Literatura

Irlandki w Porcie

Niespełna dwadzieścia lat po ukazaniu się antologii Piotra Sommera „Sześciu poetów północnoirlandzkich” 5 kwietnia do księgarń w całej Polsce trafi zbiór „Sześć poetek irlandzkich” w wyborze i przekładach Jerzego Jarniewicza. Dwa tygodnie później książka zaprezentowana zostanie podczas specjalnego wieczoru w ramach 17. edycji Portu Literackiego.

 

Antologia Jerzego Jarniewicza gromadzi wiersze: Pauli Meehan (ur. 1955), Medbh McGuckian (ur. 1950), Eiléan Ní Chuilleanáin (ur. 1942), Sinéad Morrissey (ur. 1972) Leontiia Flynn (ur. 1974), Nuali Ní Dhomhnaill (ur. 1952). Wszystkie poetki, reprezentujące obie części podzielonej wyspy, uznane są za najważniejsze przedstawicielki irlandzkiej liryki.

 

Paula Meehan to artystka totalna: poza literaturą zajmuje się także filmem, sztukami wizualnymi, muzyką i tańcem. Medbh McGuckian od niemal trzydziestu lat zbiera najważniejsze literackie wyróżnienia, w tym Forward Poetry Prize i Ireland Arts Council Award. Najstarsza i najczęściej nagradzana w tym gronie Eiléan Ní Chuilleanáin, to autorka dziesięciu tomów wierszy i wielu książek translatorskich oraz profesor na Trinity College w Dublinie.

 

Pochodząca z Północnej Irlandii Sinéad Morrissey, która przez część swojego życia mieszkała w Japonii i Nowej Zelandii, to jedna z najciekawszych poetek swojego pokolenia. Debiutująca w 2004 roku najmłodsza z poetek - Leontia Flynn, była objawieniem na irlandzkiej scenie poetyckiej, a każdy kolejny tom jest nominowany do prestiżowych nagród.

 

Wreszcie Nuala Ni Dhomhnaill, otoczona w USA kultem szamanki, to najbardziej znana z irlandzkich poetek tworzących w języku gaelickim. Każdą z autorek Jerzy Jarniewicz prezentuje kilkunastoma wierszami, akcentując najbardziej charakterystyczne motywy ich twórczości, budując przy tym panoramę irlandzkiej poezji kobiecej ostatnich pięćdziesięciu lat.

 

To kolejne spotkanie z poezją z zielonej wyspy w Biurze Literackim. Cztery pierwsze książki wydawnictwa Artura Burszty z 1998 roku prezentowały twórczość ówczesnego noblisty Seamusa Heaney'a oraz Dereka Mahona, Ciarana Carsona i Michaela Longley'a. Irlandczycy kilkakrotnie gościli na Portowych festiwalach, ostatnio przed rokiem Longley z okazji wydania tomu „Od kwietnia do kwietnia”.

 

Wieczór „Sześć poetek irlandzkich” zaplanowany został pierwszego dnia 17. edycji Portu Literackiego 20 kwietnia 2012 roku. Wcześniej odbędzie się benefis Krystyny Miłobędzkiej, po spotkaniu z Irlandkami bohaterkami kolejnych czytań będą Jane Bowles i Laura (Riding) Jackson. Tym samym cały pierwszy dzień imprezy upłynie pod znakiem literatury kobiecej.

 

W festiwalu, anonsowanym przez Politykę jako jedno z dwudziestu najważniejszych kulturalnych wydarzeń 2012 roku obok poetek z Irlandii zagranicznymi bohaterami imprezy będą Amerykanie, prozaicy ze Słowacji i Ukrainy oraz klasycy z Niemiec. Finał Portu także będzie kobiecy. Swoją pierwszą polską książkę zaprezentuje bowiem Laurie Anderson.

 


WKRÓTCE W BIURZE LITERACKIM

Krystyna MIŁOBĘDZKA 12 wierszy w kolorze >>>
http://biuroliterackie.pl/biuro/biuro/biuro.php?site=1B0&news_ID=2011-11-08

 

Dariusz SUSKA Duchy dni >>>
http://biuroliterackie.pl/biuro/biuro?site=1B0&news_ID=2011-11-15

Edmund WHITE Zuch >>>
http://biuroliterackie.pl/biuro/biuro?site=1B0&news_ID=2011-11-22

Maria PAWLIKOWSKA-JASNORZEWSKA Seans na dnie morza >>>
http://biuroliterackie.pl/biuro/biuro?site=1B0&news_ID=2011-12-20

Władysław SEBYŁA Dialog w ciemności >>>
http://biuroliterackie.pl/biuro/biuro?site=1B0&news_ID=2011-12-20

Jane BOWLES Dwie poważne damy. W letnim domku >>>
http://biuroliterackie.pl/biuro/biuro?site=1B0&news_ID=2012-01-03

Justyna BARGIELSKA Bach for my babe>>>
http://biuroliterackie.pl/biuro/biuro?site=1B0&news_ID=2012-01-17


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 17 maja 2011 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca