Literatura

Premiera tomiku opowiadań Mariki Krajniewskiej

W poniedziałek 6 lutego, o godz. 19:00 w warszawskiej Herezji odbędzie się oficjalna premiera tomiku opowiadań Mariki Krajniewskiej pt. „Pięć”.

Jest to pierwszy projekt stworzony pod auspicjami Fundacji Kultury „Papierowy Motyl”, założonej przez autorkę. Podczas wieczoru odbędzie się również recital Malwiny Kusior – aktorki i piosenkarki, znanej z teatru Roma, okrzykniętej przez Romana Polańskiego „Objawieniem”.

 

W poniedziałkowy wieczór w Herezji autorka tomiku „Pięć” Marika Krajniewska opowie o swoim najnowszym wydawnictwie, a aktorzy Damian Aleksander oraz Ewelina Dubczyk przeczytają fragmenty opowiadań. Będzie również uroczysty toast za pierwsze „dziecko” Fundacji Kultury „Papierowy Motyl” - „Pięć” jest bowiem pierwszym projektem artystycznym, który ujrzał światło dzienne w ramach Fundacji. Na podstawie jednego z zawartych w tomiku opowiadań powstał również scenariusz do kolejnego przedsięwzięcia Fundacji - filmu krótkometrażowego „33”, w którym główne role grają m.in. Mateusz Damięcki, Ewelina Dubczyk i Jan Głowacki. Dochód z projektów będzie przeznaczony na cele statutowe Fundacji.

 

„Pięć” to kilkanaście opowiadań, stanowiących studium psychologiczne osób w różnym wieku, których łączy jedno - tajemnice z przeszłości. Bohaterami są Rosjanie, Polacy, Grecy – którzy niezależnie od narodowości w obliczu wydarzeń są po prostu ludźmi. Autorka w niezwykły, unikalny sposób, przemyca między wersami wielkie emocje, którymi w subtelny sposób oplata czytelnika. W tomiku znajdą się niepublikowane dotąd w całości opowiadania Krajniewskiej nagrodzone m.in. w konkursie literackim Srebrne Jabłko Miłości Magazynu PANI.

 

Osiemnaście opowiadań Mariki Krajniewskiej, autorki świetnej powieści „Za zakrętem”, to czułe relacje o brutalności świata i o bólu istnienia. W tle wielu tych opowieści słychać echa – raz doniosłe, innym razem wyciszone - dwudziestowiecznej historii rosyjskiej i sowieckiej: do dziś dotkliwe, nie pozwalające, mimo upływu czasu, zapomnieć. Niemal wszyscy bohaterowie to ludzie zranieni, naznaczeni piętnem trudnej pamięci krzywd i nieprawości. Ich przeżycia i doświadczenia, spisywane z poczuciem taktu i z dystansem, jaki narzuca forma literacka, ewokują pytania o możliwość pogodzenia się z losem. Leszek Szaruga

 

Marika Krajniewska - ur. w 1979 roku w Sankt Petersburgu tłumaczka, dziennikarka, pisarka. Absolwentka warsztatów kreatywnego pisania w Instytucie Badań Literackich PAN. Autorka powieści: „Papierowy motyl”, „Zapach malin”, „Era kobiet” i „ Za zakrętem” oraz licznych opowiadań, wydawca, współorganizatorska pierwszych w Polsce Pikników Poetyckich, organizatorka konkursów prozatorskich, laureatka konkursów literackich, nominowana do nagrody literackiej im. Reymonta.

 

Fundacja Kultury „Papierowy Motyl” - została powołana jako organizacja pozarządowa, która stawia sobie za cele wspieranie i rozwój kultury wśród utalentowanych dzieci i młodzieży, pochodzących z biednych rodzin, przebywających z placówkach opiekuńczych, w domach dziecka, ośrodkach szpitalnych oraz hospicjach. Powstała w 2011 roku, z inicjatywy pisarzy, fotografów, aktorów, wydawców i realizuje różnego rodzaju projekty artystyczne, z których cały dochód jest przeznaczany na cele statutowe Fundacji - głównie organizację warsztatów artystycznych (m.in. aktorskie, fotograficzne, scenopisarskie) dla dzieci nieuleczalnie chorych, z domu dziecka oraz ubogich rodzin.
http://fundacja-papierowymotyl.pl/

 

HEREZJA Restaurant Gallery Club
Warszawa, ul. Chłodna 35/37
Tel. 22 620 10 62
www.herezja.com

 

Start: g. 19:00
Wstęp wolny

 


 

Zdjęcia



Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 19 maja 2011 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca