Literatura

Strefa muzyczna Stacji Literatura 21

Najstarszy polski festiwal poświęcony ambitnej literaturze zmienia nazwę i formułę. Dawny Port Literacki przenosi się do stacji narciarskiej Czarna Góra w Siennej oraz Stronia Śląskiego. Nowa nazwa – Stacja Literatura 21 – akcentuje zorientowanie imprezy na rozpoczynających swoją artystyczną podróż twórców, a liczba "21" podkreśla kontynuację festiwalu.

 

Na festiwalu obok nowych literackich głosów z Polski i Europy pojawią się także niedawni muzyczni debiutanci, których do Stacji Literatura 21 zaprosił Artur Burszta. Klucz wyboru był prosty. Pod uwagę mogli być brani wykonawcy mający na koncie jedną płytę. Szef festiwalu postanowił zarekomendować publiczności Hańbę, Mary Komasę i ØRGANKA. 

 

Najbardziej literackim wykonawcą w tym gronie jest Zbuntowana Orkiestra Podwórkowa Hańba! tworząca piosenki do wierszy m.in. Broniewskiego, Brzechwy i Tuwima. Uzbrojeni w instrumentarium kapeli podwórkowej, m.in. banjo, akordeon i tubę, grają energiczny, prosty punk, inspirowany polskim folklorem oraz muzyką współczesną. Ich debiutancki album ukazał się w 2015 roku.

 

Wydana w 2014 roku płyta "Głupi" ØRGANKA otrzymała wiele nagród, m.in. Nagrodę Muzyczną Programu 3 Polskiego Radia i Nagrodę im. Grzegorza Ciechowskiego. Tomasz Organek nie jest początkującym muzykiem – z zespołem Sofa zdążył nagrać trzy albumy. Nie wszyscy zapewne wiedzą, że jest także pisarzem przygotowującym debiutancką książkę.

 

Urodzona w 1985 roku Mary Komasa to wokalistka, kompozytorka, autorka tekstów. Gra na fortepianie, organach i klawesynie. Studiowała śpiew operowy. W jej pierwszym albumie pobrzmiewają echa muzyki gospel, bluegrass, klasycznego rocka, New Wave oraz ambitnej muzyki filmowej. Jej brat Jasiek Komasa był jurorem w portowym konkursie Nakręć wiersz.

 

Czy tegoroczne koncerty nawiążą do tych najbardziej pamiętnych w dwudziestoletniej historii festiwalu? Homo Twist, Pidżama Porno, Świetliki, Lech Janerka, Dyliżans (Brylewski, Nawrocki, Tymański i Trzaska), Waglewski & Pospieszalski, Tomasz Lipiński, Ballady i Romanse, Kim Nowak – to tylko kilku wykonawców na muzycznej liście Fortu i Portu Literackiego. 

 

Z okazji festiwalu powstawały nowe zespoły: Strachy na Lachy w 2001 roku, Czarne Ciasteczka w 2002, Öszibarack w 2004 i Andruchowycz & Karbido w 2006, a muzykę do wydarzeń tworzyli: Kormorany, Igor Boxx, Indigo Tree, Pustki. Była też seria "33. Piosenki na papierze", w ramach której swoje książki wydali dotąd: Fisz, Grabaż, Kora i Lech Janerka.

 

Powołana została nawet wytwórnia BL Rekord, gdzie ukazały się płyty Karbido i Lesers Bend, Andrzeja Sosnowskiego z zespołem The Chain Smokers, a przed rokiem "Portowe piosenki", na której polscy muzycy nagrali kawałki z tekstami m.in. Marcina Barana, Krzysztofa Jaworskiego, Zbigniewa Macheja, Marty Podgórnik, Krzysztofa Siwczyka i Bohdana Zadury.

 

O pomysłodawcy tych zdarzeń Krzysztof (Grabaż) Grabowski napisał tak: "Przez blisko dwadzieścia lat pracowałem z Arturem tylko trzykrotnie. Ale... te trzy Jego dotknięcia okazały się być słupami milowymi w mojej karierze. Dzięki, Artur, że jesteś". Czy równie ważne okażą się tegoroczne koncerty Hańby, Mary Komasy i ØRGANKA? Bilety już w sprzedaży!   

 


przysłano: 30 czerwca 2016 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca