Literatura

Kolejne zapowiedzi w Wydawnictwie Literackim

Świętujące 65. urodziny Wydawnictwo Literackie wciąż raczy swoich czytelników nowościami dla dorosłych i dla dzieci. W przyszłym miesiącu niespodzianki czekają m.in. na miłośników prozy Fannie Flagg i Janusza L. Wiśniewskiego oraz przygód komisarza Gordona.

 

14 marca do księgarń trafi kilka książek Wydawnictwa Literackiego.

Wśród nich jest długo wyczekiwana przez fanów Fannie Flagg powieść Całe miasto o tym mówi.

Autorka podbiła serca polskich czytelników wiele lat temu kultową książką Smażone zielone pomidory, dodatkowo spopularyzowaną w 1991 roku dzięki świetnej ekranizacji w reżyserii Jona Avneta.

 

Fannie Flagg to mistrzyni w opisywaniu historii mieszkańców małych, prowincjonalnych miasteczek amerykańskich. Ich codzienne problemy, radości i smutki, sukcesy i życiowe tragedie ukazane są zazwyczaj w sposób świetnie łączący powagę i wzruszenia z poczuciem humoru.

 

Nie inaczej jest w przypadku najnowszej powieści. Całe miasto o tym mówi to literackie spojrzenie na Elmwood Springs w Missouri. Osadę założył pod koniec XIX wieku szwedzki imigrant, Lordor Norstrom. Szybko awansowała ona do rangi miasteczka, które autorka uczyniła zbiorowym bohaterem.

 

Jak czytamy na stronie wydawnictwa: „Kolejne pokolenia pierwszych osadników przyczyniają się do rozwoju miejscowości, a my z uśmiechem i zadumą śledzimy ich perypetie rodzinne, kryzysy i sukcesy na tle ważnych wydarzeń, od pierwszej wojny światowej, przez walkę sufrażystek o prawo do głosowania, wielki kryzys, wynalezienie telegramu po lądowanie na Księżycu i narodziny technologii cyfrowej…”.

Znając wcześniejsze wspaniałe i budujące powieści Fannie Flagg, z czystym sumieniem powiedzieć można, że na pewno nie będzie nudno.

 

Kolejna propozycja wydawnicza to zbiór tekstów prozatorskich Janusza Leona Wiśniewskiego Spowiedź niedokończona.

Autor zdobył sławę powieścią S@motność w sieci i wieloma zbiorami opowiadań, w których udowodnił, że potrafi czarować słowem, emocjami i nastrojem.

 

Wydawca zapewnia, że pisarz kolejny raz zaskakuje: „Nie boi się pisać o sprawach skomplikowanych – są tu i tematy naukowe związane z ewolucją człowieka, wyjście życia z oceanów na ląd, prehistoryczni rodzice, samolubne geny i potężne hormony, agresywny testosteron i boska oksytocyna, które od milionów lat zdają się kierować naszymi poczynaniami. Z drugiej strony, i w tym tkwi jego największa pisarska siła, Wiśniewski swoje zainteresowania naukowe potrafi połączyć z refleksją na temat kondycji ludzi współczesnych, zagubionych w wielkich miastach i często uwikłanych w skomplikowane relacje”.

 

I wreszcie czas na literacką niespodziankę dla najmłodszych, chociaż nie tylko dla nich, gdyż sympatyczny komisarz Gordon ma wśród polskich czytelników sporo grono fanów w wielu lat – dziestu i – dziesięciu… (nie ukrywam, że sama należę do tego samozwańczego leciwego fanklubu).

Ostatnia sprawa? Ulfa Nillsona nie bez kozery opatrzona jest znakiem zapytania. I na szczęście, gdyż drugi tom nie zamyka dowcipnie ilustrowanego detektywistycznego cyklu. Raczej budzi apetyt na więcej i więcej.

 

Tym razem ropuch Gordon i jego mysia asystentka Paddy muszą zbadać, co dziwnego dzieje się w leśnym jeziorze i czemu zwierzęta są bardzo przerażone. Plotki, domysły, tajemnice… To nie tylko domena ludzi.

Komisarz Gordon ma jednak na podorędziu i własny przenikliwy umysł, i energetyczne ciasteczka na każdą porę dnia, więc zagadka wcześniej lub później musi zostać rozwiązana.

A że przy okazji będzie trochę strachu i dużo humoru? Tym lepiej!

 

Teraz wypada tylko uzbroić się w cierpliwość, a w połowie marca szybko pobiec do księgarni.

 

Więcej na temat zapowiedzi Wydawnictwa Literackiego na stronie: https://www.wydawnictwoliterackie.pl/status/4/Zapowiedzi

BEATA IGIELSKA

 

Zdjęcia



Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 12 lutego 2018 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca