Ewa Zarzycka SYTUACJA JEST DOSKONAŁA 6–26 czerwca 2023 |
Marcin Harlender | ŚRÓDMIEŚCIE SZCZĘŚCIE | notatki z późnego neandertalu 4–14 listopada 2022 |
Tomasz Dobiszewski TROPIĄC SŁOŃCE 16 grudnia 2022–10 stycznia 2023 |
Jan Mioduszewski DE-MONTAŻO-MEBLO-GRA Performatywny demontaż 10 grudnia 2022 |
Katarzyna Bogusz NOMEN OMEN / NIE MAM IMIENIA, BY POWIEDZIEĆ CI KIM JESTEM 9 września 2022–1 pazdziernika 2022 |
Podczas konferencji prasowej w dniu 22 listopada 2013 roku dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu – Mariusz Hermansdorfer – przedstawił dziennikarzom dwie wystawy, które zostaną niebawem zaprezentowane szerszej publiczności. Pierwszą z nich jest stała ekspozycja, zawierająca obrazy z wrocławskiej kolekcji, zatytułowana Sztuka polska XVII – XIX w. Druga natomiast jest darem oraz depozytem rodziny Hermansdorferów i stanowi część zbioru Artyści i mecenasi Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Darem tym Mariusz Hermansdorfer puentuje swoją wieloletnią dyrekcję tej szacownej instytucji.
Wystawa stała obejmująca sztukę polską od XVII do XIX wieku została na nowo wyeksponowana po ośmiomiesięcznym remoncie i zostanie przedstawiona w zupełnie nowym układzie. Ma on charakter chronologiczno-problemowy i prezentuje najważniejsze kierunki w sztuce, począwszy od klasycyzmu.
Obok dzieł znanych (wystawa tego rodzaju należy do jednej z trzech pierwszych wystaw, sięgających końca lat 40.) zobaczymy po raz pierwszy prace dotąd nie prezentowane, po renowacji, m.in. nowe nabytki, akwarele i pastele, rzemiosło artystyczne. Będzie można podziwiać najwybitniejsze dzieła tego okresu, pochodzące głównie ze zbiorów lwowskich i kijowskich.
W pierwszej sali galerii zobaczymy obrazy Bernarda Belotta, m.in. Wjazd Jerzego Ossolińskiego do Rzymu w roku 1663 i obrazy Marcella Bacciarellego. Na wystawie znajdują się też płótna romantyków (m.in. Piotra Michałowskiego i Artura Grottgera), realistów (Józefa Chełmońskiego, Wojciecha Gersona), malarstwo historyczne (Jan Matejko), dzieła impresjonistów, symbolistów (Jacek Malczewski), a także płótna Olgi Boznańskiej, Józefa Pankiewicza i innych.
Kuratorzy wystawy – Ewa Houszka i Piotr Łukaszewicz – prezentowali również interesujące okazy rzemiosła artystycznego, m.in. mebli gdańskich (fotel i krzesła zaprojektowane przez Józefa Deskura), przepiękne zegary z XVII i XVIII wieku, wspaniałe okazy porcelany z Korca, naczyń fajansowych z Nieborowa i wiele innych. Można było zobaczyć nawet takie ciekawostki, jak cybuch fajki Adama Mickiewicza czy kuferek, w którym siostra Chopina przewiozła serce genialnego kompozytora do Polski.
Wystawa jest inspirująca, inteligentnie zaaranżowana, a sąsiadujące z sobą dzieła sztuki zdają się oświetlać wzajemnie, tworząc nowe możliwości interpretacyjne. Wystawie towarzyszy katalog Ewy Houszki i Piotra Łukaszewicza Malarstwo polskie od baroku do modernizmu.
26 listopada zostanie otwarta wystawa z cyklu „Artyści i mecenasi Muzeum Narodowego we Wrocławiu”, będąca darem rodziny Hermansorferów dla Muzeum Narodowego, na której zostaną zaprezentowane prace współczesnych artystów: Magdaleny Abakanowicz, Władysława Hasiora, Jana Lebensteina, Jerzego Nowosielskiego i innych. Dyrektor Hermansdorfer otrzymywał je przez wiele lat w darze od zaprzyjaźnionych z nim artystów. Pierwszym nabytkiem był jednak „Jeździec w czarnej kurtce” Eugeniusza Gepperta – nagroda w konkursie na recenzję z Wystawy Ziem Odzyskanych. Decyzję o podarowaniu Muzeum Narodowemu swych dzieł dyrektor Hermansdorfer podjął już dawno:
„Kolekcja Hermansdorferów dojrzała do pełnego opracowania, pokazania i ofiarowania instytucji, w której pracuję ponad 49 lat, 41 kieruję Działem Sztuki Współczesnej, a 30 pełnię obowiązki dyrektora” – czytamy w katalogu wystawy.
Otwarcie wystaw nastąpi 25 listopada o godz. 12.00.
tekst i zdjęcia: Barbara Lekarczyk-Cisek