Wywrota
Nisza Teatralna

Nisza Teatralna

14 Wrocław/Warszawa
49 artykułów

alfabetycznie chronologicznie

Plastikowa „Lalka” w Teatrze Polskim

Rosnącej z minuty na minutę katastrofy nie były w stanie uratować nawet wybitne kreacje aktorskie: sytuację Cywki, Preis, czy chociażby Porczyka można by porównać do wybitnych marynarzy, którzy próbują zatamować dziurę w wielkim tankowcu taśmą klejącą, ponieważ wszystko inne wyrzucono za burtę tuż przy porcie.
NiszaTeatralna · 18 kwietnia 2011 · teatr · 2 komentarze

Piękna ale nieznośnie pusta „Pani z morza”

„Pani z morza” w teatrze Polskim stanowi na pewno ciekawą próbę zmierzenia się z genialnym, dotykającym ponadczasowych kwestii tekstem Ibsena. Jest w tym spektaklu jakaś lekkość i wolność, podkreślona z niezwykłym wyczuciem pięknem subtelnej scenografii i wspaniałych kostiumów.
NiszaTeatralna · 18 kwietnia 2011 · teatr ·

... tako rzecze Ks. Tischner, czyli „Filozofia po góralsku” w Teatrze Studio.

Jest takie powiedzonko: nie lubię chamstwa i góralskiej muzyki. Otóż w spektaklu Filozofia po góralsku wg Ks. Józefa Tischnera chamstwa się nie uświadczy, ale za to dużo góralskiej muzyki owszem. No i filozofii.
Nisza Teatralna · 9 stycznia 2011 · teatr ·

O szukaniu początków - „Mała Narracja” Wojciecha Ziemilskiego.

Ciemność, cisza. Jeden tylko jasny punkt skierowany na Wojciecha Ziemilskiego, aktora, scenarzystę i reżysera w jednym. Jeden ekran, na którym po kolei pokazują się pojedyncze słowa. Ogólny minimalizm i oszczędność w środkach pokazuje, że nie trzeba robić wielkiego show z patetyczną muzyką i fajerwerkami, by poruszyć odbiorcę.
Nisza Teatralna · 9 stycznia 2011 · teatr ·

Filozofia po góralsku w Teatrze Studio, czyli wizja świata według księdza Tischnera.

Filozofia po góralsku wydaje się teatralną odpowiedzią na modne ostatnimi czasy wszelkiego rodzaju kinoterapie i książki terapeutyczne. Jeśli tylko widza cechuje odporność na dużą dawkę sielankowości, na pewno wyjdzie z teatru naładowany pozytywną energią i optymizmem.
Nisza Teatralna · 9 stycznia 2011 · teatr ·

Kwaśna Betty na życiowej „Wyprzedaży”, czyli „Dwa Monologi” w Teatrze Druga Strefa.

Pisać można długo i rozwlekle, ale ja polecam zobaczyć to na własne oczy.Teksty Weskera zostały przedstawione w bardzo ciekawy sposób nie tylko za sprawą aktorek, ale także całej inscenizacji.
Nisza Teatralna · 9 stycznia 2011 · teatr · 1 komentarz

Teatralne zwierciadło, albo kilka słów o „HollyDay" w Teatrze Studio.

Spektakl ma wiele twarzy: z jednej strony brutalność, nagość, sceny intymne i narkotyki w niemałych ilościach, z drugiej strony świat fantazji i subtelności z tańcem, nastrojową muzyką i fantastycznymi wizualizacjami.
Nisza Teatralna · 26 grudnia 2010 · teatr ·

Dzień Holly, albo „HollyDay" w Teatrze Studio

Spektakl „HollyDay" jest udanym krewnym Śniadania u Tiffany'ego. Stwierdzenie, że jest to lepsza czy gorsza wersja pierwowzoru byłoby dużym niedopowiedzeniem. Mimo tego, że przedstawienie Siegoczyńskiego bazuje na Śniadaniu, są to dwie różne i równie ciekawe historie.
Nisza Teatralna · 21 grudnia 2010 · teatr ·

„Jędrek chmura z Pyzówki omyłkowo zwany Heraklitem z Efezu”, czyli „Filozofia po góralsku wg ks. Józefa Tischnera”.

Na początku wsedy byli górole, a ci, których zwykło się uważać za Greków, to górale, co udawali Greka. To tylko próbka Tischnerowskiej filozofii na wesoło. Na deskach warszawskiego Teatru Studio po raz kolejny można podziwiać popisy Ireny Jun i Wiesława Komasy w sztuce na podstawie najbardziej awangardowego z filozofujących księży.
Nisza Teatralna · 20 grudnia 2010 · teatr ·

Co ma Himmler do komedii, czyli tragizm współczesności powojennej – "Przed odejściem w stan spoczynku".

Gdy przyjrzymy się dokładnie "Przed odejściem w stan spoczynku" zauważymy jak autor upaja się problemami, z którymi musi borykać się były oficer SS i cała jego rodzina. Być może radość z możliwości oglądania na własne oczy upadku nazizmu, była dla niego wręcz ekstatycznym przeżyciem. Wydźwięk sztuki i sam rzeczony upadek są jednak wyjątkowo niepokojące.
Nisza Teatralna · 2 grudnia 2010 · teatr ·

Gdzie kończy się prywatność a zaczyna teatr – o "Małej Narracji" Wojtka Ziemilskiego opowiada Jacek Podgórski.

Jaka właściwie jest "Mała Narracja" – to, niech każdy oceni już sam. Wskazówką może być nominacja do największego z rosyjskich festiwali teatralnych – Złotej Maski! Kiedy sztuka znajduje się w tak doborowym towarzystwie jak to, wypada tylko pogratulować z pokorą.
Nisza Teatralna · 1 grudnia 2010 · teatr ·

Lustra Witkiewicza w „Obrocku” – Paulina Żaglewska

Recenzja spektaklu „Obrock” to dziewiczy tekst adeptki warszawskiej sekcji Niszy Teatralnej – Pauliny Żaglewskiej.

Pierwsza myśl: Obrock to nic innego, jak odbicie psychiki Witkacego. Pisarz wraz ze swoim milionem myśli, licznymi rolami, które odgrywał w życiu, stanowi nie lada wyzwanie dla scenarzysty,…

Nisza Teatralna · 29 listopada 2010 · teatr ·

„Obrock” w reżyserii Bartosza Zaczykiewicza

Oto kolejny tekst poświęcony spektaklowi „Obrock” ; tym razem autorstwa debiutującej w charakterze krytyka – adeptki warszawskiej sekcji projektu Nisza Teatralna – Agnieszki Wąsik

Obrock należy z pewnością do gatunku sztuki wysokiej, a co za tym idzie - nie jest przeznaczony dla każdego. To teatr psychologiczny pełen dramaturgii Ibsena i Strindberga, zawierający…

Nisza Teatralna · 29 listopada 2010 · teatr ·

Jak działa „Stazione Termini”?

Stazione Termini premiera: 22 października 2010 Wrocławski Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego

Akcja tej pantomimy rozwija się w przestrzeni terminalu kolejowego, będącego zarówno miejscem realnym, jak i metaforą kondycji wewnętrznej człowieka pisze w programie Stazione Termini…

NiszaTeatralna · 26 listopada 2010 · teatr ·

„Pamięć, wątpliwości i perspektywa”... w „Małej Narracji” Wojtka Ziemilskiego.

„Pamięć, wątpliwości i perspektywa” – z Wojtkiem Ziemilskim, twórcą „Małej Narracji” , rozmawia Jacek Podgórski.

Jacek Podgórski: Skąd właściwie pomysł na taką, a nie inną formę spektaklu Mała Narracja to przecież inscenizowany wykład? Może chodzi głównie o odpowiedniość formy? Może chciał…

NiszaTeatralna · 26 listopada 2010 · teatr ·

Duże stopy, śnieg z maszynki i świeże spojrzenie Michała Siegoczyńskiego.

O spektaklu „HollyDay” opowiada Jacek Podgórski.

Capote a i prześliczną Hepburn zostawiamy za drzwiami. Czas wyraźnie oddzielić minione od teraźniejszego, bo i charakter spektaklu w warszawskim teatrze Studio zdecydowanie tego od nas wymaga.…

Nisza Teatralna · 23 listopada 2010 · teatr ·

„HOLLYDAY” w reżyserii Michała Siegoczyńskiego w Teatrze Studio

Ekipę Niszy Teatralnej współtworzy Kinga Warszawska. Niniejsza recenzja to debiut krytyczny Autorki na Wywrocie.pl.

Hollyday ma opowiadać o samotności, nieubłaganym przemijaniu, trudnych związkach międzyludzkich i sztucznej, lukrowanej rzeczywistości w którą jesteśmy upychani, a która ujawnia się…

Nisza Teatralna · 23 listopada 2010 · teatr ·

Byty i niebyty w „Obrocku”, czyli autoprojekcja rodem z Witkacego.

W ramach projektu Nisza Teatralna ukazuje się recenzja spektaklu „Obrock” w reżyserii Bartosza Zaczykiewicza. Tekst ten inauguruje kolejny etap naszego Wywrotowego projektu: działać zaczęła Ekipa Warszawska, którą kieruje Jacek Podgórski - autor recenzji.
Nisza Teatralna · 22 listopada 2010 · teatr · 3 komentarze

„Impresja o śnie”

Opowieść o spektaklu „Sen nocy letniej” w reżyserii Moniki Pęcikiewicz snuje Katarzyna Rutowska.

Światła gasną. Na wielkiej, przepełnionej widzami widowni Teatru Polskiego czuję się nieco samotna. Film wyświetlony na białym ekranie ukazuje nam miłe, naturalne twarze aktorów biorących …

Nisza Teatralna · 17 listopada 2010 · teatr ·

W labiryncie „Osądu”

O trudnościach w interpretacji i swoich inspiracjach spektaklem „Osąd” opowiada adeptka Niszy Teatralnej – Kasia Rutowska.

Od chwili obejrzenia Osądu przejrzałam kilkanaście albumów z pracami wielu ważnych artystów różnych epok, przeglądnęłam sporo książek, przeczytałam niezliczoną ilość artykułów…

Nisza Teatralna · 15 listopada 2010 · teatr ·

Recenzja tryptyku „Osąd” Jerzego Kaliny, Pawła Passiniego i Leszka Mądzika.

Spostrzeżeniami i wątpliwościami po obejrzeniu tryptyku „Osąd” dzieli się Ewelina Dybowska, biorąca udział w projekcie Nisza Teatralna.

Zmierzenie się z kwestią Sądu Ostatecznego nie jest lekkie, łatwe i przyjemne. Może powodować pełne obaw podrapanie się w głowę i chęć zgrabnego uniknięcia tematu. Przedstawienie Osądu …

Nisza Teatralna · 15 listopada 2010 · teatr ·

Impresja o spektaklu „Osąd”

Kolejne omówienie spektaklu „Osąd” w ramach projektu Nisza Teatralna. Tym razem o swoich wrażeniach opowiada Justyna Białogłowicz.

Archanioł, czy anioł Apokalipsy, a może po prostu starszy facecik w szlafroku? Czy prysznice są nieodzownym elementem wystroju Czyśćca? Czy Człowiek na wózku inwalidzkim to prorok, który…

Nisza Teatralna · 15 listopada 2010 · teatr ·

„Osąd”. Obrona Passiniego [niewczesne rozważania].

Recenzja spektaklu „Osąd” (4,6 listopada 2010, Wrocław, Scena na Świebodzkim) i polemika krytyczna w ramach projektu Nisza Teatralna.

Krytyk w teatrze to nikt inny jak pisarz. Jerzy Łukosz Osąd spektakl Wrocławskiego Teatru Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego ma wszelkie szanse być zapamiętanym jako jedno z najważniejszych…

Nisza Teatralna · 14 listopada 2010 · teatr · 1 komentarz

Nisza Teatralna: „Osąd” – pierwsze wejrzenia.

„Osąd” Wrocławskiego Teatru Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego – notatki adeptów Niszy Teatralnej – grupy warsztatowo-krytycznej prowadzonej przez Pawła Kaczorowskiego; cz. I: pierwsze wejrzenia.
Nisza Teatralna · 10 listopada 2010 · teatr ·

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca