny przez 4 dni odwiedziło ponad 30 tysięcy osób!

22 Wrocławskie Targi Dobrych Książek trwały cztery dni (od 5 do 8 grudnia) i zgromadziły 130 wydawnictw z całej Polski. Na stoiskach znalazły się tysiące książek zarówno, dla dorosłych jak również dla dzieci i młodzieży. Pojawiły się także nowoczesne e-booki, gry edukacyjne i czasopisma. Targom towarzyszył program, w którym znalazły się liczne wydarzenia specjalne, m.in.: spotkania z autorami, wykłady, debaty, wystawy oraz szereg atrakcji i zajęć kreatywnych dla dzieci.

 

 - Targi w przestrzeni dworca Wrocław Główny wypadły bardzo dobrze. Przez te cztery dni odwiedziło nas ponad 30 tysięcy osób zainteresowanych książkami. Cieszymy się, że ta przestrzeń spodobała się zarówno czytelnikom, jak i wystawcom. Jesteśmy otwarci na dalszą współpracę z PKP S.A. i myślimy o tym, żeby kolejne Wrocławskie Targi Dobrych Książek, a także czerwcowe Targi  Książek dla Dzieci i Młodzieży „Dobre Strony”, ponownie odbyły się na wrocławskim dworcu - mówi Anna Morawiecka, dyrektorka Targów.

- Debiut Wrocławskich Targów Dobrych Książek na dworcu Wrocław Główny  okazał się sukcesem. Świadczą o tym tłumy wrocławian i podróżnych, a także największa liczba wystawców i wydawnictw w historii tej imprezy. Bardzo się cieszymy, że Polskie Koleje Państwowe S.A. były współorganizatorem tego przedsięwzięcia i że eksperyment z wykorzystaniem przestrzeni dworca na organizację targów się powiódł - dodaje Bartłomiej Sarna, rzecznik prasowy PKP S.A. we Wrocławiu

 

Szczególną popularnością cieszyły się książki nagrodzone w  ogólnopolskim konkursie PIÓRO FREDRY. Jest on jednym z najważniejszych elementów wrocławskich targów od początku ich istnienia, a obecnie należy również do najbardziej oczekiwanych i liczących się w kraju konkursów dla wydawnictw. Na niektórych stoiskach już w sobotę zabrakło nagrodzonych publikacji. I mimo że na bieżąco je dowożono, nie wszystkim chętnym udało się nabyć wyróżnione książki.

 

Tym razem tytuł Książki Roku zdobyło wydawnictwo Marginesy za książkę „Gajos” autorstwa Elżbiety Baniewicz. Pozostałe  książki nagrodzone w tym roku statuetkami Pióro Fredry
to: „Deliryczny Nowy Jork” Rem Koolhass (Wydawnictwo Karakter), „We władzy wisielca” Zbigniew Mikołejko (Wydawnictwo słowo/obraz terytoria), „Będę to fotografował w kolorach. Początek XX wieku na trójwymiarowych zdjęciach Stanisława Wilhelma Lilpopa”, opracowanie Małgorzata Zawadzka (Dom Spotkań z Historią),   „Irena Jarosińska: pismo obrazkowe”, koncepcja, wybór zdjęć i opracowanie merytoryczne Agata Bujnowska, Joanna Łuba (Fundacja Ośrodka Karta) oraz pozycja dla dzieci „Cztery zwykłe miski” Iwona Chmielewska (Wydawnictwo Format). Z kolei nagroda  specjalna dyrektora Miejskiej Biblioteki Publicznej przypadła wydawnictwu Arkady za publikację „SKARBY SZTUKI. Muzeum Narodowe we Wrocławiu”.

Na tegorocznych Wrocławskich Targach Dobrych Książek odbyło się około 50 spotkań z autorami. Kilkudziesięciu pisarzy podpisywało również swoje książki przy stoiskach poszczególnych wydawnictw. Podczas tych czterech dni można było wziąć udział w spotkaniach m.in. z Olgą Tokarczuk, Jerzym Skoczylasem, Karolem Maliszewskim, Elżbietą Baniewicz, ks. Adamem Bonieckim, Karolem Modzelewskim, Grzegorzem Jankowiczem, Januszem Majewskim, Markiem Zagańczykiem, Mariolą Pryzwan, Katarzyną Gubałą  Tomaszem Sekielski, Andrzejem Gwoździem, Janem Miodekiem, czy autorami z Grecji oraz Czech: Leną Kitsopoulou, Pavlem Rankovem, czy Martinem Šmausem.

 

Ponadto podczas targów na Dworcu Wrocław Główny pojawiła się także wystawa zdjęć prac dwóch oryginalnych zagranicznych artystów, którzy rzeźbiąc w książkach nadających im drugie życie – Roberta The z Nowego Jorku (USA) oraz Nicholasa Jonesa z Melbourne (Australia). Można ją oglądać w budynku głównym dworca  jeszcze do 12 grudnia .

 

Targom tradycyjnie towarzyszyły Mole Książkowe, które prowadziły rozmaite zabawy dla dzieci , a także podróżowały po mieście tramwajami zachęcając mieszkańców Wrocławia do wspólnego czytania.

 

Organizatorami tegorocznej 22. edycji Wrocławskich Targów Dobrych Książek były: Miejska Biblioteka Publiczna, Biuro Wrocławskich Promocji Dobrych Książek, i po raz pierwszy, Polskie Koleje Państwowe S.A.


przysłano: 9 grudnia 2013 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca