Literatura

„Czarni myśliwi. Brygada Dirlewangera”

Premiera 10 sierpnia 2011

Czarni myśliwi – recydywiści i kłusownicy, którym Himmler osobiście proponuje wolność w zamian za polowanie na ludzi na terenach okupowanych. Człowiek przystępujący do tej faustowskiej umowy to doktor politologii Oskar Dirlewanger, społeczny wyrzutek, ochotnik z czasów pierwszej wojny światowej, "potępieniec" korpusów ochotniczych. Jako żołnierz, a potem działacz nazistowski podejmuje walkę ze "światem wrogów", którzy zagrażają Niemcom.

 

Dla czarnych myśliwych wojna oznacza polowanie na partyzantów, ale zajmują się także dozorowaniem polskich Żydów w obozach i uczestniczą w tłumieniu powstania warszawskiego. Ludzie z jednostki specjalnej dokonują rzezi, gwałtów, grabieży na taką skalę, że same zwierzchnictwo SS wszczyna w tej sprawie dochodzenie.

 

Dwieście białoruskich wiosek znika z powierzchni ziemi, w Warszawie z rąk czarnych myśliwych giną tysiące ludzi. Żołnierze Dirlewangera wyróżniają się okrucieństwem w czasie rzezi Woli.

Napisana na podstawie materiałów z archiwów niemieckich, rosyjskich i polskich praca Christiana Ingrao stanowi pierwsze całościowe opracowanie na temat kłusowników Hitlera.

Książka francuskiego historyka otwiera nową serię Wydawnictwa Czarne – Historia/Historie.

 

„Powstanie warszawskie pozostaje zbrodnią nieukaraną. Prawie żaden z odpowiedzialnych za ludobójstwo w Warszawie w sierpniu i wrześniu 1944 roku nie został za to skazany. Teraz niemal we wszystkich przypadkach jest już za późno. Ale nie jest za późno na pamięć, dokumentację, analizę… Monografia jednego z najbardziej przerażających i odrażających oddziałów II wojny światowej, brygady Dirlewangera , uzupełnia istotną lukę w naszej wiedzy i pamięci. W sposób systematyczny i szczegółowy, a przez to  niezwykle wstrząsający i autentyczny autor ukazuje w niej mechanizmy totalitarnej machiny zagłady".

Jan Ołdakowski

 

„Ta książka wchodzi pod skórę. Irytuje, boli, uwiera. Prawie na każdej stronie mierzymy się z ogromem zła i cierpienia, czujemy dreszcz przebiegający po plecach. Ale trzeba ją przeczytać. Bo trzeba skonfrontować się z historią, o której tak łatwo potrafimy zapomnieć".
Angelika Kuźniak

„Książka straszna, pasjonująca, bo niesłychanie niewygodna".

Thomas Wieder, "Le Monde des Livres"

Christian Ingrao (ur. 1971) – francuski historyk, wykładowca, tłumacz, autor i współautor licznych artykułów oraz prac naukowych. Od 2008 roku dyrektor paryskiego Institut d’Histoire du Temps Présent. Badacz historii nazizmu i postaw żołnierzy niemieckich w czasie drugiej wojny światowej, zwłaszcza na froncie wschodnim. Obecnie bada nazistowską politykę walki z partyzantami w Polsce, ZSRR i Jugosławii. W 2001 roku obronił pracę doktorską pt. Les intellectuels dans les services de renseignement de la SS 1900-1945 (Intelektualiści w służbach wywiadowczych SS 1900-1945), która stała się punktem wyjścia dla wydanej w 2010 roku książki Croire et detruire. Les intellectuels dans la machine de guerre SS (Wierzyć i niszczyć. Intelektualiści w machinie wojennej SS), która ukaże się nakładem Wydawnictwa Czarne w 2013 roku.

 

 

 

Christian Ingrao, Czarni myśliwi. Brygada Dirlewangera

 

Wydawnictwo Czarne

Wydanie I, rok 2011

Liczba stron: 304


przysłano: 2 sierpnia 2011 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca