Literatura

Portrety Karpowicza

W tym roku mija 5. rocznica śmierci Tymoteusza Karpowicza - poety, dramaturga i tłumacza, uważanego przez wielu za jednego z ostatnich wielkich modernistów. Z tej okazji Biuro Literackie szykuje specjalną publikację pod redakcją Jana Stolarczyka: "W cztery strony naraz" - prezentującą rozmowy z bliskimi autora "Odwróconego światła", jego przyjaciółmi, literaturoznawcami i osobami, które w różnych sytuacjach zetknęły się z poetą.

 

Na książkę składa się zapis 30 wywiadów-wspomnień wysłuchanych i spisanych przez Joannę Roszak. Wśród jej rozmówców znaleźli się m.in.: Edward Balcerzan, Stan Borys, Andrzej Falkiewicz, Izabela Filipiak, Bogusław Kierc, Krystyna Miłobędzka i Piotr Śliwiński. Do publikacji dołączona zostanie płyta DVD z filmem o Karpowiczu zrealizowanym przez Mirosława Spychalskiego i Jarosława Szodę. "Pamiętam jego koty-straszaki, które montował na drzewach w ogrodzie. Marylka mi kiedyś - już bardzo chora - mówiła przez telefon, że tak się boi, bo Tymek sam wchodzi na drabinę, by zamontować takiego kota. To także widać w jego poezji. Wszystko chciał zrobić sam." - czytamy we wspomnieniach Krystyny Miłobędzkiej i Andrzeja Falkiewicza. "W Polsce odbywał liczne i trudne wędrówki po górach. Do dziś przy Krzyckiej zostały buty turystyczne, plecak, drobny sprzęt, mapy, przewodniki, beret baskijski. To był pielgrzym i poeta doctus.

 

Potrzeba pokonywania przestrzeni, wysiłku była w nim bardzo silna." - pisze Jan Stolarczyk, redaktor tomu. "W cztery strony naraz. Portrety Karpowicza" ukaże się 1 lipca jako szósty tom Biurowej serii "Rozmowy", w której wcześniej opublikowano: "Trop w trop. Rozmowy z Andrzejem Sosnowskim"; "szare światło. Rozmowy z Krystyną Miłobędzką i Andrzejem Falkiewiczem"; "Rozbiórka. Wiersze, rozmowy i portrety 26 poetów", "Wojaczek wielokrotny. Wspomnienia, relacje, świadectwa" oraz "Ucieczka w bok. Pytania i odpowiedzi".

 

Będzie to także czwarta publikacja związana z Tymoteuszem Karpowiczem we wrocławskim wydawnictwie (po książkach "Małe cienie wielkich czarnoksiężników", "Mówi Karpowicz" i "Podziemnie wniebowstąpienie"; ta ostatnia podczas Portu Wrocław 2006 zainicjowała konferencję wokół twórczości autora z udziałem Katarzyny Czeczot, Katarzyny Krasoń, Agaty Kuli, Kuby Mikurdy, Jakuba Momry, Jana Potkańskiego i Joanny Roszak). Poprzedza ona zaplanowaną od roku 2011 serię dzieł zebranych poety. "Portrety" na stronach Biura Literackiego zapowiadają fragmenty: "Tymek odwrotny" i "Noc nadchodzi. Dnieje". Tymoteusz Karpowicz (ur. 1921) - poeta, dramaturg, teoretyk literatury. Otrzymał nagrody m.in. Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego, dwukrotnie The Illinois Art Council, nagrodę literacką miasta Wrocławia (1957). Wyróżniony odznaką "zasłużony dla kultury polskiej". Przekładał poezję niemiecką, rosyjską i serbską. Opublikował czternaście książek, zawierających poezję, dramat, prozę i teorię literatury. Zmarł w 2005 roku w Chicago. Dowiedz się więcej o nowej książce Joanny Roszak >>> http://biuroliterackie.pl/biuro/biuro?site=210&news_ID=2010-05-29


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 18 czerwca 2010 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca