Film

18. Forum Kina Europejskiego Cinergia

 

Narodowy Instytut Audiowizualny (NInA) partnerem sekcji  - „Cyfrowe re-premiery polskiego dokumentu Wytwórni Filmów Oświatowych w Łodzi”

 

Wielkimi krokami zbliża się 18. Forum Kina Europejskiego Cinergia w Łodzi. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 8-15 listopada. W trakcie Festiwalu wielbiciele kina europejskiego będą mogli zobaczyć m.in. wyjątkową sekcję prezentującą premiery cyfrowych wersji filmów dokumentalnych wyprodukowanych przez Wytwórnię Filmów Oświatowych w Łodzi.

 

W weekend 10-11 listopada w Kinie Charlie odbędą się pokazy cyfrowych premier najwybitniejszych filmów wyprodukowanych w Wytworni Filmów Oświatowych (WFO) w Łodzi. Pokazy poprzedzi prelekcja przedstawicieli WFO (10 listopada godz. 17.30), którzy opowiedzą o procesie digitalizacji i rekonstrukcji cyfrowej oraz zapowiedzą zaplanowane w ramach festiwalowej sekcji cyfrowe repremiery. Partnerem sekcji „Cyfrowe re-premiery polskiego dokumentu Wytwórni Filmów Oświatowych w Łodzi” jest Narodowy Instytut Audiowizualny, operator priorytetu Digitalizacja w ramach Programu Wieloletniego Kultura+.

W ramach sekcji Cyfrowe re-premiery polskiego dokumentu Wytwórni Filmów Oświatowych w Łodzizaprezentowane zostaną następujące filmy:

 

WANDA GOŚCIMIŃSKA. WŁÓKNIARKA

reżyseria: Wojciech Wiszniewski, scenariusz: Wojciech Wiszniewski, zdjęcia: Zbigniew Rybczyński, produkcja: Wytwórnia Filmów Oświatowych, Polska 1975, 20 min.

Inscenizowany film dokumentalny Wojciecha Wiszniewskiego, jedno z najlepszych dzieł tego utalentowanego reżysera, zrealizowany na kanwie historii Wandy Gościmińskiej, łódzkiej włókniarki, słynnej przodowniczki pracy, symbolu i produktu epoki socjalistycznej propagandy sukcesu. Wiszniewski demaskuje fałsz i zakłamanie tamtych czasów oraz mechanizmy, w których człowiek przestaje już być osobą, a staje się narzędziem ideologicznej manipulacji.

 

SZAJBUS. FILM O WOJTKU WISZNIEWSKIM

reżyseria: Andrzej Mellin, scenariusz: Andrzej Mellin, zdjęcia: Bartol Lukić, obsada: Joanna Wiszniewska, Tomasz Lengren, Marek Koterski, produkcja: Wytwórnia Filmów Oświatowych, Polska 1985, 26 min.

Film poświęcony pamięci Wojciecha Wiszniewskiego - przedwcześnie zmarłego reżysera, twórcy oryginalnych filmów, interesującego i lubianego człowieka. Na filmowy portret „Szajbusa", jak nazywali go przyjaciele, składają się fragmenty jego prac i wspomnienia związanych z nim ludzi.

Digitalizacja i rekonstrukcja finansowana ze środków Narodowego Instytutu Audiowizualnego w ramach PW Kultura+

 

KOSTKA CUKRU

reżyseria: Jacek Bławut, scenariusz: Jacek Bławut, zdjęcia: Krzysztof Ptak, produkcja: Wytwórnia Filmów Oświatowych, Polska 1986, 9 min.

Niezwykły reportaż z Wielkiej Pardubickiej, ukazujący nie tylko trud samej gonitwy, ale i sprawy zakulisowe - los koni wyścigowych, ich strach, zmęczenie, śmierć w wyniku odniesionych kontuzji.

Digitalizacja i rekonstrukcja finansowana ze środków Narodowego Instytutu Audiowizualnego w ramach PW Kultura+

 

KILKA OPOWIEŚCI O CZŁOWIEKU

reżyseria: Bogdan Dziworski, scenariusz: Bogdan Dziworski, zdjęcia: Krzysztof Ptak, obsada:  Jerzy Orłowski, produkcja: Wytwórnia Filmów Oświatowych, Polska 1983, 20 min.

Portret młodego mężczyzny (Jerzy Orłowski) pozbawionego obu rąk. Kamera notuje jego zachowanie w różnych okolicznościach. Rutynowe czynności zdrowych ludzi. Obraz bez komentarza (tylko pogwizdywanie bohatera przerywa ciszę) skupia się przede wszystkim na niecodziennej postaci. Mimo okrutnego kalectwa mężczyzna jest pełen radości życia, radzi sobie w każdej sytuacji, panuje nad swym ciałem, przezwycięża trudności i potrafi żyć jak inni.

 

ARENA ŻYCIA

reżyseria: Bogdan Dziworski, scenariusz: Bogdan Dziworski, zdjęcia: Piotr Sobociński, Ryszard Lenczewski, Wit Dąbal, Krzysztof Ptak, produkcja: Wytwórnia Filmów Oświatowych, Polska 1979, 20 min.

Dokumentalny film z życia cyrku. Wnikliwa obserwacja artystów cyrkowych w czasie spektaklu i w chwilach wspólnej rozrywki. Potwierdza się odczucie, iż sztuka cyrkowa jest dla tych ludzi treścią życia.

Digitalizacja i rekonstrukcja finansowana ze środków Narodowego Instytutu Audiowizualnego w ramach PW Kultura+

 

OLIMPIADA

reżyseria: Bogdan Dziworski, scenariusz: Bogdan Dziworski, zdjęcia: Krzysztof Ptak, produkcja: Wytwórnia Filmów Oświatowych, Polska 1978, 17 min.

Film zrealizowany podczas narciarskich zawodów dzieci w Zakopanem oddaje atmosferę pierwszych sportowych zmagań - pierwsze starty, pierwszy smak zwycięstwa i gorycz porażki. Dzieci, dopingowane przez dorosłych, porzucają beztroską zabawę by podjąć „dorosłą" rywalizację.

 

EUROPA II

reżyseria: Piotr Zarębski, zdjęcia: Lechosław Czołnowski, produkcja: Wytwórnia Filmów Oświatowych, Polska 1988, 14 min.

Twórcza rekonstrukcja zaginionego filmu Franciszki i Stefana Themersonów z lat trzydziestych XX wieku, inspirowanego futurystycznym poematem Anatola Sterna „Europa”.

Digitalizacja i rekonstrukcja finansowana ze środków Narodowego Instytutu Audiowizualnego w ramach PW Kultura+

 

DZIEWCĘ Z CIORTEM

reżyseria: Piotr Szulkin, scenariusz: Piotr Szulkin, zdjęcia: Jacek Zygadło, obsada: Rozanna Bereza, Aleksander Ford, produkcja: Wytwórnia Filmów Oświatowych, Polska 1975, 14 min.

„A w niedzielę z porania..." tymi słowami zaczyna się ballada, jeden z najstarszych zabytków polskiej kultury ludowej, której filmowej transpozycji dokonał reżyser. Film opowiada o losach wiejskiej dziewczyny Kasi, która zbyt często uczęszczała do karczmy, prowadziła rozwiązły tryb życia i zamordowała troje nieślubnych dzieci. Pewnej niedzieli z rana, po wyjściu z kościoła, spotyka młodzieńca, który okazuje się diabłem. Porywa Kasię do piekła, aby tam pokutowała za grzechy. Inscenizacja, scenografia i koncepcja obrazu są wierne folklorystycznej koncepcji teatru jasełek, zabarwionego atmosferą moralitetu.

 

HAMADRIA

reżyseria: Jacek Schmidt, zdjęcia: Przemysław Skwirczyński, obsada: Marek Kondrat, Leon Charewicz, Aleksander Mikołajczak, Stanisław Jaskułka, Grażyna Popowicz, produkcja: Wytwórnia Filmów Oświatowych, Polska 1981, 22 min.

Utrzymana w konwencji sennego marzenia – wizji psychodelicznej, impresja na temat twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza. Poszczególne sekwencje filmu obrazują fragmenty utworów Witkacego, a całość zdaje się być komentarzem do zdania: „Noc tę pamiętam, kiedy przerażenie bezbrzeżne objęło najtajniejsze fibry mego mózgu i słyszałem tylko ten straszny bełkot w rozdziawionej paszczy niewiadomego, tego czegoś ślepego, zwróconego ostrzem ku samemu siebie".

Digitalizacja i rekonstrukcja finansowana ze środków Narodowego Instytutu Audiowizualnego w ramach PW Kultura+

 

PREKURSOR

reżyseria: Grzegorz Królikiewicz, scenariusz: Grzegorz Królikiewicz, zdjęcia: Stefan Czyżewski, produkcja: Wytwórnia Filmów Oświatowych, Polska 1988, 18 min.

Film poświęcony profesorowi Marianowi Mazurowi, światowej sławy cybernetykowi. Prezentując cybernetyczną teorię charakterów, twórca snuje rozważania na temat dramatycznych często losów wybitnych indywidualności w naszej nauce. Prace profesora Mazura nie doczekały się popularyzacji ani wdrożenia w życie społeczne. Teoria Mazura w Polsce Ludowej została zignorowana, a jej twórca zmarł niedoceniony w 1983 roku. Teoria charakteru Mazura jest wielką typologią psychologii przyszłości.
 

BYKOWI CHWAŁA

reżyseria: Andrzej Papuziński, scenariusz: Andrzej Papuziński, zdjęcia: Stanisław Śliskowski, obsada: Franciszek Starowieyski, produkcja: Wytwórnia Filmów Oświatowych, Polska 1971, 13 min.

 

Film prezentujący sylwetkę i dzieła Franciszka Starowieyskiego. Portret niebanalnego artysty wykonany w równie niebanalnej i niezwykłej formie – z wykorzystaniem wyrafinowanych efektów specjalnych i kreacyjnej inscenizacji. Jeden z najoryginalniejszych filmów o sztuce w dorobku polskiej kinematografii.

 

Zapraszamy do Kina Charlie 10-11 listopada, szczegóły na stronie www.cinergiafestival.pl

 

Zdjęcia



Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 3 listopada 2013 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca