Literatura

John CAGE: „Przeludnienie i sztuka”

Do księgarń trafiła książka Johna Cage'a „Przeludnienie i sztuka” w przekładzie Andrzeja Sosnowskiego, wydana nakładem Biura Literackiego. To pierwszy na polskim rynku czytelniczym tom utworów poetyckich jednego z najsłynniejszych amerykańskich kompozytorów XX wieku, autora kultowego utworu „4'33”.

 

Książka ukazuje się w setną rocznicę urodzin Cage'a, który będzie jednym z głównych bohaterów rozpoczynającej się 20 kwietnia we Wrocławiu 17. edycji festiwalu Port Literacki, realizowanego w ramach projektu Europejskich Spotkań Pisarzy związanego z Europejską Stolicą Kultury 2016.

 

John Cage urodził się w 1912 r. w Los Angeles, a zmarł w 1992 r. w Nowym Jorku. Lata życia przypadły na prawie cały XX wiek, a jego osobowość wywarła tak ogromny wpływ na ducha współczesnych czasów, że wiele jest opinii sugerujących, iż to unikatowy klimat epoki zrobił z Cage'a tak wielkiego artystę. Otóż wydaje się, że było dokładnie odwrotnie.

 

To wszechstronna twórczość Cage'a na zawsze odmieniła oblicze XX-wiecznej sztuki. Jego nowatorskie podejście do tworzenia i wykonywania kompozycji uczyniło współczesną muzykę otwartym polem dla eksperymentu podważającego istnienie gatunkowych i estetycznych granic. Czerpał inspirację zarówno z tradycji muzycznej, jak i nowych zjawisk.

 

Mistrzami Cage'a byli Henry Cowell, Marcel Duchamp, Arnold Schönberg i Erik Satie. Do legendy przeszedł jego utwór wypełniony ciszą przez cztery minuty i trzydzieści trzy sekundy czy grany przez dwanaście odbiorników radiowych „Imaginary Landscape No. 4”. Cage ponadto sam tworzył i preparował instrumenty, poszukując nieustannie oryginalnych brzmień.

 

Prócz muzycznego talentu, artysta realizował się także w innych dziedzinach sztuki, jak malarstwo, grafika, sztuki wizualne czy literatura. Pisał przez całe swoje życie, zarówno teksty o muzyce, wykłady, jak i poezję. Kilka z tych utworów zostało przetłumaczonych przez Piotra Sommera i umieszczone w antologii „O krok od nich” wydanej w 2006 roku.

 

Język stanowił dla Cage'a podobne wyzwanie, jak kompozycja muzyczna. W swoim podejściu do pisania także starał się przekroczyć utarte ścieżki i doprowadzić materię słów do granic niewyrażalnego. Tekst literacki otwierał przed nim nowe możliwości dla zaznaczenia swej oryginalności i wyrażenia tego, czego nie można było znaleźć u żadnego z autorów.

 

Opublikowany właśnie zbiór poezji Johna Cage'a jest kolejną pozycją będącą częścią Portowego projektu „Głos Ameryki”, w ramach którego Biuro Literackie przybliża polskiemu czytelnikowi takich autorów, jak John Ashbery, Jane Bowles, Laura (Riding) Jackson, Ezra Pound, James Schuyler czy Edmund White i Laurie Anderson.

 

Premierowe czytanie tekstów z tomu „Przeludnienie i sztuka” zaplanowane zostało w Porcie Literackim 21 kwietnia 2012 r. o godz. 21:00 we wrocławskim Studiu na Grobli. Spotkanie będzie połączone z lekturą „Czterech poematów” Johna Ashbery'ego, przy udziale tłumacza obu tych pozycji i znawcy literatury anglosaskiej, Andrzeja Sosnowskiego.

 

Zamów książkę Johna Cage’a w Poezjem >>>
http://www.poezjem.pl/pl/open/catalog/on/product/id/113930


przysłano: 11 kwietnia 2012 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca