Wywrota

Wpływ spotów reklamowych na konsumenta

 

Niezwykle zasłużoną i wiekową formą promocji jest reklama telewizyjna. Pomimo upływu lat, to właśnie materiały pojawiające się na małym ekranie oddziałują na nas najbardziej. Efektem tego są oczywiście ogromne sumy przekazywane agencjom na rzecz ich wyprodukowania. Mając to na uwadze, warto zastanowić się, w jaki sposób spoty reklamowe wpływają na nas jako konsumentów i dlaczego są tak skuteczne.

Wpływ na wyobraźnię

W pierwszej kolejności powinniśmy zdać sobie sprawę z tego, iż reklamę możemy uznać za skuteczną, jeżeli jest w stanie zaangażować odbiorców, a następnie wywołać u nich pożądaną reakcję konsumencką. Dopiero o takich materiałach można powiedzieć, iż są w jakimś stopniu oddziałujące.

 

A działają one przede wszystkim na naszą wyobraźnię. Dobrze przygotowany spot tworzy w naszej głowie gotowy obraz, który ma kojarzyć nam się z konkretnym produktem. Nietrudno się domyślić, że ów obraz musi być pozytywny, dzięki czemu obudzi on w konsumencie chęć posiadania reklamowanego dobra. Nie jest to jednak jedyna strategia. Na rynku pojawiają się bowiem również tak zwane reklamy negatywne. Ich zadaniem jest zdyskredytowanie konkurenta oraz zniechęcenie do niego odbiorców. Tego typu operacje odbywają się zazwyczaj w sposób dyskretny i aluzyjny, jednak idealnie pokazują nam, iż celem reklamy nie zawsze jest zachęcenie klienta, ale także coś zupełnie przeciwnego.

Oddziaływanie na świadomość konsumentów

Z oddziaływaniem na wyobraźnię konsumenta łączy się także chęć reklamodawców do wtargnięcia do naszej świadomości poprzez różnego rodzaju techniki perswazyjne. Tego typu wpływ reklamy jest często przez nas bagatelizowany, jednak badania wyraźnie pokazują, iż wielokrotnie powtórzony przekaz zostaje w naszej głowie na długo. Zabieg ten intensyfikowany jest dodatkowo poprzez wykorzystanie w spotach znanych osobistości bądź animowanych bohaterów, z którymi bardzo mocno się utożsamiamy.

 

Warto w tym miejscu przytoczyć poglądy Roberta Heatha - amerykańskiego psychiatry, który twierdził, iż reklama oddziałuje na nas także wtedy, gdy nie zwracamy na nią specjalnej uwagi. Wszystko dlatego, iż wpływa ona na tak zwaną pamięć ukrytą, zostawia w niej ślad i uaktywnia się w najmniej oczekiwanych momentach. Podświadomie zakodowany przekaz zaczyna mimowolnie działać podczas zakupów czy z pozoru niewinnej przechadzki po galerii handlowej. Dlatego też skuteczny przekaz nie musi przybrać krzykliwej i wyrazistej formy, aby spełniła swoją rolę.

Szantaż emocjonalny

Kluczową jednak rolę w przypadku każdej reklamy odgrywają emocje. Producenci spotów doskonale zdają sobie sprawę z tego, iż bez wpływu emocjonalnego nie jesteśmy w stanie podjąć żadnych wyborów konsumenckich. Racjonalność rzadko ma w tym wypadku znaczenie. Oznacza to, że reklama w telewizji stara się przede wszystkim wpłynąć na nasze uczucia, dotykając sfer niezwykle ważnych w naszym życiu, takich jak chociażby relacje rodzinne, patriotyzm czy miłość.

 

Bardzo dobrym przykładem na tego typu zależność jest rynek wód mineralnych. Jak wykazują badania, Polacy decydują się jedynie na produkty zawierające polskobrzmiące nazwy, które dodatkowo odnoszą się do konkretnego regionu naszego kraju. Uwidacznia się w tym zaufanie do produktów krajowych, ale też pewnego rodzaju uczucia regionalne, bardzo istotne dla naszego społeczeństwa.

 

Mając na uwadze wszelkie przedstawione wyżej kwestie, należy wysnuć wniosek, iż producenci reklam telewizyjnych starają się przede wszystkim poznać nasze wartości i potrzeby, do których mogliby się odnieść. Ogromne znaczenie mają przede wszystkim postawy rodzinne oraz związane z pochodzeniem. Bez przerwy udoskonalane techniki perswazji sprawiają więc, iż telewizyjne spoty reklamowe w dalszym ciągu mają ogromny wpływ na to, jakie decyzje podejmujemy przy sklepowych półkach.


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 1 stycznia 2016 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca