Literatura

Port Wrocław 2010: Czytaj w trójwymiarze


15. edycja Portu Wrocław 2010 odbędzie się w dniach 23 i 24 kwietnia. Festiwal Biura Literackiego ulokuje się tym razem Na Grobli, w Studiu Instytutu Grotowskiego. Jubileusz, zaskakujące miejsce, niemainstreamowy program wydarzeń, a także towarzyszący imprezie motyw "Czytaj w trójwymiarze" – to zapowiedź literackiej zabawy na wysokim poziomie.

W największym corocznym święcie poezji w Polsce udział weźmie blisko 70 twórców, odbędzie się bez mała 40 poetyckich czytań, wyemitowanych zostanie około 30 filmów, zaprezentowanych 20 premierowych książek. Pośród licznych spotkań, dyskusji, koncertów oraz projekcji nie zabraknie oczywiście znamienitych gości z zagranicy.

W ciągu 15 lat do Portu docierali już twórcy z Austrii, Białorusi, Czech, Francji, Irlandii, Rosji, Słowenii, Stanów Zjednoczonych, Szwecji, Ukrainy i Wielkiej Brytanii. W tym roku wrocławski festiwal zdominują Węgrzy. Wszystko to za sprawą antologii z przekładami trzynastu najwybitniejszych poetów węgierskich.

Premierę "Węgierskiego lata" uświetnią swoją obecnością Zsófia BALLA, Péter KÁNTOR i István KOVÁCS. Zza wschodniej granicy dotrą do Portu Kārlis VĒRDIŅŠ (Łotwa) i Ostap SŁYWYNSKI (Ukraina). Wraz z tłumaczami Jackiem DEHNELEM i Bohdanem ZADURĄ przedstawią tomy: "Niosłem ci kanapeczkę" i "Ruchomy ogień".

Oprawę muzyczną tegorocznego "trójwymiarowego" Portu przygotowuje formacja INDIGO TREE. W trakcie finałowego koncertu działający w Wielkiej Brytanii zespół THE POISE RITE zaprezentuje premierowe utwory do angielskich przekładów wierszy Eugeniusza TKACZYSZYNA-DYCKIEGO, ubiegłorocznego laureata literackiej Nagrody Nike.

Autor "Piosenki o zależnościach i uzależnieniach" to nie jedyny nagradzany w ostatnich latach poeta, który wystąpi w trakcie wrocławskiego festiwalu. Pojawią się także wyróżnieni Nagrodą Gdynia Piotr MATYWIECKI oraz Silesiusem: Andrzej SOSNOWSKI, Julia SZYCHOWIAK i obchodząca pięćdziesięciolecie debiutu Krystyna MIŁOBĘDZKA.

Przed czytelnikami zaprezentują się także autorzy wydawanych w ostatnich miesiącach premierowych książek: Jacek DEHNEL, Jacek GUTOROW, Mariusz GRZEBALSKI, Bartłomiej MAJZEL, Jerzy JARNIEWICZ, a także najbardziej interesujący poetyccy debiutanci roku: Agnieszka MIRAHINA i Przemysław WITKOWSKI.

Jednym z ciekawszych wydarzeń imprezy będzie zapewne finał projektu POECI NA NOWY WIEK, który miał na celu wskazanie najważniejszych debiutantów minionej dekady. W trakcie wieczoru autorskiego inaugurującego 15. edycję Portu Wrocław festiwalowa publiczność będzie miała okazję usłyszeć aż dwudziestu jeden autorów.

W tym gronie znaleźli się m.in. Justyna BARGIELSKA, Magdalena BIELSKA, Konrad GÓRA, Bartosz KONSTRAT, Szczepan KOPYT, Joanna LECH, Joanna MUELLER, Edward PASEWICZ, Anna PODCZASZY, Tomasz PUŁKA, Bianka ROLANDO, Robert RYBICKI, Paweł SARNA i Joanna WAJS.

Antologia "Poeci na nowy wiek" będzie także pretekstem do debaty w Salonie Polityki. Na pytania o współczesny język poetycki, jego możliwości, status i rolę internetu oraz zmiany w sposobach prezentacji wierszy odpowiadać będą m.in. Justyna SOBOLEWSKA, Paweł KACZMARSKI, Anna KAŁUŻA i Karol MALISZEWSKI.

Zaprezentują się także najciekawsi autorzy przed debiutem książkowym: Marcin BIES, Martyna BULIŻAŃSKA, Krzysztof DĄBROWSKI, Rafał GAWIN, Urszula KULBACKA, Mariusz PARTYKA, Bartosz SADULSKI, Krzysztof SZEREMETA, Filip WYSZYŃSKI, Dominik ŻYBURTOWICZ, uwzględnieni w antologii Romana HONETA "Połów. Poetyckie debiuty 2010".

Najmłodsi czytelnicy będą mieli swój MAŁY PORT z książką Briana PATTENA "Słoń i kwiat" w przekładzie Piotra SOMMERA i z rysunkami Eweliny SOŚNIAK. W trakcie festiwalu poznamy także laureata Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius 2010 za całokształt twórczości oraz nominowanych w kategoriach debiut oraz książka roku.

15 lat festiwalu podsumowuje specjalna wystawa fortowo-portowych pamiątek przekazanych przez czytelników i uczestników wydarzeń. Tytuł ekspozycji "14:44" to godzina przyjazdu pociągu do Legnicy, którym przez lata do ówczesnej stolicy poezji (gdzie odbyło się pierwszych osiem edycji imprezy) przybywali poeci i czytelnicy z całego kraju.

Ciekawie zapowiada się także rozmowa o 15 latach festiwalu z udziałem m.in. Julii FIEDORCZUK, Kuby MIKURDY i Marcina SENDECKIEGO, w trakcie której zaprezentowane zostaną nieznane materiały filmowe z początków imprezy, pochodzące z archiwum TVP, autorstwa Jolanty KOWALSKIEJ.

Swój finał będzie miała także 3. edycja konkursu "Nakręć wiersz", w którym kilkudziesięciu twórców filmowców walczy o nagrodę Prezydenta Wrocławia w wysokości 10 tys. złotych. Autorów najciekawszego poetyckiego filmu wyłoni jury w składzie: Jolanta KOWALSKA, Janusz KONDRATIUK, Jarosław SZODA i Mariusz WILCZYŃSKI.

Portowe "trójwymiarowe" wydarzenia na festiwalowej stronie biuroliterackie.pl, w komunikatach oraz w specjalnym dodatku do "Polityki" (ukaże się 31 marca) rekomendują znane osobistości, m.in. Prezydent Wrocławia Rafał DUTKIEWICZ, Profesor UAM w Poznaniu Piotr ŚLIWIŃSKI oraz założyciel zespołu Pustki Radek ŁUKASIEWICZ.

Wszyscy, którzy planują zawinięcie do Portu, znajdą ponadto w festiwalowym serwisie niezbędne festiwalowe informacje oraz wskazówki: szczegółowy program wydarzeń, prezentacje książek, sylwetki zaproszonych gości, szkice, recenzje, rozmowy, a także specjalny "trójwymiarowy" festiwalowy spot autorstwa Jakuba LECHA.

Port jest jednym z nielicznych festiwali, któremu udaje się to, o czym marzą organizatorzy innych kulturalnych wydarzeń, czyli zgromadzenie w jednym miejscu i czasie wszystkich zainteresowanych daną dziedziną sztuki. Na czym polega fenomen imprezy? Przekonać można się tylko w jeden sposób. Zawijając osobiście w ostatni weekend kwietnia do Wrocławia.


Port Wrocław 2010: oficjalna strona festiwalowa  >>>
http://www.biuroliterackie.pl/imprezy/festiwal.php

od: 23 kwietnia 2010
do: 24 kwietnia 2010 15. edycja Portu Wrocław 2010, Na Grobli, Studio Instytutu Grotowskiego

Zdjęcia



Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 19 marca 2010 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca