Wywrota
Jarosław Klebaniuk

Jarosław Klebaniuk

57 Wrocław
77 artykułów 2 teksty 54 komentarze
W pracy naukowej zajmuję się postawami politycznymi. Poza tym działam społecznie w redakcji portalu Lewica.pl. Pisuję też recenzje i teksty publicystyczne. Prowadzę blog w portalu NaTemat. W "Akcencie", "Frazie", "Kresach" i "Lampie" publikowałem…

strony: 1 2 3 »
alfabetycznie chronologicznie

Diabeł w sercu miasta

Przewrotność spektaklowej fabuły polega na tym, że sposób postępowania uznawany za irracjonalny i kompromitujący dla kościoła rzymskokatolickiego pół wieku temu, obecnie staje się coraz bardziej powszechny.
Jarosław Klebaniuk · 11 sierpnia 2013 · teatr ·

To okropne zrozumienie

Ciepła opowieść o trojgu przyjaciół, poszukujących swojej miłości, lecz nie rezygnujących z bliskich relacji między sobą pokazuje, jak bez popadania w emocjonalne ekstrema czerpać z życia to, co najlepsze.
Jarosław Klebaniuk · 20 kwietnia 2013 · książka ·

Zdradzony przez druha i żonę

Ukochana żona odeszła od niego z jego najlepszym przyjacielem. Zabrała mu większą część majątku, a jego córkę miał odtąd wychowywać jej kochanek. Wcześniej przez całe lata zdradzali go niemal pod jego nosem. Ot, historia jakich wiele. Ale jak napisana!
Jarosław Klebaniuk · 17 kwietnia 2013 · książka ·

Pogoda dla rogaczy. Lazarus o małżeństwie

Czy małżonkowie powinni być sobie bezwzględnie wierni? Czy powinni mówić sobie wszystko, jeśli chcą być ze sobą blisko? Czy należy za wszelką cenę walczyć o miłość ukochanej osoby?

Arnold Lazarus jest trzecim, obok Alberta Ellisa i Aarona Becka pionierem podejścia poznawczo-behawioralnego w psychoterapii. Kilkudziesięcioletnia praktyka pozwoliła mu nie tylko na rozwinięcie …

Jarosław Klebaniuk · 17 marca 2013 · książka · 2 komentarze

Małżeństwo po gwałcie. Mizoandryczny film psychologiczny

Znakomite kreacje aktorskie, zwłaszcza Julii Kijowskiej, magnetyczne zdjęcia, większość w bliskim planie, rosnące napięcie i wyjątkowo ważny problem poruszony w opowieści – oto największe zalety „Miłości” w reżyserii Sławomira Fabickiego.
Jarosław Klebaniuk · 17 marca 2013 · kino · 1 komentarz

Strzelby nie było

Wiedziałem, że idzie o coś znacznie poważniejszego niż zgrabne nogi w dżinsach i klnących agentów specjalnych. Przeczuwałem, że to tylko błahy pozór, pod którym ważą się losy polskiego miasta, pewnie i całego świata.
Jarosław Klebaniuk · 25 grudnia 2012 · teatr ·

„Czarnego człowieka chciałabym spróbować”

Wydawałoby się, że wszelkie tabu zostało już złamane w teatrze i poza nim. A jednak dwie kobiety namiętnie mówiące o anatomicznej i fizjologicznej stronie seksu to było naprawdę coś.

Mężczyźni w pierwszych rzędach mieli twarze pełne napięcia, ich partnerki również. Duchowny w cywilu śmiał się nerwowo. Na wyciągnięcie ręki półnaga kobieta mówiła o wielkości…

Jarosław Klebaniuk · 27 listopada 2012 · teatr ·

Kiedy brat zabija siostrę

„Obca” to film o miłości i wykluczeniu. Problem nieakceptacji zachowań, które w zachodniej kulturze uwolnionej z zatruwającego wpływu religii wydają się naturalne, został pokazany z kobiecej perspektywy.
Jarosław Klebaniuk · 23 listopada 2012 · kino · 1 komentarz

Kopcie dół każdego dnia

Zderzenie nieoczekiwanego cierpienia z prymitywnym bezwładem źle pędzonego, pustego życia pozwoliło wydobyć nieoczywiste przesłanie: warto być uważnym na innych, nie krzywdzić ich i nie odrzucać tylko dlatego, że nie należą do naszego światka.
Jarosław Klebaniuk · 29 września 2012 · teatr ·

Ośle-piony si-no-log wpada w sidła

"Auto da fé" jest powieścią o złudzeniach i samooszukiwaniu się. Żadne z tych przekonań nie ma szans w zderzeniu z rzeczywistością, wszystkie jednak czynią życie znośnym i są źródłem motywacji do działania, w niektórych przypadkach zupełnie irracjonalnego.
Jarosław Klebaniuk · 15 lipca 2012 · literatura · 1 komentarz

Zrealizujcie marzenia

Spektakl Kmiecika wyraźnie nawiązuje do języka, stylistyki i konstrukcji tych tworzonych przez Demirskiego i Strzępkę. Uderza rozmachem absurdu i rozbuchaniem pomysłów.

Deklaracja, że przedstawienie Kto zabił Alonę Iwanowną? jest inspirowane Zbrodnią i karą Fiodora Dostojewskiego może sugerować, że ma ono sporo wspólnego z literackim pierwowzorem lub…

Jarosław Klebaniuk · 22 maja 2012 · teatr ·

Bogowie i lalki

Do gry wkraczają pełnowymiarowi bogowie i sławni zmarli w młodych ludzkich ciałach. Dziewięcioro studentów Wydziału Lalkarskiego wciela się w postaci, którym literacki żywot nadał Ignacy Karpowicz w „Balladynach i romansach”.
Jarosław Klebaniuk · 18 maja 2012 · teatr · 2 komentarze

Chcę być z Tobą

Przedstawienie utrzymuje uwagę widza gęstym tekstem z charakterystycznym dla Demirskiego przestawnym szykiem i pseudopotocznością. Znakomita, zaangażowana gra i świetne kreowanie wizerunków przez aktorów na kameralnej scenie sprawiało, że widzowie byli bardzo blisko nich.
Jarosław Klebaniuk · 16 maja 2012 · teatr ·

Zdrada i kara

Zdrada matki krzywdzi dziecko. Zdrada żony doprowadza męża do samobójstwa. Dla samej kobiety karą za zdradę jest cierpienie, upokorzenie, porzucenie, śmierć. Nie za dużo jak na jeden spektakl?
Jarosław Klebaniuk · 13 maja 2012 · teatr ·

Zamiast obrazu

Trudno artystom TR odmówić dobrych intencji. Jednak egoiści krzywdzący i ponoszący karę zestawieni ze swoimi ofiarami to za mało, aby coś interesującego opowiedzieć. Zwłaszcza jeśli mówi się niewyraźnie.
Jarosław Klebaniuk · 2 maja 2012 · teatr ·

Wystarczyło na NIKE

Siła tego uniwersalnego tekstu o zbiorowym wyrządzaniu krzywdy osobom z najbliższego otoczenia przejawia się w pokazaniu morderstw i gwałtów. Wystarczy to, by poruszyć do głębi, jednak za mało, by doprowadzić do zrozumienia.
Jarosław Klebaniuk · 28 kwietnia 2012 · teatr ·

Wyrwa po traumie

Przedstawienie przytłacza potęgą swojej wizualności. Słaby tekst szkodziłby mu bardziej, gdyby nie dobre aktorstwo Magdaleny Cieleckiej i oryginalna atmosfera całości. To coś dla miłośników ciekawego teatru bez nadmiernych oczekiwań.
Jarosław Klebaniuk · 3 kwietnia 2012 · teatr ·

Dłużej niż do końca życia

Asymetria w relacjach partnerskich stanowi niewątpliwie zaproszenie zarówno do tragedii, jak i do farsy. Po przekroczeniu pewnych granic nie może być jednak ani jednego, ani drugiego.

Asymetria w relacjach partnerskich stanowi niewątpliwie zaproszenie zarówno do tragedii, jak i do farsy. Gdy jedna strona kocha do szaleństwa, druga zaś w wersji lżejszej lekceważy i odpycha,…

Jarosław Klebaniuk · 31 marca 2012 · teatr · 2 komentarze

Krzyk w słodkim dymie

Szybkie przemieszczanie się między literackimi rejestrami i trybami gry, sprawność ruchowa i wokalna, a także niezła koordynacja sprawiły, że aktorom i akompaniatorom należą się słowa uznania.
Jarosław Klebaniuk · 28 marca 2012 · teatr ·

Łapanie much

Spektakl urzekł pięknem kilku scen, kawałkami The Smith śpiewanymi chwilami tak poruszająco, jak zrobiłby to nieżyjący wokalista polskiego Dżemu.

Odmienność, nietypowość, łamanie norm od zawsze stanowią wdzięczny literacki temat. Spektakl zrealizowany przez zespół Teatru Modrzejewskiej w Legnicy oparty został na jedynej jak dotąd…

Jarosław Klebaniuk · 26 marca 2012 · teatr ·

Awatar jako postać przejściowa

„Sala samobójców” to ciekawe kino autorskie za pomocą niebanalnych środków podejmujące problem wyobcowania i braku samoakceptacji. Niezwykła atmosfera i oryginalna estetyka obrazów przekonują do tego filmu.
Jarosław Klebaniuk · 18 marca 2012 · kino ·

Nie pytaj, komu robią sekcję

W „Hemofilii” rzeczy dzieją się z niesłychaną wprost plastycznością. W ciasnym hotelowym pokoju zmieściło się wiele rozległych scen. Eksperyment formalny udał się w pełni.

Chcielibyście coś zobaczyć w teatrze? Chodzicie, żeby zobaczyć przystojnych aktorów, piękne aktorki w nieoczekiwanych charakteryzacjach, wymyślnych strojach, kręcące się w…

Jarosław Klebaniuk · 19 lutego 2012 · teatr ·

Niedyskretny urok władzy

Autorski spektakl Agaty Dudy-Gracz to feeria pomysłów, bardzo wyraziste postawienie krytycznych tez, niekiedy wręcz szarżowanie teatralnymi środkami wyrazu. Oddanie głosu maluczkiemu z samego dołu hierarchii społecznej otworzyło oryginalną perspektywę postrzegania starego problemu władzy i posłuszeństwa.
Jarosław Klebaniuk · 3 lutego 2012 · teatr ·

„Dzieci są gorsze od nieboszczyków”

Teatr nie musi być ani publicystyczny, ani uniwersalny. Może być po prostu zabawny, zachwycający, zaskakujący. Dobre aktorstwo, oryginalna warstwa dźwiękowa i włączenie w ruch sceniczny elementów pantomimicznych uczyniły „Staruchę” atrakcyjnym widowiskiem.
Jarosław Klebaniuk · 19 stycznia 2012 · teatr ·

Tylko buciki nie przemówiły

Słuchowisko oglądane w teatrze to wielka rzadkość. Możliwość śledzenia tego jak powstają efekty dźwiękowe daje wiele radości, zwłaszcza gdy sami twórcy zdają się ją czerpać ze swojej pracy. „Opowieść wigilijna” w wersji Ad Spectatores dostarczyła bujnej zabawy.
Jarosław Klebaniuk · 1 stycznia 2012 · teatr ·



strony: 1 2 3 »

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca