Sztuka

Rewolucjoniści sztuk wizualnych - Rauschenberg i Seymour na Fotofestiwalu 2016

CHIM: David Seymour - Obywatel Świata

 

David Seymour, znany pod pseudonimem Chim, urodził się jako Dawid Szymin w Warszawie w 1911, w rodzinie znanego wydawcy książek w językach jidysz i hebrajskim. Na początku lat 30. XX wieku wyjechał do Paryża na studia, ale z uwagi na swoje zainteresowanie fotografią rozpoczął karierę jako wolny strzelec. Na początku pracował we Francji, a także w Hiszpanii, gdzie dokumentował wojnę domową w latach 1935-1938. W roku 1939 wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie na początku II wojny światowej zaciągnął się do armii amerykańskiej i przyjął obywatelstwo amerykańskie w roku 1942 – tym samym, w którym jego rodzice zginęli w Polsce z rąk nazistów. Po wojnie pracował dla znanych czasopism ilustrowanych takich jak LIFE czy Paris Match oraz dla UNESCO w Austrii, Włoszech, Polsce, Niemczech i na Węgrzech. Seymour z oczywistych przyczyn bardzo interesował się kwestią uchodźców. Dokumentował ucieczkę republikanów do Meksyku po zwycięstwie Franco w Hiszpanii oraz losy dzieci uchodźców w zniszczonej wojną Europie na poruszających czarno-białych zdjęciach, które należą do jego najbardziej znanych i najpopularniejszych prac.

 

W 1947 roku Seymour, wraz z przyjaciółmi i kolegami po fachu, Georgem Rodgerem, Robertem Capą i Henrim Cartier-Bressonem, założył Magnum Photos, legendarną agencję fotograficzną. Został prezesem Magnum w 1954 roku i piastował to stanowisko do swojej śmierci w Suezie w roku 1956. W ostatnich latach życia Chim mieszkał we Włoszech. Fotografował pierwsze lata istnienia nowoutworzonego państwa Izrael i zasłynął z portretów – często kolorowych – sław takich jak Pablo Picasso, Sophia Loren, Ingrid Bergman czy Audrey Hepburn.

 

Chim często nazywany jest „fotografem zaangażowanym”. Jego humanizm i współczucie przebijają z większości jego dzieł i czynią je szczególnie aktualnymi w dzisiejszych czasach.

 

Wystawa podzielona jest na trzy części: wstęp, część poświęconą fotografiom polskim oraz wybór rzadko pokazywanych kolorowych portretów gwiazd filmowych, przygotowany z okazji umiejscowienia wystawy w Muzeum Kinematografii.

 

DAVID SEYMOUR – Citizen of the World

Muzeum Kinematografii, Plac Zwycięstwa 1

Wernisaż - 11.06.2016, godz. 19:00.

 

PROJEKCJA FILMU „Mexican Suitcase”, reż. Trisha Ziff, Meksyk, Hiszpania, USA 2011, 86’

Art_Inkubator w Fabryce Sztuki (bud. C - scena), ul. Tymienieckiego 3, Łódź

13.06.2016, 18:00

Po projekcji spotkanie z reżyserką filmu.

 

 

Podróże Roberta Rauschenberga

 

„Podróże Roberta Rauschenberga” to wystawa grafik i zdjęć autorstwa Roberta Rauschenberga (1925-2008), amerykańskiego malarza, rzeźbiarza, grafika i fotografa. Był on często nazywany pierwszym artystą postmodernistycznym, a jego nowatorskość i wpływy uznawane są na całym świecie. Wiele cech współczesnej sztuki, które bierzemy za pewnik - posługiwanie się materiałami znalezionymi, zacieranie granic pomiędzy gatunkami i mediami czy zapożyczanie tekstów lub obrazów ze źródeł kultury popularnej - jest już widocznych w przełomowych pracach Rauschenberga powstałych w latach 50. Szczególnie wyraźnie widać to w twórczości fotograficznej Rauschenberga – zarówno w jego zdjęciach samych w sobie, jak również w tych wykorzystywanych jako źródło obrazów, które artysta kadrował, kolorował, łączył, nakładał warstwami i powielał na obrazach lub sitodrukach, grawiurach i drukach irysowych.

 

Wystawa obejmuje kompletną, złożoną z siedmiu grafik serię dużych wymiarów fotograwiur, Soviet American Array, tworzoną w ZSRR od 1988. Duże, pełne dramatyzmu dzieła uzupełnione zostały 37 czarno-białymi fotografiami, pochodzącymi głównie z lat 80., wybranymi z Archiwum Rauchenberga, oraz powiększeniami stykówek z wizyt autora w Moskwie i Leningradzie (obecnie Sankt Petersburg) w 1989 roku. Jest to pierwsza wystawa tak wielu prac Rauschenberga w polskiej instytucji – i pierwsza prezentująca dzieła z tego okresu. Powszechny brak styczności z dziełami Rauschenberga i innych gwiazd sztuki amerykańskiej drugiej połowy XX wieku zbiegał się z brakiem zainteresowania amerykanów polską sztuką w tym okresie. Oba zjawiska można dziś traktować jako efekty uboczne Zimnej Wojny. To znamienne, że dzieła powstałe w latach 80., w ramach akcji na rzecz międzynarodowego porozumienia, mogą być obecnie wystawiane w Polsce, na dowód, że takie porozumienie jest możliwe.

 

Wystawa koncentruje się na niewielkim wycinku obfitej i niezwykle zróżnicowanej twórczości artysty, Rauschenberg Overseas Intercultural Exchange, programie wystaw i performance’ów z lat 80., w ramach którego artysta wraz z zespołem współpracowników podróżował po Meksyku, Chile, Wenezueli, Chinach, Tybecie, Japonii, Kubie, ZSRR, Malezji i podzielonych wówczas Niemczech. Projekt przerodził się w nieustannie ewoluujący zbiór dzieł, obejmujący również nowe prace powstałe w reakcji na doświadczenia artysty w kraju pobytu oraz stworzone w kraju odwiedzanym poprzednio z myślą o pokazaniu ich w kolejnym państwie. Skrót nazwy programu radośnie wymawiano „Rocky” – tak brzmiało również imię żółwia, którego artysta hodował na Wyspie Captiva.

 

Zdjęcia Rauschenberga zwykle postrzega się jako materiał źródłowy poddawany istotnym przeróbkom podczas tworzenia dzieł na papierze, ale wybór czarno-białych fotografii pokazuje, że artysta potrafił uchwycić charakterystyczne cechy otaczającego świata za pomocą aparatu, co zaowocowało nietypowymi, inteligentnymi i przemyślanie komponowanymi zdjęciami, które same w sobie mają wielką wartość.

 

ROBERT RAUSCHENBERG – TRAVELS, Atlas Sztuki, ul. Piotrkowska 114/116, wernisaż – 10.06.2016, godz. 19:00

 


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 29 maja 2016 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca