Literatura

Spotkania, debaty, dyskusje na 13. Międzynarodowym Festiwalu Opowiadania

SPOTKANIA, DEBATY, DYSKUSJE

 

„Młodość Conrada”: Tomasz Broda, Marcin Kurek, Anna Wanik, Agnieszka Wolny-Hamkało – dyskusja

Piątek, 6 października, o godz. 16:15.

Galeria BWA Dizajn (ul. Świdnicka 2-4)

 

Marynistyczna proza Conrada należy do najbardziej oryginalnych projektów literackich ostatnich dwóch stuleci – a niepowtarzalna atmosfera i ton jego opowieści o dalekich krajach i morskich przygodach – są zjawiskiem unikalnym w perspektywie całej historii literatury.

 

Polscy czytelnicy kojarzą prozę z Conrada z morskimi przygodami i światem, który jest zbyt odległy, by się nim na co dzień zajmować. Nieczęsto pamiętają, że materiałem najwyższej jakości jest tu melodia, metafora, pisarska precyzja już na poziomie zdania. A wartości, o których pisze Conrad (odwaga, przyjaźń, lojalność), są ponadczasowe, cenne i warte włączenia w społeczny obieg. Podczas dyskusji panelowej chcielibyśmy zastanowić się nad tym, w jaki sposób proza Conrada mogłaby „przydać się” polskiemu czytelnikowi. Czy metaforyka jego opowiadań jest czytelna?

 

Czy współczesny czytelnik będzie umiał przejąć się opowieściami na temat morskiej żeglugi?

O tych i innych sprawach będziemy rozmawiali na podstawie opowiadania „Młodość”. Współczesność, która jest zakochana w młodości, fetuje młodość, opiewa jej wartości, widzi w niej nadzieję – mogłaby z powodzeniem sięgnąć po Conradowską opowieść i wynikającą z niej tradycję, podtrzymując ciągłość dyskursów kulturowych i umożliwiając dialog międzypokoleniowy.

 

KANON LITERACKI – WYZWANIA - debata

sobota, 7 października,

godz. 12.00, Hiszpańska Księgarnia, ulica Szajnochy 5

część I Szerzej o kanonie, godz. 12.00

część II O poezji w kontekście kanonu, godz. 13.15

 

Czy kanon literacki to widmo? Przesąd, który uprzykrza nam życie? Relikt przeszłości, z którym bez przekonania i z kwaśną miną, musimy radzić sobie w szkołach? Czy składamy mu tylko „nieszczere, rytualne hołdy”? A może przedstawione w lekturach kanonu wizje porządku świata przestały być uniwersalne i nie mogą nam się do niczego przydać? A może jest zupełnie odwrotnie i kanon stanowi niezbędne minimum, które pozwala członkom rozbitych, podzielonych społeczności komunikować się ze sobą. Zaś próby jego rozhuśtania wynikają z tęsknoty za frajdą wyzwolenia i są przeczuciem radości budowania kanonu zupełnie od nowa. Czy o tradycji literackiej potrafimy myśleć już tylko z cynizmem?

A może odwrotnie: petryfikujemy kanon bezmyślnie i ze strachu? Czy w świetle politycznych sporów dyskusja zyska nowy wymiar?

 

Część pierwsza, godz. 12.00 Szerzej o kanonie

W dyskusji udział biorą:

– Anna Pasikowska (polonistka)

– Grzegorz Jankowicz (krytyk literacki)

– Marcin Kurek (poeta, tłumacz)

– Przemysław Witkowski (poeta, publicysta)

Rozmowę prowadzi Agnieszka Wolny-Hamkało

 

Część druga, godz. 13.15 O poezji w kontekście kanonu

W dyskusji udział biorą:

– Paweł Kaczmarski (krytyk literacki)

– Rafał Różewicz (poeta)

– Agata Polańska (polonistka)

Rozmowę prowadzi Agnieszka Wolny-Hamkało

 

Podczas debaty jej uczestnicy przedstawią dokument w postaci dziesięciu najważniejszych wierszy dziesięciu autorek / autorów, rekomendowanych jako lista uzupełniająca.

Debata jest wydarzeniem towarzyszącym tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania.

Wydarzenie wspiera Kultura Niepodległa

 

„Ja i mój wróg” – dyskusja

7 października 2017, sobota, godz. 16:00,

Galeria Dizajn BWA Wrocław, ul. Świdnicka 2-4

 

O trudnej i pełnej namiętności relacji krytyk-pisarz oraz o negatywności i złu jako stymulantach literatury porozmawiają krytycy literaccy: Grzegorz Jankowicz, Zofia Król, Michał Nogaś i Justyna Sobolewska. Dyskusję poprowadzi Agnieszka Wolny-Hamkało.

 

Pisarz i krytyk to naturalni antagoniści? Jak układa się ich słynna love & hate relationship?

Czy ten układ jest nieśmiertelny, ponieważ jeden żywi drugiego i jeden bez drugiego nie może żyć? Między pisarzem a krytykiem możliwa jest przyjaźń? Czy legendarna czystość sądów jest czymś, co rzeczywiście można osiągnąć? A jeśli tak, to w jaki sposób? Jak wpływa pisarz na krytyka i krytyk na pisarza? Kształtują się wzajemnie? Czy pisarz z krytykiem może iść na wódkę i czy pisarze wybaczają negatywne recenzje? W dobie nowych mediów rola i zasięg krytyki literackiej zmieniły się? A jeśli tak, to w jaki sposób? Jakie funkcje spełnia krytyka literacka? Czy to działalność polityczna, zawód wysokiego ryzyka? O tych i o innych trudnych sprawach porozmawiamy podczas sobotniego panelu w galerii Dizajn.

 


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 28 września 2017 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca