Sztuka

CRASH 2.0 : Wystawa Roberta B. Liska

WERNISAŻ 10 IX 2010 godzina 19.00

 

CRASH 2.0

Robert B. Lisek

 

WYSTAWA

w Galerii NT

Imaginarium

 

 

 

 

 Łódzki Dom Kultury ul. R. Traugutta 18, 90-113 Łódź

Galeria czynna od g. 12.00 do 18.00 od wtorku do piątku, sobota 12.00 do 20.00

 

 

 

CRASH 2.0 - Robert B. Lisek

 

Wystawa Roberta B. Liska analizuje kontekst pojęcia jakim jest „bezpieczeństwo” na

przykładzie wypadku smoleńskiego.

Rozważane są tu procesy społeczne które poprzez wzrost poczucia zagrożenia

publicznego przyczyniają się do legitymizacji przemocy, utraty wolności i swobód

obywatelskich, umocnienia władzy i jej wiarygodności. Artysta na wstępie stawia

pytania o naturę bezpieczeństwa:

Co jest podstawą bezpieczeństwa? Co zapewnia bezpieczeństwo?

Pyta o stan jego nieobecności.

Czy permanentnie podtrzymywana niepewność i stałe podsycanie strachu umożliwia

utrzymanie służb i struktur, które odpowiedzialne są za bezpieczeństwo.

Teorie spiskowe jako współczesne herezje, odstępstwa od doktryny wiary

podtrzymywanej przez media stanowią obecnie bardzo silny impuls dla artystów na

całym świecie.

 

Historia nowoczesnych społeczeństw zna wiele form działania takich jak porwania

samolotów i osób, tajemnicze zniknięcia, katastrofy lotnicze, zamachy bombowe i

inne, które mają wpływ na zmianę sytuacji politycznej i rozłożenie relacji władzy

konkretnego państwa lub grupy państw. Gwałtowne łańcuchowe reakcje społeczne

towarzyszące takim zdarzeniom, stanowią podstawową energię, rodzaj libido wciąż

ożywiające kulturę, a stanowi to również punkt wyjścia projektu Crash 2.0.

 

Wiadomo, że podobne wypadki i rewolucje skutkowały zazwyczaj wprowadzaniem

tzw. doktryny "son of a bitch, but our son of a bitch" zwanej w skrócie S.O.B. Daje to

oczywiście potężny asumpt do rozwoju teorii spiskowych na gruncie wypadku

smoleńskiego, który tu traktowany jest jednak jako jedno z klasy zjawisk

występujących na całym świecie. Projekt zajmuje się problemem bezpieczeństwa i

bada katastrofę, w szczególności katastrofę lotniczą pod Smoleńskiem jako czynnik

kulturotwórczy, czynnik powodujący kryzys polityczny i zmiany w istniejącym

układzie. Robert Lisek korzysta z metod sztuki współczesnej i teorii obliczalności,

stawia pytania dotyczące władzy politycznej i dyskusji, która koncentruje się na

kluczowych punktach zbiorowego doświadczenia związanego z katastrofą. Artysta tak

w skrócie opisuje działanie instalacji:

Projekt rozpoczyna analiza dużych zbiorów danych, sprawdza jak katastrofa/konflikt

jest ukazywany w sieci i mediach. Następnie wnioskowane są nowe informacje i

określone prawdopodobieństwo wydarzeń przyszłych.

 

 

biogram:

Robert B. Lisek jest artystą i matematykiem, koncentrującym się na systemach i

procesach (obliczeniowych, biologicznych, społecznych). Przechodząc przez sztukę

konceptualną, hacktywizm, sztukę oprogramowania i radykalne interwencje

społeczne, jego działalność nie poddaje się kategoryzacji. Jest pionierem sztuki

wykorzystującej metody sztucznej inteligencji i bioinżynierię. W swoich dziełach

stosuje zaburzenia i zawieszenia języków i systemów, w tym błędy kodów i poleceń

oraz robaki i wirusy sieciowe. W projekcie Spectrum, który jest scenariuszem

biotterrorystycznego ataku Warszawy, użył technik biologii molekularnej, badając

najbardziej fundamentalny proces w naturze, jakim jest samoreplikacja, czyli

namnażanie się i rozprzestrzenianie struktur. W szczególności skupił się na [samo

replikacji DNA] i zbudował nowy szczep bakterii, który szybko rozprzestrzenia się w

wodzie. Lisek drąży również problemy zabezpieczeń, prywatności i tożsamości w

społeczeństwie sieciowym; zbudowal NEST Citizens Intelligence Agency

zaawansowane oprogramowanie i portal do szukania ukrytych powiązań między

osobami, grupami, zdarzeniami, obiektami i miejscami. Założyciel Fundamental

Research Lab, inicjator i lider grupy Laboratorium oraz Sympozjum Sztuki ACCESS.

Autor ponad stu wystaw, akcji, warsztatów. Jego projekty obejmują między innymi:

NEST ARCO Art Fair, Madryt; GENGINE Galeria Narodowa Zachęta, Warszawa;

FLOATLower Manhattan Culture Council, Nowy Jork; WWAI Siggraph, Los Angeles;

GESPENST Galeria Leto, Warszawa; Falsecodes Red Gate Gallery, Pekin; State of

Emergency Embassy – Galeria Entropia, Wrocław; FLEXTEXT Byzantine Museum,

Ateny; FXT – ACA Media Festival, Tokyo; STACK – ISEA 02, Nagoya; SSSPEAR –17th

Meridian, WRO Centrum Sztuki Mediów, Wrocław/

 

http://www.laznia.pl

10 września 2010 Łódź

Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 13 sierpnia 2010 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca