Literatura

ANGELUS dla György Spiró za książkę „Mesjasze” wydaną przez W.A.B..

4 grudnia 2010 r. podczas uroczystej gali w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu ogłoszono nazwisko zwycięzcy Literackiej Nagrody Europy Środkowej ANGELUS.

 



Laureatem tegorocznej edycji konkursu został Węgier - György Spiró za książkę Mesjasze. Tym samym nagrodzono również tłumaczkę zwycięskiej prozy – Elżbietę Cygielską.  

 

Zdobywcą tegorocznej Literackiej Nagrody Europy Środkowej ANGELUS został Węgier György Spiró za książkę Mesjasze. Na deskach Capitolu Prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz wręczył laureatowi statuetkę autorstwa Ewy Rossano oraz nagrodę pieniężną w wysokości 150 tysięcy złotych, ufundowaną przez Miasto Wrocław. Werdykt jury ogłosili wspólnie: przewodnicząca jury – Natalia Gorbaniewska, Prezydent Wrocławia - Rafał Dutkiewicz oraz Rektor Wyższej Szkoły Zawodowej im. Angelusa Silesiusa w Wałbrzychu – prof. Elżbieta Lonc .

 

Już po raz drugi organizatorzy wyróżnili najlepszego tłumacza zgłoszonych książek. Nagrodę specjalną w wysokości 20 tys. złotych ufundowaną przez Wyższą Szkołę Zawodową im. Angelusa Silesiusa w Wałbrzychu otrzymała tłumaczka Mesjaszy – Elżbieta Cygielska. W 2009 roku tryumfował Andrzej Jagodziński, autor przekładu zwycięskiej powieści Skvořeckiego.

 

Do finału ANGELUSA za 2009 rok nominowano siedmiu autorów. Poza zwycięzcą w tegorocznym finale znalazło się aż czterech Polaków: Wojciech Albiński z powieścią „Achtung! Banditen!” (W.A.B), Jacek Dukaj i „Wroniec” (Wydawnictwo Literackie), Zbigniew Kruszyński, „Ostatni raport” (Wydawnictwo Literackie), Antoni Libera, „Godot i jego cień” (Znak) oraz dwóch pisarzy rumuńskich: Norman Manea („Powrót chuligana”,  w przekładzie Kazimierza Jurczaka, nakładem wydawnictwa Pogranicze) jak i  Eginald Schlattner („Fortepian we mgle”, przełożyła Alicja Rosenau, Czarne). 

 

Zeszłoroczne laury przypadły w udziale Josefowi Skvořeckiemu za powieść „Przypadki inżyniera ludzkich dusz”. Nagrodę za 2007 rok otrzymał Péter Esterházy za „Harmonia cælestis”, a rok wcześniej uhonorowano Martina Pollacka z powieścią „Śmierć w bunkrze – powieść o moim ojcu”.

 

Gala wręczenia ANGELUSA odbyła się w bogatej oprawie artystycznej. Fragmenty nominowanych utworów zaprezentowali znani wrocławscy aktorzy. Spektakl powstał według scenariusza i w reżyserii Tomasza Mana, ze specjalnie skomponowaną do każdego dzieła literackiego muzyką słynnego zespołu Karbido, laureata m.in. 26. Przeglądu Piosenki Aktorskiej w kategorii najlepszego projektu nurtu OFF .

 

Literacka Nagroda Europy Środkowej ANGELUS to najważniejsza nagroda w dziedzinie twórczości prozatorskiej tłumaczonej na język polski. Stanowi bezpośrednie nawiązanie do wielowiekowej tradycji Wrocławia jako miejsca spotkań wielu narodowości, kultur oraz prądów umysłowych.

 

György Spiró (ur. 1946 w Budapeszcie) - węgierski pisarz, dramaturg, eseista, tłumacz i wykładowca. Debiutował jako powieściopisarz utworem „Kerengő” (Krużganek, wyd. 1974). Laureat wielu prestiżowych nagród literackich. Jako slawista interesuje się polską dramaturgią i przekładał na węgierski utwory sceniczne Wyspiańskiego i Gombrowicza. Po wydaniu w 1981 roku powieści o Wojciechu Bogusławskim Az Ikszek” (1981) (Iksowie) w Polsce został oskarżony o „szarganie narodowych świętości”.

 

 

 

 

 

Mesjasze to powieść o dziejach sekty Towiańczyków. W latach '40 XIX wieku pojawia się w Paryżu mistyk i wizjoner, który pociąga za sobą elitę kulturalną zagubionej emigracji polskiej. Członkowie sekty samozwańczego wcielenia Chrystusa, Andrzeja Towiańskiego, w tym i Mickiewicz, Słowacki, przedstawieni są z dystansem i w sposób demitologizujący. Ogólna apatia panująca wśród uchodźców wpływa na zapalanie się ideą, także tą dotyczącą wysłania przedstawiciela ze Sprawą do papieża, rabinów i londyńskich bankierów.

 

 

 

 

 



Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
Paweł Kaczorowski
Paweł Kaczorowski 5 grudnia 2010, 16:02
Zob. też recenzję innej książki nominowanej do Angelusa: www.wywrota.pl/db/artykuly/17974_jiri_kratochvil_i…
Jacek
Jacek 5 grudnia 2010, 18:17
Dlaczego ja tego jeszcze nie czytałem?
Paweł Kaczorowski
Paweł Kaczorowski 5 grudnia 2010, 21:32
Zamawiam właśnie książki. Jeśli dostanę - dostaniesz. :)
Justyna D. Barańska
Justyna D. Barańska 5 grudnia 2010, 22:57
ja już się zanurzam w temat sekty ;D w dziwnych okolicznościach rodzą się chrystusy
Paweł Kaczorowski
Paweł Kaczorowski 6 grudnia 2010, 01:12
To może być ciekawe nawiązanie Justyno, może uda nam się skonfrontować te dwie pozycje o nawiedzonych wizjonerach bądź szarlatanach...
Justyna D. Barańska
Justyna D. Barańska 6 grudnia 2010, 09:27
Strasznie śmieszne rzeczy są w książkach o sektach, a wydawałoby się, że to muszą być stricte nudziarskie sprawy.
przysłano: 21 sierpnia 2010 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca