Literatura

Marta Podgórnik - Pięć Opakowań

"Pięć opakowań (1993-2008)" to tytuł nowej książki poetyckiej Marty Podgórnik, która ukazała się 30 czerwca nakładem Biura Literackiego.

Na zbiór opublikowany w serii "Dożynki" składają się wiersze z książek: "Próby negocjacji" (1996), "Paradiso" (2000), "Długi maj" (2004), "Opium i Lament" (2005) oraz "Dwa do jeden" (2006), a także premierowy zestaw pod tytułem "Gwiazdor rocka i królowa disco".


Urodzona w 1979 roku Marta Podgórnik, to najczęściej przekładana na języki obce młoda polska poetka. Jej wiersze tłumaczono na słowacki, czeski, ukraiński, niemiecki, rosyjski, angielski i włoski. Ostatnio utwory autorki znalazły się także w szwedzkiej antologii poetek polskich "Jag i första och sista person" ("Ja w pierwszej i ostatniej osobie").


O wierszach autorki entuzjastycznie wyrażali się znani poeci i krytycy: "Fascynujące jest to, jak Marta Podgórnik dzieli swą uwagę, drze ją na pasy, jak panuje nad jej strumieniami, nad głosami, jak powściąga całe panoptikum" (Karol Maliszewski), "Pod sztafażem słów kryje się dramat, bo książka opowiada historię, która jest przejmująca i - wierząc autorce - prawdziwa" (Agnieszka Wolny-Hamkało), "Polska poezja ma na imię Marta" (Adam Wiedemann), "Podgórnik nie zawiodła. Poetki tej klasy nie zawodzą. Ciepło mi" (Darek Foks).


W rozmowie, zamieszczonej w portalu biuroliterackie.pl, Marta Podgórnik tak opowiada o "Pięciu opakowaniach": "Na poziomie fabuły jest to bardzo osobista opowieść o rzeczach oczywistych. O nieprzystawalności różnych rzeczywistości i o tym, co się dzieje, gdy z tą nieprzystawalnością przychodzi nam się zmierzyć. W przestrzeni życiowej, czy, dajmy na to, w przestrzeni języka. Co wybierzemy, jaką przyjmiemy strategię, napotykając ową 'nieprzystawalność'? (...) To mnie interesowało w tej książce, i pisząc ją, starałam się przede wszystkim sobie na te pytania udzielić odpowiedzi".


W serii "Dożynki" ukazały się dotychczas tomy: "Poezja jako miejsce na ziemi (1988-2003)" Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, "Zbierane (1960-2005)" Krystyny Miłobędzkiej, "Dożynki (1987-2003)" Andrzeja Sosnowskiego, "List otwarty (1995-2005)" Krzysztofa Siwczyka, "Skądinąd (1977-2007)" Jerzego Jarniewicza, "Czysta ziemia (1998-2008)" Dariusza Suski oraz "Drażniące przyjemności (1988-2008)" Krzysztofa Jaworskiego.


Więcej szczegółów >>>
http://biuroliterackie.pl/biuro/biuro?site=210&news_ID=2008-06-30

 

Redakcja

Redakcja

26 z Internetu
7906 artykułów 1719 tekstów 70 komentarzy
Wywrota.pl to interdyscyplinarny serwis społecznościowy zajmujący się kulturą. Jest jednym z pierwszych portali kulturalnych w polskim Internecie – działa od 1998 roku. W tym czasie otrzymał wiele prestiżowych nagród, m.in.: Papierowy Ekran…


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
Marcin Sierszyński
Marcin Sierszyński 3 grudnia 2008, 10:14
To je dobre. ; )
przysłano: 2 lipca 2008 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca