Teatr

Nowy Teatr | repertuar 14 - 26 kwietnia 2016 Otwarcie MCK Nowy Teatr

14-17 kwietnia

„Francuzi” (14-15 kwietnia 2016 19:00, 16-17 kwietnia 2016 17:00)

 

Teatralna wyprawa Krzysztofa Warlikowskiego w poszukiwaniu źródeł dzisiejszej europejskiej świadomości i tożsamości. Początkiem jest monumentalna powieść Marcela Prousta „W poszukiwaniu straconego czasu”, która portretuje społeczeństwo w trakcie fundamentalnej zmiany związanej z utratą znaczenia dawnej hierarchii, eksplozją jawnego antysemityzmu, a przede wszystkim wybuchem pierwszej europejskiej wielkiej wojny. Nawiązując do stwierdzenia Gilesa Deleuza, że „powracają jedynie ci zmarli, których nazbyt szybko i nazbyt głęboko zakopano”, Warlikowski wzywa Prousta by toczyć dzisiejszą debatę o Europie.

 

Występują: Claude Bardouil, Mariusz Bonaszewski, Magdalena Cielecka,  Ewa Dałkowska, Bartosz Gelner,  Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Wojciech Kalarus, Marek Kalita, Maria Łozińska, Zygmunt Malanowicz, Maja Ostaszewska, Piotr Polak, Jacek Poniedziałek, Magdalena Popławska, Maciej Stuhr

 

Reżyseria: Krzysztof Warlikowski

 

Bilety (normalny/ulgowy/wejściówka): 100/70/40

 

 

15 kwietnia

23.55 „Socrate. Koncert Barbary Hannigan oraz pianisty Reinberta de Leeuw

 

Barbara Hannigan jest jedną z największych osobowości współczesnej sceny operowej. Była wielokrotnie nagradzana nie tylko za osiągnięcia wokalne, ale także aktorskie. Może to niezwykłe połączenie dwóch tak wielkich talentów spowodowało, że artystka stała się ukochaną śpiewaczką Krzysztofa Warlikowskiego. W czasie przeglądu oper Krzysztofa Warlikowskiego zobaczymy ją w partii tytułowej w „Lulu”, w roli Anny w „Don Giovanim” oraz w „Głosie ludzkim”. Występ, który odbędzie się z kazji otwarcia Nowego Teatru jest prezentem artystki dla Krzysztofa Warlikowskiego i jego widzów.

 

Wstęp wolny, wejściówki do odbioru w kasie Teatru

 

 

16 kwietnia

Weekend otwarcia. Oprowadzania po siedzibie MCK Nowy Teatr. Przewodnikami będą artyści Nowego Teatru.

 

 

11:00 – 12:30 Jacek Poniedziałek, Maciej Czeredys

12:00 – 13:30 Magdalena Cielecka, Maciej Walczyna

13:00 – 14:30 Małgorzata Szczęśniak, Łukasz Jóźków

14:00 – 15:30 Piotr Polak, Ewa Dałkowska

 

17 kwietnia

 

11:00 – 12:30 Wojciech Kalarus, Joanna Nuckowska

12:00 – 13:30 Piotr Gruszczyński, Karolina Ochab

13:00 – 14:30 Maciej Stuhr, Krzysztof Warlikowski

14:30 – 16:30 Zygmunt Malanowicz, Marek Kalita, Dorota Flinker

 

 

Wstęp wolny. Zapisy od 8 kwietnia 2016 mailowe spacery@nowyteatr.org

 

oraz telefoniczne 22 379 33 16

 

Liczba miejsc ograniczona.

 

 

 

 

19-21 kwietnia, 10-13 maja

pokaz rejestracji wideo spektakli operowych w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego, 19:00

 

Reżyserie operowe Krzysztofa Warlikowskiego docierają do Polski jedynie za pośrednictwem Internetu i telewizyjnych transmisji Mezzo. Nie mamy więc zbyt wielu okazji, aby w pełni ocenić rozmiar tego dzieła i jego wagę dla zmiany języka opery. To uniwersum, które powstało w ciągu lat pracy na najważniejszych scenach operowych Europy, stało się dzisiaj punktem odniesienia nie tylko dla teatru lirycznego, jako takiego, ale również teatru dramatycznego Krzysztofa Warlikowskiego. Wielkie inscenizacje olśniewające urodą rozwiązań reżyserskich i scenograficznych, z najlepszymi dyrygentami i śpiewakami, to nie tylko widowiska, ale przede wszystkim głębokie lektury oper, docieranie do ich możliwych, a często ukrytych znaczeń i sensów.

 

Projekcje w Nowym Teatrze to próba przybliżenia operowego dzieła Krzysztofa Warlikowskiego w doskonałych warunkach naszej wyremontowanej hali.

 

19.04 „Król Roger” Karola Szymanowskiego, Opéra Bastille w Paryżu, 2009

 

20.04 „Lulu” Albana Berga, La Monnaie w Brukseli, 2012

 

21.04 „Medea” Luigiego Cherubiniego, La Monnaie w Brukseli, 2008

 

10.05 „Kobieta bez cienia” Richarda Straussa, Bayerische Staatsoper w Monachium, 2013

 

11.05 „Alcesta” Christoph Willibalda Glucka, Teatro Real w Madrycie, 2014

 

12.05 „Don Giovanni” Wolfganga Amadeusza Mozarta, La Monnaie w Brukseli, 2014

 

13.05 „Zamek Sinobrodego” Bela Bartoka / „Głos ludzki” Francisa Poulenca, Opéra de Paris Palais Garnier, 2015

 

Wstęp do projekcji: Tomasz Cyz, Piotr Gruszczyński, Jacek Hawryluk

 

Wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona

 

 

 

22-24 kwietnia

Forum Otwarcia „ULEGŁOŚĆ//WŚCIEKŁOŚĆ//WOLNOŚĆ”

 

Forum wymiany myśli artystów i intelektualistów europejskich. Debata w formie instalacji artystycznej wokół hasła ULEGŁOŚĆ // WŚCIEKŁOŚĆ // WOLNOŚĆ. Wśród gości m.in. Vincent Baudriller, Konstanty Bogomołow, Jean Michel Bruyère, Paul Dujardin, Zbigniew Libera, Christian Longchamp, Sodja Lotker, Krystian Lupa, Wajdi Mouawad, Joanna Mytkowska, Katja Pietrowskaja, Jean Yves Potel, Pawel Potoroczyn, Anda Rotenberg, Árpád Schilling, Aleksander Smolar. Forum towarzyszą koncerty, pokaz filmów oraz prezentacja prac wideo artystów wizualnych. Moderatorzy: Beata Stasińska, Max Cegielski

 

 

 

Program Forum:

 

22 kwietnia

19:00 Pokaz filmu „Walser” w reż. Zbigniewa Libery

 

Na obrzeżach cywilizacji żyje zagubione plemię. Conteheli są ludźmi o błękitnych oczach, fantazyjnie upiętych płowych dreadach i twarzach pomalowanych we wzory. Wyglądają jak spełnienie hippisowskich fantazji o powrocie do natury czy słowiańska wersja Avatara. Kiedy grają na etnofuturystycznych instrumentach, łączą się z kosmosem i wszystkimi rootsowymi wizjami jedności człowieka z naturą. Piękni, młodzi i nieśmiertelni hasają nago, ozdobieni biżuterią ze słomy i owoców. Do tego rajskiego świata wdziera się jednak cywilizacja w osobie urzędnika kolejowego Walsera. Mimo iż za wszelką cenę próbuje on wniknąć w ich sielankowy świat i nauczyć się niezrozumiałego języka, wywołuje tylko chaos. Wystylizowany świat Walseraflirtuje z tradycją kina gatunkowego: postapokaliptycznym science fiction, westernem czy filmami o jaskiniowcach. Prymitywizm i „glamour” nie stoją tu ze sobą w sprzeczności. Klisze znane z kina gatunków służą Liberze za klocki do zbudowania wielopiętrowej układanki z literackich figur utraconego raju, filozoficznych i kontrkulturowych konceptów utopijnej wspólnoty czy fantazmatów o końcu cywilizacji.

 

20:30 Koncert Lutosławski Quartet

 

Jeden z wiodących polskich kwartetów. Wykonuje głównie muzykę XX i XXI wieku, skupia się przy tym na popularyzacji muzyki polskiej, m.in. Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna, a także Marcina Markowicza - jednego z członków kwartetu.

 

Zagrają:

 

P. Mykietyn - II Kwartet smyczkowy

P. Mykietyn - III Kwartet smyczkowy (2016)

A. Kwieciński - [P|PE(s)] (2016)

 

 

 

23 kwietnia

11-14.00 Konferencja: prowadzący Beata Stasińska i Max Cegielski

 

(konferencja będzie prowadzona w języku polskim, angielskim i francuskim.)

 

Tematy: autocenzura, nowa polityczność, terytorium uzgodnione, solidarność artystów, establishment vs. nowa kultura, czy artysta może być prawicowy?, Ile jest Europ?

 

Wystawa prac wideo – kuratorka Ewa Toniak

 

14.30 i 15.00 „Fabryka pięknych gestów” reż. Wojtek Ziemilski, Współautorzy: Agnieszka Misiewicz, Wojtek Pustoła

 

Pokaz końcowy pracy warsztatowej Wojtka Ziemilskiego z gimnazjalistami z Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Słabosłyszących nr 15 im. Ottona Lipkowskiego w Warszawie. Język służy tu jako pretekst do opowiadania o swoim miejscu w świecie, ale też - o tym, czym jest polskość, czym obcość, co jest wspólne, a co jednoczy tylko pozornie.

 

16.00-20.00  Druga część konferencji

 

20.30 Koncert muzyka i songi ze spektakli Nowego Teatru w wykonaniu Magdaleny Popławskiej i zespołu

 

 

 

24 kwietnia

12.00  pokaz filmu „NO55 Ash and Money” Tiit Ojasoo

 

W 2010 roku Teatr NO99 rozpoczął projekt „NO75 Zjednoczona Estonia”, fikcyjny ruch polityczny potraktowany przez opinię społeczną jak prawdziwa siła polityczna. W unikatowy sposób łączył sztuki performatywne, politykę, media i idee społeczeństwa obywatelskiego. Przez 44 dni od pierwszej konferencji prasowej, aż do punktu kulminacyjnego, jakim było zebranie założycielskie fikcyjnej partii, w którym wzięło udział 7000 ludzi, Zjednoczoną Estonię śledziła ekipa filmowa dokumentująca cały projekt.

 

„NO55 Ash and Money”, pierwszy filmowy projekt Teatru NO99, to pełnometrażowy dokument, który rzuca światło na to jak powstała NO75 Zjednoczona Estonia. Znajdują się w nim wywiady z ludźmi odpowiedzialnymi za projekt oraz wieloma politykami, film przybliża proces tworzenia najprawdopodobniej największego współczesnego performance’u w dzisiejszej Europie. Zjednoczona Estonia to lęki i nadzieję, manipulacje i rozczarowania w połączeniu z procesem tworzenia polityki we współczesnej demokracji. To akcja mająca do tego stopnia wyolbrzymić populizm by uczynić go zbędnym w prawdziwym życiu. Dokument pokazuje cały wachlarz emocji i dramatycznych sytuacji, których doświadczyła ekipa twórców Zjednoczonej Estonii.

 

„NO55 Ash and Money” został bardzo dobrze przyjęty na festiwalach filmowych całego świata od Kanady, przez Holandii, aż po Ukrainę.

 

 

Bilety na koncerty Lutosławski Quartet oraz Songi ze spektakli: 20 zł

 

„Fabryka pięknych gestów” – wejściówki do odebrania w kasie Teatru

 

Na pozostałe wydarzenia Forum wstęp wolny

 

 

 

24 kwietnia,

godz. 17:00 Marcin Masecki i Nadzwyczajna Orkiestra Dęta MDK w Słupcy

 

Koncert

Marcin Masecki i Nadzwyczajna Orkiestra Dęta MDK w Słupcy

SWAG* (2014) na pianino i orkiestrę dętą

Prekognicje Symfonii nr 1 „Zwycięstwo”  (2013) na pianino

Symfonia nr 1 „Zwycięstwo” (2013) na pianino i orkiestrę dętą

*prapremiera

Marcin Masecki – pianino, dyrygent

Szymon Jóżwiak – przygotowanie Orkiestry

Zwycięstwo (2015), film Tomka Eberta

Antoni Beksiak – kurator

 

W 2013 roku w ramach programu "Wielkopolska: Rewolucje" powstała Symfonia nr 1 "Zwycięstwo" napisana przez Marcina Maseckiego dla Orkiestry Dętej Ochotniczej Straży Pożarnej w Słupcy. 30-minutowa, unikatowa wielka forma, łącząca inspiracje symfoniką późnego romantyzmu z przewrotnym, postmodernistycznym spojrzeniem na idiom orkiestry dętej. Orkiestrą dyryguje kompozytor, a utwór poprzedzają solowe Prekognicje Symfonii nr 1 „Zwycięstwo”. Dalsza współpraca, prowadzona przez Stowarzyszenie „Turning Sounds”, objęła nowy utwór Swag dla orkiestry oraz rejestrację dźwiękową Symfonii, Prekognicji i Swagu.

 

Wstęp wolny

 

 

 

26 kwietnia,

20.00 „Pasja według św. Marka” Pawła Mykietyna na sopran, głos recytujący, chór i orkiestrę kameralną.

 

Jedna z najbardziej interesujących i najczęściej komentowanych polskich kompozycji ostatnich lat. Powstała na zamówienie Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans, jej premiera odbyła się w 2008 roku.

 

Bilety (normalny/ulgowy/wejściówka): 50/30/20                                  

 

 

 

28-30 kwietnia,

godz. 20.00 „Nancy. Wywiad” Claude Bardouil

 

Przekraczając granice pomiędzy teatrem i tańcem, artyści konfrontują się z legendą punk rocka Sidem Viciousem, zmarłym z przedawkowania narkotyków muzykiem podejrzanym o zamordowanie swojej narzeczonej Nancy Spungen.

 

Spektakl Claude’a Bardouila mógłby mieć tytuł „Być jak Nancy Spungen”. To ona, antybohaterka, dziewczyna, która szukała sposobu przekroczenia samej siebie, staje się głównym tematem namysłu. Zdeterminowana zdaniem wypowiedzianym przez Patti Smith: „Co możesz zrobić lepszego w życiu, kiedy pochodzisz z Midwestu, niż iść do łóżka z gwiazdą rocka?”

 

Występują: Magdalena Popławska, Claude Bardouil

 

Reżyseria: Claude Bardouil

 

Bilety 28.04 (normalny/ulgowy/wejściówka): 40/25/20

 

Bilety 29-30.04 (normalny/ulgowy/wejściówka): 50/30/20

 

 

 

więcej: www.nowyteatr.org 


przysłano: 7 kwietnia 2016 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca