Literatura

Rozmowy z laureatem Silesiusa

Nakładem Biura Literackiego ukaże się wkrótce „Klasyk na luzie”, obszerny tom rozmów z Bohdanem Zadurą. W jednej z nich laureat tegorocznej edycji Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius mówi: „Przy pomocy stylizacji nie da się zapanować intelektualnie nad rzeczywistością; przy pomocy ironii i poczucia humoru - tak”.

 

7 maja Bohdan Zadura odebrał Silesiusa za „Nocne życie”, najlepszą książkę poetycką ubiegłego roku. Kilka miesięcy wcześniej Daria Paryła pisała o niej: „Zadura z pasją opowiada o znaczkach, podróżach, przemieszczaniu się. Jest wiarygodny, zachwyca normalnością wypowiedzi, ma poczucie humoru, przemawia do czytelnika, w zaufaniu dzieląc się swoimi przygodami i refleksjami”.

 

Niebawem ukaże się zbiór rozmów z laureatem Silesiusa 2011. „Klasyk na luzie” to zapis spotkań - trudno nazwać je tradycyjnymi wywiadami - w których autor „Ciszy” odpowiada na pytania m.in. Stanisława Beresia, Darka Foksa, Adama Wiedemanna, Andrzeja Sosnowskiego, Pawła Marcinkiewicza i Jacka Podsiadło. Odpowiada interesująco, z dowcipem, a do tego chętnie i dużo, choć - jak sam przyznaje - nie zawsze był do tego skory.

 

„Straszne co powiem teraz... Niewykluczone, że do 35 czy 40 roku życia wydawało mi się, że ma się prawo mówić, kiedy ma się do powiedzenia coś ważnego, o czym jest się w pełni przekonanym. I niewykluczone, że zajęło mi 35, 40 lat, żeby się przekonać, że na ogół ludzie nie spełniają tych warunków, kiedy mówią” - wyznaje Pawłowi Marcinkiewiczowi i Jackowi Podsiadło Bohdan Zadura.

 

Silesius dla Bohdana Zadury jest kolejnym z całej puli wyróżnień, jakie przypadły w udziale autorom związanym z Biurem Literackim, w ubiegłych latach aż ośmiokrotnie sięgającym po najważniejsze nagrody literackie w Polsce. Twórcy publikujący we wrocławskim wydawnictwie byli już laureatami Gdyni (Tkaczyszyn-Dycki, Bonowicz), Nike (Tkaczyszyn-Dycki) oraz Silesiusa (Miłobędzka, Różewicz, Sommer, Sosnowski, Szychowiak).

 

Bohdan Zadura (1945), poeta, prozaik, tłumacz i krytyk literacki, zadebiutował w 1962 roku. Dekadę później rozpoczął stałą współpracę z „Literaturą na Świecie”. Od 2004 roku jest piątym - po Kazimierzu Wyce, Adamie Ważyku, Jarosławie Iwaszkiewiczu i Jerzym Lisowskim - redaktorem naczelnym „Twórczości”. Mieszka w Warszawie i w Puławach. Z Biurem Literackim związany jest od 1996 roku.

 

Książka nagrodzona Silesiusem w Poezjem.pl:
http://www.poezjem.pl/pl/open/catalog/on/product/id/113638

 

Więcej o laureacie Silesiusa w Przystani!:

 

Czytaj rozmowę Jarosława Borowca z Bohdanem Zadurą >>>
http://biuroliterackie.pl/przystan/czytaj.php?site=100&co=txt_3559

 

Czytaj wiersz "Biały anioł" z komentarzem autora >>>
http://biuroliterackie.pl/przystan/czytaj.php?site=100&co=txt_3558

 

Czytaj szkic Jakuba Skurtysa >>>
http://biuroliterackie.pl/przystan/czytaj.php?site=100&co=txt_3561

 

Czytaj szkic Pawła Bernackiego >>>
http://biuroliterackie.pl/przystan/czytaj.php?site=100&co=txt_3563

 

Czytaj szkic Marcina Jaworskiego >>>
http://biuroliterackie.pl/przystan/czytaj.php?site=100&co=txt_3560
 


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 18 maja 2011 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca