Ruch wspomaga pracę umysłową

Praca umysłowa często wiąże się z siedzącym lub nawet leżącym trybem życia. Szczególnie literaci uwielbiają tworzyć w pozycji horyzontalnej. Ale liczne przykłady pokazują, że lepsze wyniki można osiągnąć, zwiększając nieco dyscyplinę pracy, a przy okazji dbając o zdrowie.

Stworzyć bestseller i zachować zdrowie? To jest możliwe, wystarczy tylko odpowiednio przygotować miejsce pracy. Nasz kręgosłup będzie wdzięczny za dobranie odpowiedniego biurka komputerowego, a mózg będzie lepiej pracował, kojarzył fakty i uaktywniał emocje, jeśli zapewnimy mu przyjemny ruch, np. z wykorzystaniem piłki balansującej. Również pamięć będzie lepiej pracować, kiedy dostarczymy jej graficznych „przypomnień”, np. na tablicy magnetycznej.

 

Najwięksi tworzyli na stojąco

Pobudka o 5 nad ranem i systematyczna praca na stojąco, przy specjalnie dostosowanym do tego typu działań biurku – to codzienność Ernesta Hemingwaya. Autor „Komu bije dzwon” był szalenie pracowity i bardzo płodny literacko – być może właśnie dlatego, że zamiast leżeć i myśleć, narzucał sobie dyscyplinę i pisał. Z kolei jedna z największych powieści wszechczasów – „Wojna i pokój” – wymagała od jej autora aż 6 lat pracy. Lew Tołstoj pisał ją często na stojąco, bo uważał, że w ten sposób lepiej się myśli. „Wojnę i pokój przepisywał w sumie siedem razy na stojąco – pisał Hrabal – a przy tym, według jego dzienników, potrafił jeszcze na dywanie w pokoiku pofiglować ze swoją hrabianką”. Podobną metodę pracy stosował amerykański powieściopisarz Thomas Clayton Wolfe.

 

Ruch a praca umysłowa

Szereg badań potwierdza, że aktywność fizyczna pomaga neuroprzekaźnikom. Jednym z ciekawszych doświadczeń był eksperyment, który w 2006 r. przeprowadzili Erickson i Scalf. Został on dokładnie opisany w pracy „Aerobic exercise training increases brain volume in aging humans”. Psychologowie z amerykańskiego Instytutu Beckmana przez pół roku sprawdzali – na próbie 59 zdrowych, ale prowadzących siedzący tryb życia ochotników w wieku 60–79 lat – czy ćwiczenia aerobowe mogą zwiększyć obszary mózgu odpowiedzialne za poznawanie. Ponad połowa uczestników znalazła się w grupie aerobowej, której został narzucony program ćwiczeń. Dwudziestu młodych dorosłych służyło jako grupa kontrolna i nie uczestniczyło w żadnym programie treningowym. Na początku i końcu badania zmierzono objętość struktur istoty białej i szarej ich mózgów za pomocą rezonansu magnetycznego. Zaobserwowano, że istota szara i biała w mózgach osób z grupy aerobowej zwiększyła swoją objętość, w porównaniu do grupy kontrolnej.

A zatem warto ćwiczyć, jeśli chcemy utrzymać nasze mózgi w stanie gotowości do poznawania i tworzenia.

 

Kreowanie przestrzeni

Jako twórca chcesz, aby twoje otoczenie odpowiadało temu wyjątkowemu obrazowi świata, który jest tylko twój, a którym chcesz się podzielić z innymi. Nie musi to być przestrzeń idealnie sterylna i poukładana, bo twórczy bałagan też jest charakterystyczny dla procesu kreacji i nie ma sensu z nim walczyć. Można tylko pomóc mu, aby trzymał się w pewnych estetycznych ramach, a przy okazji wspomagał twoją pamięć. Tu z pewnością może pomóc tablica, która posłuży ci do przypominania ważnych wątków czy źródeł i zastąpi notatnik czy luźne kartki, porozrzucane wszędzie dokoła. Do wyboru masz tablicę ścieralną albo korkową tablicę informacyjną, na której pineskami możesz przypinać inspirujące cię zdjęcia czy obrazki. Jeśli lubisz zapraszać znajomych i robić burzę mózgów, która ma pomóc w rozwinięciu jakiegoś pomysłu, to przydać się może mobilny flipchart.

 

W twojej pracowni powinien się znaleźć wygodny fotel biurowy służący do wypoczynku, ale już wiemy, że samo leżenie nie da dobrych wyników. Aby podnieść efektywność twojej pracy i utrzymać umysł w stanie gotowości, zaopatrz się w biurko z regulowanym blatem (dostępne np. w ofercie AJ Produkty), które umożliwi przejście do stojącego trybu pracy. Pracując na stojąco w ciągu minuty spalamy o 0,7 kalorii więcej niż osoba pracująca w pozycji siedzącej.

 

Aby dodatkowo rozluźnić mięśnie i zadbać o kręgosłup, warto mieć w biurze piłkę balansującą. To właśnie ona powinna zostać umieszczona przy biurku, przy którym pracujesz. Dzięki takiemu niestandardowemu siedzisku uaktywniasz mięśnie, szkielet i narządy wewnętrzne, utrzymując organizm w stanie równowagi. Praca umysłowa zostaje zbalansowana przez pracę fizyczną. W dłuższej perspektywie korzystanie z takiego ergonomicznego siedzenia opłaci się także dlatego, że unikniesz wielu chorób wynikających z siedzącego trybu życia.

mutex/ocfipreoqyfb/mutex


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 2 pazdziernika 2017


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość


lub tradycyjnie
login lub email
hasło