Literatura

Gazeta KP na Europejski Kongres Kultury

UkazaÅ‚ siÄ™ drugi numer „Kuriera Kultura" - gazety przygotowanej przez zespóÅ‚ Krytyki Politycznej w zwiÄ…zku z Europejskim Kongresem Kultury. WÅ›ród autorów m.in.: JoannaBator, Krzysztof Materna, Chantal Mouffe, Maciej Nowak, Agnieszka Odorowicz, Gayatri Spivak, Peter Sloterdijk, Beata StasiÅ„ska, Charles Taylor, Gianni Vattimo, Wojtek Ziemilski, Slavoj Å½ižek

Czytaj Kurier Kultura 2 online
--

SÅ‚awomir Sierakowski:

Niedawnym kongresom zawdziÄ™czamy parytety i podpisanÄ… przez premiera deklaracjÄ™ wydawania 1 procenta budżetowych pieniÄ™dzy na kulturÄ™. Na Europejskim Kongresie Kultury rozsÄ…dnie postanowiono nic nie uchwalać ani nie podpisywać. Kar za nietrzymanie siÄ™ umów i tak siÄ™ nikt nie obawiaÅ‚, ale zawsze to mniej wstydu później.

Z prahistorii polskiej kongresomanii w pierwszej kolejnoÅ›ci przypomina siÄ™ okryty zÅ‚Ä… sÅ‚awÄ… Åšwiatowy Kongres Intelektualistów w Obronie Pokoju z 1948 roku, który miaÅ‚ potwierdzić zwiÄ…zek WrocÅ‚awia z PolskÄ…, a przedstawicieli kultury z liniÄ… partii. Tegoroczny Europejski Kongres Kultury ma potwierdzić zwiÄ…zek WrocÅ‚awia i caÅ‚ej Polski z EuropÄ…, a ludzi kultury… No wÅ‚aÅ›nie, czy ludzie kultury majÄ… być znowu z czymÅ› wiÄ…zani? Uwiedzenie i zaprzÄ™gniÄ™cie do walki w sÅ‚użbie rzÄ…dzÄ…cej partii raczej wybitnym intelektualistom nie grozi. A podyskutować o relacjach miÄ™dzy kulturÄ… i politykÄ… zaproszeni na kongres ludzie kultury na pewno nie zapomnÄ…. 

Na wszelki wypadek jednak przygotowaliÅ›my w Å›rodowisku „Krytyki Politycznej” seriÄ™ wydarzeÅ„ i wydawnictw, żeby być pewnym, że kilka krytycznych tematów nas nie ominie. RozmowÄ™ o kulturze na europejskim poziomie, czyli z akcentem na wÄ…tki postkolonialne, postreligijne, postpolityczne i postoÅ›wieceniowe zagwarantujÄ… nam goÅ›cie kongresu: Gayatri Chakravorty Spivak, Gianni Vattimo, Chantal Mouffe, Peter Sloterdijk. ZaÅ› krajowi artyÅ›ci i intelektualiÅ›ci wystÄ™pujÄ…cy obok goÅ›ci zzagranicy w naszej wrocÅ‚awskiej lotnej Å›wietlicy „House of Change” przekonajÄ… was, że czas już aby polski post także staÅ‚ siÄ™ post.  

 —  

W rozmowie na temat Europejskiego Kongresu Kultury Beata Chmiel, wicedyrektorka Muzeum Narodowego, i Agnieszka Odorowicz, dyrektorka Polskiego Instytutu Sztuki FilmowejprzedstawiajÄ… wÅ‚asnÄ…, alternatywnÄ… propozycjÄ™ programu kongresu i pytajÄ…, dlaczego Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego nie chciaÅ‚o siÄ™ pochwalić podczas Kongresu Paktem dla kultury, który niedawno podpisaÅ‚ polski rzÄ…d:  

Agnieszka Odorowicz: Jak na wydarzenie, które ma kosztować grubo ponad 10 milionów zÅ‚otych, propozycja tematów i zestawienie debat rozczarowuje. Trudno wskazać cele Kongresu, które byÅ‚yby aktualne i zbieżne z codziennym interesem Å›rodowiska kultury w Polsce.
Kongres wyglÄ…da raczej na prezentacjÄ™ dorobku polskiej kultury z ambicjÄ… wypromowania kilku polskich artystów.

Beata Chmiel: Jaki cel postawili sobie organizatorzy? Czy ma to być zjazd intelektualistów, nawiÄ…zujÄ…cy do wrocÅ‚awskiego kongresu z lat 40., z ambicjÄ… dyskusji Wschodu z Zachodem? Tam Picasso, tu BaÅ‚ka. Wtedy György Lucas, teraz Zygmunt Bauman. Ale taki podziaÅ‚ jest anachroniczny.

W „Kurierze Kultura” nr 2 publikujemy również ankietÄ™ „Czym powinno siÄ™ zajmować Europejskie Ministerstwo Kultury, gdyby powstaÅ‚o”, odpowiadajÄ…: Joanna Bator, IzabellaCywiÅ„ska, Krzysztof Czyżewski, Artur Liebhart, Maciej Nowak, Krzysztof Materna, Agnieszka Odorowicz, Beata StasiÅ„ska, Joanna Wowrzeczka.

Edwin Bendyk zastanawia siÄ™, jak powinna wyglÄ…dać europejska polityka kulturalna. SÅ‚awomir Sierakowski rozmawia z filozofem Charlesem Taylorem – o tym, jak obronić liberalnÄ… demokracjÄ™ i czy w ogóle warto, JaÅ› Kapela z Wojtkiem Ziemilskim – o jego spektaklu „MaÅ‚a narracja”, IPN-ie i historii, która zawsze jest nieprzyzwoita, a Witold Mrozekz RafaÅ‚em Urbackim – o jego spektaklu tanecznym „Mt 9,7” i tym, dlaczego jako niepeÅ‚nosprawny nie odnalazÅ‚ siÄ™ w KoÅ›ciele.

A także fragmenty książek, których premiery bÄ™dÄ… miaÅ‚y miejsce podczas Kongresu w ramach projektu House of ChangeKrysztaÅ‚owy paÅ‚ac Petera Sloterdijka, Carl Schmitt.Wyzwanie politycznoÅ›ci pod redakcjÄ… Chantal Mouffeautobiografia Gianniego Vattimo,Strategie postkolonialne, czyli zbiór rozmów z Gayatri Spivak.  

Gazeta dostÄ™pna bezpÅ‚atnie podczas Europejskiego Kongresu Kultury i w Centrum Kultury Nowy WspaniaÅ‚y Åšwiat 

Krytyka Polityczna we WrocÅ‚awiu: 8-11 wrzeÅ›nia, House of Change

 


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj siÄ™
 
przysÅ‚ano: 21 lutego 2011 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca