Literatura

Katarzyna Jakubiak: ,,Nieostre widzenia"

W księgarniach w całej Polsce jest już dostępny debiutancki zbiór prozy Katarzyny Jakubiak wydany w dobrze przyjętej serii prozatorskiej Biura Literackiego. Autorka od lat mieszka i pracuje w Stanach Zjednoczonych, a jej opowiadania obfitują we wnikliwe obserwacje obu kultur. "Nieostre widzenia" dzięki podsłuchanym językom, oryginalnemu stylowi i przewrotnej narracji oferują podobną przyjemność czytania, jak wydane niedawno książki Edmunda White'a czy nominowane do nagrody Gdynia "Psy pociągowe" Filipa Zawady.

 

"Nieostre widzenia" to obraz świata ponowoczesnego, w którym krzyżuje się polski romantyzm z zachodnią odmianą kapitalizmu. Utalentowana pisarka penetruje obszar odmienności i kompleksów osób żyjących w kulturze polskiej i amerykańskiej. Bohaterowie dwunastu opowiadań spotykają się w przestrzeni globalnej i lokalnej, stanowiącej dla dramatów ich życia scenerię geograficznego, kulturowego i społecznego klinczu.

 

"Czy lepiej być 'obcym-znienawidzonym' czy 'obcym-niewidzialnym'?" - pyta Katarzyna Northeast w szkicu o opowiadaniu "Ameryka!" z "Nieostrych widzeń". W dalszej jego części wyjaśnia: "Człowiek zawsze będzie stronił od wyobcowania, będzie szukał tego, co zna, żeby mieć punkt zaczepienia". Tak też jest kierunek narracji debiutującej w Biurze Literackim prozaiczki - przejście od tego co znane i zrozumiałe do obcego i niepokojącego, wymagającego oswojenia lub nieoswajalnego.

 

Wykładowczyni Millersville University pokazała już swój językowy talent w świetnie przełożonym jazzującym wyborze wierszy Yusefa Komunyaki "Pochwała miejsc ciemnych" (nagroda "Literatury na Świecie"). W eseju wprowadzającym do książki amerykańskiego autora napisała, że jego poezja lokuje się w trójkącie: perspektywa - podróż - dialog. Te same pojęcia świetnie opisują obszar, po którym porusza się sama Jakubiak.

 

Katarzyna Jakubiak (ur. 1973) jest pisarką, tłumaczką i absolwentką Studium Literacko-Artystycznego przy Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wykłada współczesną literaturę amerykańską, brytyjską i postkolonialną na Millersville University w Pensylwanii. Otrzymała  nagrodę "Literatury na Świecie" w 2006 r. za przekład tomu wierszy Yousefa Komunyakaa "Pochwała miejsc ciemnych".

 

"Nieostre widzenia" w Poezjem! >>>

http://www.poezjem.pl/pl/open/catalog/on/product/id/113940

 


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 4 sierpnia 2012 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca