Ewa Zarzycka SYTUACJA JEST DOSKONAŁA 6–26 czerwca 2023 |
Marcin Harlender | ŚRÓDMIEŚCIE SZCZĘŚCIE | notatki z późnego neandertalu 4–14 listopada 2022 |
Tomasz Dobiszewski TROPIĄC SŁOŃCE 16 grudnia 2022–10 stycznia 2023 |
Jan Mioduszewski DE-MONTAŻO-MEBLO-GRA Performatywny demontaż 10 grudnia 2022 |
Katarzyna Bogusz NOMEN OMEN / NIE MAM IMIENIA, BY POWIEDZIEĆ CI KIM JESTEM 9 września 2022–1 pazdziernika 2022 |
Czym jest cały ten glitch?
Jak wyjaśniają organizatorzy, glitch art jest zjawiskiem kulturowo-artystycznym właściwym sztuce postinternetowej, choć prapoczątki tej estetyki sięgają XX wieku. Glitch (graficzny, bowiem na tym głównie skupia się twórczość Glitch Artists Collective) to inaczej błąd, komputerowa usterka, która czasami pojawia się w systemach i na ekranach urządzeń, zmieniając je w barwne kompozycje. Artyści na całym świecie dość szybko zorientowali się, że glitche mają niezwykły potencjał estetyczny i zaczęli eksperymentować z ich umyślnym wywoływaniem.
Glitch art is dead
Wystawa Glitch art is dead jest efektem otwartego naboru wśród członków Glitch Artists Collective, na podstawie którego zespół kuratorski wyselekcjonował najlepsze prace. Nie bez powodu najbardziej reprezentatywną grupą artystów będą właśnie członkowie Glitch Artists Collective – jest to olbrzymi, otwarty kolektyw artystyczny zrzeszający twórców glitchu z całego świata.
Dlaczego jednak glitch art miałby być dead? Otóż wielokrotnie ogłaszano już śmierć glitchu: kiedy pojawił się w teledyskach popowych muzyków, w filmie Disneya, wreszcie – kiedy na rynku aplikacji mobilnych zaczęły mnożyć się programy do samodzielnego wykonania “glitch artu” na bazie swojej selfie. Tytuł wystawy ma na celu sprowokować do dyskusji. Czy glitch umarł, przechodząc do mainstreamu, czy właśnie się rodzi, zyskując publiczność? Czy może to dotychczasowa sztuka umarła wraz z pojawieniem się Nowej Estetyki, w którą wpisuje się glitch?
Glitch art tworzony przez artystów GAC ciągle jednak wymyka się z rąk definicjom i wieszczom jego definitywnego końca z – wydawałoby się – gromkim śmiechem. GAC to internetowa społeczność sztuki eksperymentalnej, pełna wizjonerów, samozwańczych artystów i programistycznych geniuszy, gdzie kunszt artystyczny przeplata się ze zdolnościami informatycznymi, panują ciągłe kłótnie o to, co jest, a co nie jest już glitchem, i co chwila ktoś wymyśla zupełnie nowy sposób na piękny błąd. Strona GAC na facebooku, będąca, jak sami autorzy określają, “hyper-curated”, to także nowy wymiar organizowania się grup artystycznych w epoce mediów społecznościowych. Dynamika funkcjonowania kolektywu jest równie warta uwagi, co same prace.
Ekspozycję przygotowuje zespół kuratorski Glitch Artists Collective w składzie: Aleksandra Pieńkosz, Zoe Stawska, Jakub Zataj oraz Troy Ford.
Koordynacja wystawy: Aleksandra Pieńkosz
Opracowanie graficzne: Aleksandra Pieńkosz i Zoe Stawska
Pomoc przy organizacji: Kamil Osękowski, Cyryl Dudek