Teatr

Przeciw społecznemu marginalizowaniu: „Inclusiv. Program Studyjny.”


 

INCLUSIV. PROGRAM STUDYJNY to  interdyscyplinarny projekt edukacyjno-artystyczny Teatru STUDIO, którego celem jest odzyskanie dla teatru marginalizowanych jednostek i całych grup środowiskowych tzw. inkluzja teatralna. Za pomocą medium teatru chcemy zwrócić uwagę na grupy marginalizowane w dyskursie publicznym (osoby z zespołem Downa, schizofrenicy, blokersi, ludzie otyli) i poprzez ich sztukę uwrażliwić na nie. Służyć temu będą nowoczesne formuły warsztatów oraz pokazy spektakli realizowanych w ramach programu. Kuratorem projektu jest Paweł Dobrowolski.

 

W marcu w ramach programu zostaną zaprezentowane trzy spektakle: Portret, Izba Pamięci a Rebours oraz premiera Uwaga, Purim!

 

„UWAGA, PURIM!”

 

Już wkrótce Purim – jedno z najradośniejszych świąt żydowskich, karnawał, czas zabawy, przebrań i przekroczeń. W tym roku z okazji święta zapraszamy na okolicznościową akcję performatywną Uwaga, Purim! przygotowaną przez Muzeum Historii Żydów Polskich i Teatr 21. Będzie to improwizowana opowieść oparta na Księdze Estery i przekraczaniu granic. Szykuje się ogromne przeżycie.

21, 22 i 23 marca – godzina 19:00 – Warszawa, Teatr Studio. WSTĘP WOLNY!


rezerwacja i odbiór wejściówek w kasie Teatru Studio tel.: 022/ 656 69 41; e-mail: bilety@teatrstudio.pl

 

Święto Purim dało aktorom Teatru 21 nową przestrzeń improwizacji i dialogu z publicznością. Kierunek poszukiwań aktorskich, reżyserskich, muzycznych oraz kostiumowych wyznaczyło słowo przekroczenie. W programie artyści Teatru 21 przedstawią bliblijną historię Estery używając języka cyrku - wykonają skok w wiarę, taniec na linii życia, podniosą wewnętrzne ciężary i pokonają strach.

 

Teatr 21 działa przy Zespole Społecznych Szkół Specjalnych Dać Szansę w Warszawie. Uwaga, Purim! to spotkanie aktorów z publicznością z okazji i w kontekście święta Purim. Opowieść oparta na Księdze Estery jest podzielona na szereg improwizacji. Aktorzy nie odgrywają ról, ale improwizują relacje. A przede wszystkim budują niezwykły cyrkowy klimat i atmosferę wokół wpisanego w święto Purim tematu przekraczania granic. Warsztaty trwają od początku stycznia, przybliżają tradycje purimowe, naukę tańców żydowskich, warsztaty z robienia masek.

 

Uwaga, Purim! jest działaniem warsztatowym, w którym zwykle najważniejszy jest proces, relacje, dynamika pracy, czas, gdy uczestnicy warsztatów poznają coś nowego, doznają pierwszych doświadczeń, wchodzą w obcą wcześniej tematykę. Jednak finał jest bardzo ważny, ukierunkowuje zabawy i poszukiwania, improwizacje i etiudy. Przed rozpoczęciem pracy tradycję purimową znał jeden uczestnik, teraz cała grupa. Tak samo i ja wchodzę na ten obszar – mówi Justyna Sobczyk, reżyserka.

 

Święto Purim. Haman był ministrem na dworze perskiego króla. Postanowił skazać na zagładę wszystkich Żydów. Przeszkodziła temu Estera – ukrywająca pochodzenie żydowskie żona króla. Żydzi odnoszą sukces, unikają zagłady, Haman zostaje powieszony, Mordechaj zajmuje jego miejsce. Opowiada o tym biblijna Księga Estery. Na cześć tamtej, perskiej, niedoszłej zagłady wyznaczono święto Purim. Przypada 14 dnia miesiąca adar, w dniu wyznaczonym przez Hamana na zagładę Żydów. W tym roku wypada to 20 marca. Jak się świętuje?

 

W synagodze czytana jest Księga Estery. Po każdym wypowiedzeniu imienia Hamana rozlega się hałas dezaprobaty, tupanie i klekot kołatek. Purim ma karnawałowy charakter. Świętujący się przebierają, również transseksualnie. Trzeba się upić, aż pomyli się „błogosławiony Mordechaj” z „przeklętym Hamanem”.

 

Do tradycji purimowych należy też teatr. Tego dnia jest odgrywane zwyczajowo przedstawienie „Purim szpil”. Święto, aż do drugiej połowy XIX wieku, było jedynym pretekstem do działań teatralnych w kulturze żydowskiej, w której obowiązuje zakaz przedstawień ludzkich. Ale to nie jedyne przekroczenie, które jest ważnym elementem tradycji purimowych. Wielu religijnych Żydów łamie tego dnia w jakimś stopniu prawo religijne.

 

 

Reżyseria: Justyna Sobczyk,

ruch: Bożena Gawerska - Panfil,

kostiumy, scenografia: Agata Skwarczyńska,

muzyka: Paweł Andryszczyk.

Obsada: Aktorzy Teatru 21.

Koordynacja Projektu: Karolina Sakowicz, MHŻP,

współpraca – Noemi Bażanowska.

 

Realizacja projektu możliwa jest dzięki wsparciu The Boeing Company.

 


 


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 25 września 2010 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca