Literatura

W Gorzowie Wlkp. powstał pamiątkowy gabinet poświęcony życiu i twórczości Christy Wolf

30. stycznia w odnowionej willi Hansa Lehmanna w Gorzowie Wielkopolskim odbędzie się uroczyste otwarcie Gabinetu Christy Wolf. Pisarka była jedną z najbardziej znanych artystek związanych z przedwojennym miastem (wówczas Landsbergiem)

 

Przygotowania do zorganizowana i otwarcia gabinetu trwały od dawna. Pomieszczenie ma być urządzone na wzór berlińskiego pokoju artystki. Część eksponatów i meble z berlińskiego mieszkania podarowała rodzina pisarki, która pojawi się na wtorkowej uroczystości, zorganizowanej przez Wojewódzką i Miejską Bibliotekę Publiczną im. Zbigniewa Herberta.

 

Christa Wolf opuściła rodzinne miasto 29 stycznia 1945 roku w dramatycznych okolicznościach, uciekając przed Armią Czerwoną. Miała wówczas zaledwie szesnaście lat.

Jako niemiecka pisarka zadebiutowała na początku lat 60. minionego wieku, ale jej najbardziej znane książki powstały kilka lat później. To przede wszystkim Rozmyślania nad Christą T. oraz Kota Maksymiliana poglądy na życie.

 

Mimo iż pisarka mieszkała i tworzyła we wschodnich Niemczech, nie była zwolenniczką systemu, w jakim przyszło jej żyć. Po zjednoczeniu Niemiec wokół jej postaci rozgorzała jednak dyskusja, jako że należała ona do Związku Pisarzy NRD.

 

W roku 1971 Christa Wolf pierwszy raz po wojnie odwiedziła rodzinne miasto. Mimo iż spędziła tu zaledwie dwa dni, pokłosiem wizyty okazała się wspomnieniowa książka Wzorce dzieciństwa, która w Polsce pierwszy raz ukazała się dziesięć lat później.

 

Pisarka zmarła w roku 2011. Pochowano ją w Berlinie, ale związki z Gorzowem Wlkp. są często podkreślane przez kulturalne instytucje tego miasta.

BEATA IGIELSKA

30 stycznia 2018, 13:00 willa Hansa Lehmanna, ul Sikorskiego 107 (wejście od ulicy Kosynierów Gdyńskich)
Gorzów Wlkp.

Zdjęcia



Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 23 stycznia 2018 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca