Literatura

Katarzyna FETLIŃSKA: "Glossolalia"

Do księgarń trafia zbiór wierszy "Glossolalia" Katarzyny Fetlińskiej wydany przez wrocławskie Biuro Literackie. To poetycki debiut autorki, jednej z laureatek "Połowu 2011", w którym została zauważona przez uznanych poetów i krytyków: Romana Honeta, Joannę Mueller oraz Martę Podgórnik, która jest także redaktorką całego tomu. "Glossolalia" to miriady języków w jednej młodej dykcji.

 

Katarzyna Fetlińska (rocznik 1991) studiuje filologię angielską na Uniwersytecie Warszawskim. Jej wiersze były publikowane w almanachu "Połów: Poetyckie debiuty 2011" a także w "Ricie Baum", "Pograniczach" i "Neurokulturze". 

 

Na tom "Glossolalia" składają się wiersze ubrane w kunsztowne, pełne erudycyjnego przepychu formy, których język osiąga najwyższą miarę elegancji i precyzji. Fetlińska drąży nieustannie materię słów w poszukiwaniu własnego, niezwykłego głosu, potrafiącego wybrzmieć najpełniej w dialogicznych relacjach wobec niezliczonych artefaktów kultury.

 

Wiersz Fetlińskiej objawia dar "glosolalii" jako medium, odnoszący do poetyckiego sensu treść i wymowę dzieła malarskiego, od tytułu którego został nazwany. Niewyczerpalna rozmowa autorki z dawnymi artystami sztuk plastycznych, poetyckich i filmowych wskazuje kierunek jej twórczej biografii i nadaje wzniosłości mikrozdarzeniom codzienności.

 

"Metafora dla mnie stanowi główny mechanizm ewolucyjny, w niej odzwierciedla się Byt. Uwrażliwienie choćby kilku osób, zostawienie piętna na ich językach (a przez to myśleniu) - to już budowanie czegoś nowego" - deklaruje Fetlińska w rozmowie udzielonej Przystani! Biura Literackiego, dodając:

 

"Ciągle się rozwijamy wraz z językiem, który stanowi nasze główne narzędzie obrony, nasz największy atut. Moment, w którym żyjemy, znajduje odbicie w naszych słownikach i Poezji, a jednocześnie z każdym czytanym wierszem wpływamy na świat i ludzkość (zaczynając od mikroskali)".

 

"Glossolalia" to jeden z trzech debiutów Biura Literackiego planowanych na czerwiec i lipiec 2012 r. 7 czerwca ukazał się zbiór wierszy Filipa Wyszyńskiego "Skaleczenie chłopca", zaś 19 lipca ukażą się debiutanckie opowiadania Katarzyny Jakubiak - "Nieostre widzenia". Tomy wierszy Fetlińskiej i Wyszyńskiego można już zamawiać w księgarni poezjem.pl

 

Zamów Glossolalia w Poezjem! >>>

http://www.poezjem.pl/pl/open/catalog/on/product/id/113938

 

 


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 22 czerwca 2012 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca