Muzyka

Trio Alba w Polsce

Trio Alba kroczy od sukcesu do sukcesu. Zespół założony w 2008 r. na Uniwersytecie Muzycznym w Grazu przez Livię Sellin z Niemiec, pochodzącą z Chin pianistkę Chengcheng Zhao i austriackiego wiolonczelistę Philippa Comploi rok później oklaskiwany był na scenach całego świata – od Chin po Amerykę Płd. Muzycy występowali w najbardziej renomowanych salach koncertowych Austrii (m.in. w Konzerthaus Wien, Mozarteum Salzburg, Musikverein Graz) i na międzynarodowych festiwalach. W 2012 r. doszli do finału konkursu „Franz Schubert i muzyka współczesna” w Grazu. Jego dwa albumy z utworami Feliksa Mendelssohna i Josepha Marxa, wydane przez prestiżową niemiecką wytwórnię MDG zdobyły nagrodę „Ö1-Pasticcio-Preis” austriackiego radia ORF. Na trzech koncertach w Polsce przedstawią utwory Josepha Haydna, Bedricha Smetany, Josefa Suka i Johanny Doderer.

 

Livia Sellin - skrzypce
Philipp Comploi - wiolonczela
Chengcheng Zhao – fortepian


Joseph Haydn Trio C-dur Hob. XV/27
Josef Suk Elegia Des-dur op. 23
Johanna Doderer Trio fortepianowe nr 2 poświęcone Josephowi Haydnowi
Bedrich Smetana Trio g-moll op. 15

 

 

„Bohemia nad morzem”

„Bohemia nad morzem“ – to fikcyjne miejsce znane z “Zimowej opowieści” Williama Szekspira. Bajkowa kraina, która nie istnieje, utopia, do której zmierzają artyści, miejsce, w którym można swobodnie przekraczać wszelkie granice.  

 

Dla Josepha Haydna muzyka oznaczała możliwość pokonywania granic języka. Jego trio fortepianowe C-dur nr 43 Hob XV:27 powstało w Londynie i zostało poświęcone słynnej londyńskiej pianistce Therese Jansen Bartolozzi. Na pytanie Mozarta, jak zamierza porozumiewać się w Londynie, Haydn odparł „Mój język jest zrozumiały dla całego świata”.

 

200 lat po śmierci Haydna, w roku 2009, austriacka kompozytorka Johanna Doderer poświęciła mu swoje drugie trio fortepianowe. Do dzieła najstarszego z klasyków wiedeńskich nawiązała poprzez utrzymaną w pogodnym klimacie tematykę i głęboką powagę wykonania kompozycji.

 

Josef Suk i Bedrich Smetana chcieli upamiętnić prawdziwe, nie fikcyjne Czechy. Smetanie, który właściwie miał na imię Friedrich, a czeskiego nauczył się dopiero, gdy był dorosły, udało się to poprzez cykl symfoniczny „Moja Ojczyzna” ze słynną „Wełtawą”. Także elegia op. 23

Josefa Suka nawiązuje do wiersza Vysehrad“ (Zamek Wyszehradzki) zmarłego nagle przyjaciela i poety Juliusa Zeyera. Suk wystawił ją w formie żywego obrazu.


Bedrich Smetana skomponował swoje jedyne trio fortepianowe po śmierci córeczki. Podobnie jak Czajkowski czy Szostakowicz, których tria fortepianowe powstały po stracie bliskich osób, uznał tę formę, łączącą intymność partii solistycznych z symfonicznym rozmachem, za najlepszy sposób wyrazu nie tylko bólu, ale także miłości, otuchy i pogodzenia się z losem. Trio fortepianowe stało się próbą przezwyciężenia poprzez muzykę rozpaczy wynikającej z nieodwołalności śmierci i hołdem oddanym życiu.  

 

Koncerty:

05.05  o godz. 19.00  Austriackie Forum Kultury, ul. Próżna 7/9, wstęp wolny

 

02.05.2016 (pon.), godz. 19.00 Sala Zdrojowego Teatru Animacji, ul. Park Zdrojowy 1, Jelenia Góra, bilety

 

04.05.2016 (śr.), godz. 18.00

Filharmonia Opolska, ul. Krakowska 24, Opole

Darmowe wejściówki do nabycia w Bibliotece Austriackiej od 30


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 29 kwietnia 2016 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca