Literatura

Przegląd współczesnych autorów kryminałów: Krzysztof Beśka

Krzysztofa Beśkę z pewnością nie można nazwać autorem jednego gatunku. W całej swojej dotychczasowej twórczości nie napisał jeszcze „czystego” gatunkowo kryminału.  

 

Krzysztof Beśka jest absolwentem filologii polskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Olsztynie. Debiutował jako poeta w 1990 roku. Jest autorem nie tylko poczytnych powieści i tomików poezji, ale także słuchowisk i dramatów.

 

Pierwszym jego kryminałem jest Wieczorny seans wydany w 2012 roku. Krytycy określają go jako „współczesny kryminał”, bowiem łączy w sobie dzisiejsze problemy społeczne i obyczajowe. W tym samym roku autor wydaje pierwszy tom serii retro Trzeci brzeg Styksu sytuowanego na pograniczu kryminału i thrillera. Akcja powieści dzieje się w XIX-wiecznej Łodzi. Kontynuacją tej serii są Pozdrowienia z Londynu i Dolina popiołów. Krzysztof Beśka tworzy wielowątkowe i wielopłaszczyznowe powieści, w których kryminalna historia, choć stanowi główny trzon fabuły, nie jest jedyną. Obok pojawiają się wątki obyczajowe, a nawet romansowe. Seria kryminalna retro jest jedną z wielu napisanych dotychczas przez Krzysztofa Beśka. Tak różnorodny pisarz z pewnością zadowoli nawet najbardziej wymagających czytelników.

Wybrana bibliografia:

 

Powieści

  • Wrzawa (Warszawa, Wydawnictwo Muza 2004)
  • Bumerang (Warszawa, Wydawnictwo Nowy Świat 2007)
  • Fabryka frajerów (Warszawa, Wydawnictwo Nowy Świat 2009)
  • Wieczorny seans (Warszawa, Wydawnictwo MG 2012)
  • Trzeci brzeg Styksu (Poznań, Dom Wydawniczy Rebis 2012)
  • Ornat z krwi (Gdańsk, Wydawnictwo Oficynka 2013)
  • Pozdrowienia z Londynu (Poznań, Dom Wydawniczy Rebis 2014)
  • Autoportret z samowarem (Warszawa, Wydawnictwo Melanż 2015)
  • Dolina popiołów (Poznań, Dom Wydawniczy Rebis 2015)
  • Krypta Hindenburga (Gdańsk, Wydawnictwo Oficynka 2015)
  • Rikszą do nieba (Warszawa, Wydawnictwo Melanż 2016)

Opowiadania

  • Choroba legionistów w: Opowiadania kryminalne (Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca 2009)
  • Zandka w: Piątek, 2:45 (Warszawa, Wydawnictwo Filar 2010)

Tomy poetyckie

  • Ballady kamienne (1995)
  • Urbi et Orbi (1998)
  • Jeziorak (2000)
  • Limkleryki, czyli Poczet Biskupów Warmińskich (2004)

 

Anna Bugajna

Anna Bugajna

35 Kraków
728 artykułów 10 komentarzy
kontakt: literatura@wywrota.pl
Współpraca
Ministerstwo Literatury


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 31 maja 2016 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca