„Manifest” Kierowcy portalu Wywrota.pl.
Drodzy Wywrotowicze; Użytkownicy, Moderatorzy i Czytelnicy,
niniejszy manifest jest w istocie rzeczy listem zapracowanej redakcji do Was wszystkich, obecnych i odpowiedzialnych w mniejszym lub większym stopniu za jakościowy status naszego portalu, jego prestiż lub jego brak, atmosferę i nasz wspólny rozwój twórczy. Manifestuję w nim swoją radość z powodu rozwoju naszej witryny, satysfakcję z bardzo ciekawych i świetnie przez Was prowadzonych projektów, bądź tych wciąż nieźle się zapowiadających; ale i dzielę się z Wami moją bezsilnością w obliczu wciąż powtarzających się niedociągnięć i nadmiaru obowiązków. Postanowiłem napisać o kilku ważnych kwestiach i poprosić Was o współpracę, jednocześnie zapewniając, że w najbliższych dniach wielu z Was otrzyma propozycje objęcia nowych funkcji i poprowadzenia części lub całości projektów dotychczas monitorowanych jednoosobowo, przez... niżej podpisanego. Zachęcam do komentowania tej wypowiedzi w wątkach, w których zostanie opublikowana lub do nawiązania bezpośredniego kontaktu ze mną pod adresem: pik@wywrota.pl.
AD 1. W obronie języka, w trosce o jakość i styl, czyli kwestia poprawności merytorycznej wywrotowych publikacji i weryfikacji naszej wiedzy.
Pomagajmy sobie i komentujmy
Jasną rzeczą jest, że publikowane przez nas artykuły, recenzje, wywiady i felietony powinny spełniać wymóg poprawności merytorycznej. Weryfikacja merytoryczna treści artykułów publikowanych na Wywrocie.pl jest prowadzona systematycznie przeze mnie i Moderatorów poszczególnych działów. Nie jest jednak możliwe sprawowanie ścisłej kontroli i poprawianie wszystkich artykułów na bieżąco. Portal rozwija się i systematycznie zwiększa się ilość publikowanych na naszej witrynie tekstów. Dlatego zachęcam gorąco Wszystkich Opiekunów działów oraz Użytkowników Wywroty.pl do zgłaszania do redakcji portalu wszelkich wątpliwości i uwag dotyczących poprawności naszych publikacji. Zachęcam Was również gorąco do konstruktywnego komentowania artykułów. Proszę abyśmy Wszyscy podeszli do tej sprawy pozytywnie. Uwagi nie są przecież atakami, pomagamy sobie wyłapując błędy i pomyłki, sprawiamy że rzecz staje się ciekawsza rozkręcając dyskusję pod tekstem.
Weryfikujmy merytorycznie treść publikacji
Pomyłki w tekstach zdarzają się często i zdarza się, że nawet po korektorzy nie wyłapią wyjątkowo dobrze ukrytego błędu. W erze Internetu mamy jednak szansę na wprowadzanie zmian w tekstach i eliminowanie takich tzw. „kaczek dziennikarskich”. Róbmy to. Informujmy się nawzajem o niedociągnięciach w naszych artykułach.
Inną zupełnie sprawą jest kwestia publikacji zawierających wierutne bzdury, które trudno jednakże zweryfikować bez szczegółowej znajomości tematu, treści konkretnej książki lub przebiegu relacjonowanego wydarzenia...
Odpowiedzialność za tekst ponosi podpisany pod nim autor, ale opieka merytoryczna należy do redakcji, szczególnie w przypadku, gdy pozyskujemy książki od Wydawców i rozsyłamy je do naszych recenzentów.
Proszę więc, Drodzy Wywrotowicze, abyśmy wspólnie dbali o poziom naszych publikacji i w przypadku uzasadnionych wątpliwości pomagali sobie uniknąć błędów...
Każdy z Was, Użytkowników i Moderatorów, może zgłosić konieczność naniesienia korekt w publikowanych na witrynie tekstach.
Zachowujmy rozsądek i pokorę w krytyce
Nie chcę powiedzieć, że publikowane na portalu Wywrota.pl recenzje
i inne artykuły nie mogą być nacechowane negatywnie, że nie powinniśmy krytykować oraz wypowiadać otwarcie i odważnie naszych opinii. Chcę abyśmy zachowywali klasę wypowiedzi i używali weryfikowalnych argumentów. Według jednego z moich mistrzów cechą dobrego pisarza jest pokora wobec przedmiotu. Niezwykle cenna umiejętność uprawiania krytyki doceniającej jej obiekt i Osobę Twórcy.
Gramatyka, interpunkcja i ortografia
Znam kilku świetnie piszących Autorów, którzy są dyslektykami... Sam również popełniam błędy, chociaż pracuję nad ich wyeliminowaniem i zawsze sprawdzam swoje teksty lub proszę inne osoby, by rzuciły okiem, czy czasem czegoś nie przeoczyłem. Nie zawsze to wystarcza. Korektą błędów ortograficznych i interpunkcyjnych na portalu Wywrota.pl zajmują się Opiekunki działu Poezja: Ewelina Estel Dybowska i Justyna Barańska. W razie wątpliwości wszyscy Użytkownicy Wywroty mogą zwracać się o pomoc bezpośrednio do naszych Korektorek, ewentualnie do innych Opiekunów. Polecam kontakt z Dominiką Ciechanowicz oraz Marcinem Lemurem Sierszyńskim i Jackiem Jacą Podgórskim, obaj Panowie studiują filologię polską; Oni muszą wiedzieć...
Styl
Jako redaktor prowadzący pozwalałem sobie w ostatnich miesiącach ingerować w treść publikowanych artykułów, jeśli uważałem, że korekty stylistyczne znacznie podniosą walory tekstu.
Od Nowego Roku stosuję rzadko takie praktyki pozostawiając odpowiedzialność za publikacje samemu autorowi. Jednakże chętnie będę prowadził z Autorami rozmowy dotyczące stylistycznej strony ich publikacji, jeśli zostanę o to poproszony. Redagowanie tekstu to ogólnie przyjęta praktyka, choć czasem wygląda zupełnie kuriozalnie i przeradza się w takie poprawianie Autora, które z jego tekstu nie pozostawia śladu. Staram się robić dokładnie odwrotnie, tzn. tak aby redakcyjna ingerencja w tekst nie była widoczna.
Polecam Wszystkim Wywrotowiczom wszelkie możliwe formy warsztatów literackich, lekturę pism i tekstów krytycznoliterackich. W każdej porządnej czytelni znajdziecie „Odrę”, „Twórczość” i „Tygiel kultury”. Inne pisma, niestety rzadziej docierają do bibliotek...
Ad 2. Kryteria edycyjne artykułów i newsów publikowanych na portalu Wywrota.pl.
Uwaga: Stosowanie się do poniższych zaleceń znacznie podniesie poziom publikacji na Wywrocie.pl i usprawni pracę redakcji. Niestety, z uwagi na techniczne niedomaganie edytora Wywroty zależy to, w ogromnym stopniu, od dobrej woli Użytkowników. Proszę więc – piszmy poprawną, czystą polszczyzną.
Wytyczna podstawowa: Stosujemy się do aktualnych zasad pisowni języka polskiego. W przypadku braku pewności i braku rzetelnego słownika warto szukać odpowiedzi na nasze pytania na: http://poradnia.pwn.pl/
1.Tytuł tekstu
Tytuł artykułu zaczynamy Wielką Literą, kropki na końcu nie stawiamy. Tytułów własnych nie umieszczamy w cudzysłowie.
Na oznaczenie tytułów [np. płyt, książek itp.] występujących wewnątrz tytułu naszego artykułu stosujemy cudzysłów polski – „drukarski” (tzw. cudzysłów apostrofowy). Nie jest on w tej chwili możliwy do uzyskania w naszym wywrotowym edytorze. Jednakże można przekleić tekst z Worda lub innego edytora tekstów. Proszę o to i nalegam na stosowanie poprawnego cudzysłowu.
Cudzysłów ”anglosaski” nie jest przez Redakcję Wywroty.pl mile widziany.
Nie zapisujemy tytułów (szczególnie newsów) ciągami WERSALIKÓW, gdyż znacznie ogranicza to pole tekstowe newsów w zakładce „Aktualności”. Błąd kardynalny: pochylony (pisany kursywą) ciąg WERSALIKÓW!
2.Tytuły w tekście
Tytuły w tekście zaznaczamy kursywą, cytaty zaś umieszczamy
w „cudzysłowie”. Wyjątek stanowią nazwy „Czasopism”.
3. Czcionka
Stosujemy czcionkę Verdana lub Arial, wielkość: 12 pkt., tytuły: 14 pkt.
W cytatach nie zmniejszamy rozmiaru czcionki.
4. Myślniki
Różnica między myślnikiem (–) a łącznikiem (-) jest niezbyt widoczna, ale istotna. Nalegam na jej dostrzeganie.
5. Akapity i śródtytuły
Tekst formatujemy z podziałem na akapity. Wobec braku tabulatorów w naszym edytorze – wystarczą Entery. Dla większej czytelności, w dłuższych tekstach warto zastosować śródtytuły (patrz: Tytuł).
6. Recenzje
Pod recenzjami książek i płyt zamieszczamy metryczkę wydania
wg schematu:
książki/płyty
Autor, Tytuł
Autor przekładu/ Redaktor
Wydawca, Miejsce, Rok wydania
ew. Seria Wydawnicza
Ilość stron, typ okładki.
UWAGA:
ISBN – nie jest konieczny.
Link do strony www.wydawcy lub logotyp Wydawnictwa zamieszcza Redakcja Wywroty.pl, w przypadku jeśli wynika to z umowy z Wydawcą.
7. Recenzje spektakli teatralnych
Pod recenzjami spektakli zamieszczamy metryczkę spektaklu wg schematu:
Tytuł, Reżyseria
Na podstawie Dzieła Autora
Scenografia, muzyka, choreografia, światła, multimedia, kostiumy itp.
Zespół, ew. wyszczególnienie głównych ról
Data premiery
Miejsce wystawienia spektaklu
Data recenzowanego przedstawienia.
UWAGA: Link i logotyp – j.w.
8. Relacje z koncertów
Pod relacjami z koncertów zamieszczamy jak najpełniejsze informacje o:
składzie zespołu; miejscu i czasie; ew. nazwie trasy/ promowanego materiału lub płyty.
Zamieszczamy dostępne linki do stron www z nagraniami zespołu.
9. Zdjęcia
Jeśli mamy dostępne więcej niż jedno zdjęcie ilustrujące publikację – wprowadzamy zdjęcia do edytora mając na względzie całościowy, estetyczny i czytelny układ tekstu. Mamy możliwość edytowania tekstu wraz z listą fotografii ukazującą się pod tekstem. Pamiętajmy o tym.
Zawsze podajemy: nazwisko bądź pseudonim autora zdjęć; adres strony www, z której pozyskaliśmy zdjęcie, lub wskazujemy inne źródło - np. archiwum teatru, którego spektakl jest recenzowany.
10. Podpis
Artykuły polemiczne, felietony, recenzje i relacje z wydarzeń; wszelkie publikacje, w których Autor wydaje osobistą opinię o przedmiocie, wypowiada swoje subiektywne zdanie – należy podpisać imieniem i nazwiskiem.
Użytkownik portalu ma prawo publikować w/w teksty pod pseudonimem w uzasadnionych przypadkach, po wcześniejszym uzgodnieniu tego z Redakcją.
W przypadku publikacji w ramach konkretnych projektów – np. Nisza Teatralna – dodajemy przy nazwisku nazwę projektu.
11. Prawa autorskie:
Obok nazwiska Autora pod tekstem powinien znaleźć się znaczek określający prawa autorskie: © lub inna adnotacja – np. formułka: Tekst udostępniony na licencji Creative Commons.
Uwaga:
Redakcja Wywroty.pl preferuje następujący sposób sygnowania tekstów:
© Imię i Nazwisko. Zapis taki gwarantuje prawo własności tekstu i jest honorowany w polskich sądach. Na podstawie takiego zapisu można udowodnić zarówno własność jak i plagiat – w przypadku kradzieży dobra intelektualnego.
© – symbol ten znajduje się na każdej stronie Wywroty.pl, oznacza to, że Redakcja Portalu może posługiwać się linkami do publikowanych tekstów i rozsyłać je w Sieci w celach promocyjnych.
CDN....
Redaktor prowadzący – Paweł Kaczorowski
pik@wywrota.pl
Redakcja
26 z Internetu
7899 artykułów
1719 tekstów
70 komentarzy
Wywrota.pl to interdyscyplinarny serwis społecznościowy zajmujący się kulturą. Jest jednym z pierwszych portali kulturalnych w polskim Internecie – działa od 1998 roku. W tym czasie otrzymał wiele prestiżowych nagród, m.in.: Papierowy Ekran…
|
Zapowiadałem cztery punkty mojego "Manifestu" a wyżej zrealizowałem dwa. Kolejne części tej tyrady pojawią się w najbliższych dniach.
Ku chwale Rewolucji!!!
:)
©Klara Zetkin
:)
Jacku - Póki co tańczmy w tym szalonym rytmie... I chyba nieźle nam idzie. :)
Trzeba mieć chaos w sobie, żeby porodzić gwiazdę tańczącą... Ale każdy apeiron musi mieć swój peras. Dlatego...
Jeszcze w tym tygodniu zaskoczę Was, Kochani Wywrotowicze, kilkoma rewelacjami.
Pozdrawiam.
P.
Robercie Sariku, czy masz na myśli muzykę publikowaną przez Użytkowników na Wywrocie?
Czy może te recenzowaną?
W kwestii publikacji plików muzycznych i koniecznych zmian w dziale muzycznym postaram się wypowiedzieć wkrótce. Tymczasem szykuję Ogólnopolski Konkurs Literacko-plastyczny i próbuję ogarnąć Nisze, Krytycznoliteracka, Teatralną i Filmową. W tym tygodniu cdn.
Justyna ma oczywiście rację. W tekście powyższym zachęcam wręcz do kontaktu ze mną w sprawie pomysłów wszelakich. Piszcie więc.
Pozdr.
– przejrzystość tego działu(czy też ułatwienie w poszukiwaniu odpowiednich nagrań) by była lepsza gdyby dział "Muzyka" był podzielony na gatunki(techno, house, blues, jazz, rock itp.)
– istniało coś takiego jak "niezaakceptowane" gdyż "to jest dobre bo dla moderatora coś mogło nie podpasować a innym może akurat się podobać" ponieważ jak wiemy nawet totalny chaos jest muzyką, muzyka jest tym wszystkim co nas otacza.
– sprawdzić pracę moderatorów (niektórzy akceptują nagrania nie słuchając ich bądź nie przeglądając).
i to by było chyba na tyle :)
miło by było gdyby pan redaktor zwrócił na to uwagę :)
Pozdrawiam Robert:)
Tak więc szykuj się Bratku na niezłe tańce. I ... proszę Cię, Robercie, Zwracajmy się do siebie jak na Wywrotowiczów przystało - po imieniu. :)
Paweł
Pozdrawiam Robert
Robercie, którzy to moderatorzy tak postępują? Wiadomo, czasami coś się akceptuje nie pisząc opinii o danym utworze, ale przynajmniej z mojej strony mogę dać gwarancję, że zawsze wszystko słucham, zamiast klikać bez namysłu i bez zapoznania się z utworem.
Warto dążyć do tego, by tytuł mieścił się w jednej linii, góra dwóch - a nie trzech, czy nawet czterech. Często jest to możliwe.
Podam przykłady z dzisiejszej głównej strony:
- PORANKI dla dzieci w kinie Alchemia - CZYTANKI - 6.02 godz. 11.00
>> Poranki dla dzieci w kinie Alchemia
(dodając newsa można odhaczyć datę i godzinę w kalendarium, jest taka opcja na górze strony, w prawym rogu. Zajmuje to mniej miejsca, niż data i godzina w tytule...- Hasło "czytanki" można sobie odpuścić, względnie dodać w drugim podejściu, sprawdziwszy, że przez to tytuł nie wypadnie do drugiej linii... WERSALIKI - o tym pisał Paweł.
- Nominowany do Oskara „Do szpiku kości” od 25 lutego w kinach!!!!
>>Polska premiera „Do szpiku kości"
Datę - znowu - dodajemy przez moduł "kalendarium"
Cztery wykrzykniki to nawet jak na nominację do Oscara nadmiar zachwytu... Wbrew pozorom, takie zabiegi nie powodują, że więcej osób zwróci uwagę na tekst.
Inną sprawą jest, że ten artykuł już kilka dni temu pojawił się na stronie. Za każdym razem z tymi samymi błędami edycyjnymi w tekście (cudzysłowy).
- Premiera: 4.02: „RODZINA” reż. Pernille Fischer Christensen (Nagroda FIPRESCI - MFF w Berlinie)
Cztery linijki zajmuje ten tytuł.
>> Premiera nagrodzonej w Berlinie "Rodziny"
Nazwisko reżysera raczej umieszczamy w tekście (RÓWNIEŻ W METRYCZCE) chyba że mamy do czynienia z postacią formatu Jarmusch czy Stone...
- Tematy Tabu: SEKSUALNOŚĆ. „Mine Vaganti. O miłości i makaronach”.
>> "Tematy tabu" w Alchemii
Naprawdę wystarczy. Albo:
>> O miłości i makaronach w kinie Alchemia
- „Przypadek” Kieślowskiego - 31.01.2011 r. - Kino Alchemia.
>> „Przypadek” Kieślowskiego - Kino Alchemia
... A gdyby zachcieć oszczędzić jakąś linijkę (i starszego newsa), to tragedią nie będzie i tytuł:
>> „Przypadek” w Alchemii
lub
>> Kieślowski w Alchemii
Co jeszcze? Dystrybutorzy przysyłają nam niemal gotowe artykuły - ale wymagają one choć minimalnej obróbki z naszej strony. Warto usunąć wstępy typu "Szanowni państwo", zerknąć, jak wygląda wrzucony przez nas tekst na stronie, czy edytor nie robi baboli typu:
To również historia o tym, w jaki sposób nasi rodzice wprowadzili nas w dorosłość, i co właściwie należałoby począć z tym âdorosłymâ życiem.
Dlaczego warto, by tytuł zajmował jak najmniej miejsca? Ano dlatego, że wtedy na głównej witrynie znajdzie się więcej newsów, co podnosi atrakcyjność serwisu... pozwoli też uniknąć sytuacji sprzed jakichś trzech dni, gdy news "XIII Ogólnopolski i polonijny konkurs literacki im. Leopolda Staffa" "spadł" z głównej strony zaraz po tym jak się pojawił, bo wskoczyło kilka innych wiadomości z przydługim tytułem.
Nie chcę się czepiać, krytykuję konstruktywnie. Wiem, że Pawłowi zdarza się siedzieć w domu i spędzać cenne minuty - a i godziny - na poprawianie tego typu błędów w sztuce. Doceniam trud osoby dodającej newsa, jednak apeluję o większą świadomość tego, co się robi.
Mam też nadzieję, że moje uwagi na marne nie pójdą i autor/zy newsów poprawią tytuły. Napisanie dobrego, zwięzłego i treściwego tytułu jest sztuką, którą musimy posiąść.
Pozdrawiam - i bez urazy;)