Literatura

Książka za kraty – odwrót od straconych złudzeń wobec literatury

„Agnieszka Kłos mnie nieodmiennie zachwyca, tym razem proponuje wyciągnąć książki do tych, których często się po prostu boję" – pisze na swoim profilu społecznościowym Facebook, pisarka Inga Iwasiów, która dla rawickiego więzienia wybrała głównie kryminały.

Ogólnopolską akcję czytelniczą dla Zakładu Karnego w Rawiczu (Wielkopolskie), którą po raz trzeci organizuje pisarka Agnieszka Kłos, związana z serwisem Wywrota.pl oraz pismem literackim „Rita Baum”, wsparło wiele publicznych osób, w tym pisarki: Olga Tokarczuk, Izabela Filipiak, Agnieszka Graff, a także reportażystka Małgorzata Szejnert. Każda z nich szykuje przedświąteczną listę lektur obowiązkowych dla więźniów. Dominuje lekka literatura rozrywkowa, kryminały, romanse, książki przygodowe, komiksy. Tegoroczna zbiórka przedświątecznych prezentów „z drugiej ręki” nie może obyć się bez multimediów, dlatego Agnieszka Kłos postanowiła zebrać również obejrzane filmy na DVD, przesłuchane wielokrotnie albumy CD, gry komputerowe, audiobooki. Jak podkreśla autorka akcji - Przed świętami Bożego Narodzenia liczy się gest serca, bo na taki prezent każdego stać. 


Szafy, półki, regały, piwnice i strychy przeważnie pełne są niepotrzebnych książek. Nie warto zbierać na nich kurzu. Ale jak przyznaje Agnieszka: „Nie mam pewności, czy książki zebrane i przesłane do rawickiego więzienia zostaną przyjęte z entuzjazmem. Nie mam złudzeń, że większość więźniów pozostanie na ten gest zupełnie nieczuła. Przekonuje mnie jednak niezwykła magia literatury i książek, które potrafią odmienić w głowie niejednemu człowiekowi na wolności, a co dopiero w więzieniu. Dać książkę to pozwolić sobie na gest otwarcia.”


Na gest otwarcia serca i szaf najlepszy jest czas przedświąteczny. Zbiórka książek nie kończy się jednak w Wigilię, ale potrwa do końca stycznia 2012 roku. Wśród darczyńców wielu jest spóźnialskich, inni, jak wyznawcy prawosławia, obchodzą święta Bożego Narodzenia w styczniu. Książkę lub gazetę trzeba wysłać osobiście. To nie tylko wynik braku samochodu, ale przede wszystkim zachęta autorki, żeby zrobić dla drugiego człowieka rzecz od początku do końca. Z listem zaadresowanym własnoręcznie ma się poczucie prawdziwego uczestnictwa w akcji.

 

 

A oto lista lektur Ingi Iwasiów, pisarki, autorki m.in. powieści „Bambino” i „Ku słońcu”. Być może stanie się dla Was inspiracją:


„Z moich zasobów wybieram kilka książek z lat 2010, 2011, bo warto być na bieżąco: Howard Jacobson, „Kwestia Finklera” -  nowość, groteskowa narracja o życiu starzejących się mężczyzn. Grażyna Plebanek, „Niebezpieczne związki” - 2010, trochę erotyki w świecie Unii Europejskiej. Jan Antoni Homa, „Kręgi albo kolejność zdarzeń” - 2010, kryminał w realiach Pomorza. Johan Theorin, „Zmierzch” - szwedzki kryminał z przesłaniem społecznym. Kilka lekkich, komediowych kryminałów napisanych przez kobiety: Katarzynę Rygiel, Martę Obuch. To są sensacyjne, grube nowości, mogą zapewnić rozrywkę na parę dni, a w dodatku mają przesłanie dotyczące spraw społecznych, opowiadają się za równością, uczą mimochodem."

 



 

 

 

Serwis społecznościowy Wywrota.pl kibicuje Agnieszce Kłos od pierwszej zbiórki książek w 2006 roku. W tym roku objęliśmy patronat nad akcją „Książką za kraty”. Już dziś można pisać do autorki projektu osobiście i poprosić o adres więzienia: agniusza@gmail.com
 

Patronat medialny:
Wywrota


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 27 kwietnia 2011 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca