Literatura

Jesienne Spotkania z Laureatami NLG 2012

 

Zgodnie z tradycją, rokrocznie, laureaci Nagrody Literackiej Gdynia wyłonieni w bieżącej edycji konkursu, powracają do Gdyni na specjalne wieczory autorskie. Tym razem będzie to jeden wieczór – 19 października, ale za to jaki!

 

W gościnnych murach Teatru Miejskiego spotkają się z publicznością kolejno Marian Sworzeń, Marta Podgórnik i Magdalena Tulli. „Jesienne Spotkania z Laureatami Nagrody Literackiej Gdynia” rozpocznie debata poświęcona prof. Mieczysławowi Porębskiemu, któremu przyznano w tym roku w Gdyni specjalną Nagrodę Osobną. – To wspaniałe, że w wieku 91 lat otrzymuje się nagrodę nie za całokształt, a za ostatnią książkę – dziękował syn autora, Jerzy Porębski, który odbierał laur w Jego imieniu podczas czerwcowej Gali Finałowej. Niestety, Pan Profesor kolejnej już nie napisze. 10 września pożegnaliśmy tego wybitnego historyka i teoretyka sztuki. Dyskusję o przebogatym dorobku M. Porębskiego podejmą Krystyna Czerni, Paweł Huelle i Jacek Friedrich.

 

Tuż po debacie uwaga zostanie skierowana w stronę literatury faktu. Marian Sworzeń, nagrodzony w kategorii „eseistyka”, ponownie w swoich opowieściach uda się śladami Gogola po Ukrainie. A wszystko to w towarzystwie prof. Małgorzaty Czermińskiej, która poprowadzi spotkanie.

 

Szczególna będzie część poetycka wieczoru. - Nie tylko za sprawą obecności Marty Podgórnik, ale też dzięki premierze jej najnowszego wyboru wierszy, dokonanego przez Romana Honeta, która nastąpi właśnie w Gdyni – podkreśla dr Violetta Trella, dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej, organizator imprezy. Tytuł nowego wydawnictwa autorki, które  ukaże się nakładem Biura Literackiego, to „Nic o mnie nie wiesz”.

 

Ostatnim punktem „Jesiennych Spotkań” będzie proza. „Włoskie szpilki” Magdaleny Tulli to  najbardziej entuzjastycznie przyjęta książka tej autorki i bodaj najbardziej przejmująca. Pisarka podkreśla, że zawsze chętnie wraca do Gdyni, co może być tylko zapowiedzią udanego i wciągającego wydarzenia, którego będzie główną bohaterką.

 

Wstęp na wszystkie spotkania jest wolny. Szczegółowe informacje na nagrodaliterackagdynia.pl oraz facebook.com/nagroda.literacka.gdynia.

 

 

JESIENNE SPOTKANIA Z LAUREATAMI NAGRODY LITERACKIEJ GDYNIA 2012

 

19 PAŹDZIERNIKA 2012, TEATR MIEJSKI W GDYNI

 

17:00 Po "Spotkaniu z Ablem" - dorobek prof. Mieczysława Porębskiego

Dyskusja z udziałem Krystyny Czerni, Jacka Friedricha i Pawła Huelle

 

18:15 Marian Sworzeń

prowadzenie: prof. Małgorzata Czermińska

 

19:15 Marta Podgórnik

prowadzenie: Piotr Czerski

 

20:30 Magdalena Tulli

prowadzenie: Barbara Piórkowska

NAGRODA LITERACKA GDYNIA LAUREACI 2012

 

POEZJA

Marta Podgórnik

Rezydencja surykatek

Biuro Literackie

W Rezydencji surykatek czytelnik bez trudu rozpozna język gliwickiej autorki, jego charakterystyczny, niepodrabialny styl i ton, gdzie czułość przeplata się z cynizmem, ból z drapieżnością, humor z pasją. To jej kolejna znakomita książka zaskakująca językową ekwilibrystyką.

Autorka zapytana przez Joannę Mueller o to, czy łatwo jest napisać tomik, po wydaniu utworów zebranych, odpowiada: "Każda książka jest zamknięciem i początkiem. Jak w życiu, coś się musi skończyć, żeby coś mogło się zacząć." O samym procesie pisania mówi, że jest "trochę jak układanie pasjansa; do rozkładu/układu potrzeba całej talii, nie da się go zrobić z samych serc czy kar. No i te jokery!"

(cyt. za biuroliterackie.pl)

 

PROZA

Magdalena Tulli

Włoskie szpilki

Wydawnictwo Nisza

 

Genialne! Naprawdę. Świadectwo czasów to w sumie niewielka zaleta tej książki. Ale skala uczuć, problem, kompozycja utworu i język! Niezwykłe. Poruszające (czarna chmura... brzmi banalnie, ale zobaczcie, jak wykorzystała ją Magdalena Tulli). To, co pisze, jest uczciwe, a nie ekshibicjonistyczne. Niewiele lepszych rzeczy przeczytałam.

 

(„Pulcinella” – autorka komentarza na forum portalu LubimyCzytać.pl – patrona medialnego Nagrody Literackiej Gdynia)

 

ESEISTYKA

Marian Sworzeń

Opis krainy Gog

Towarzystwo Więź

 

Ta książka to fascynujący reportaż z podróży śladami Gogola w rodzinne strony tego pisarza odbytej przez autora w roku 2007. Nawiązania literackie i reminiscencje historyczne splatają się tu w błyskotliwej narracji z przenikliwą, pełną gorzkiego humoru obserwacją codziennego życia dzisiejszej Ukrainy, która po wiekach carskiego samodzierżawia i komunistycznego terroru powoli wydobywa się z marazmu i fatalizmu historii.

 

(cyt. za stroną wydawnictwa – Towarzystwa Więź)

 

NAGRODA OSOBNA

Mieczysław Porębski

Spotkanie z Ablem

Wydawnictwo Literackie

 

SPOTKANIE Z ABLEM – na frontyspisie książki tajemnicza fotografia: profesor Porębski, ale trochę jakby nie on. Ta specyficzna poza, starannie zasłonięte włosy, biała chustka spięta pod szyją? zaraz, zaraz... przecież to Gertruda Stein, sławna pisarka i kolekcjonerka sztuki, sportretowana przez Picassa!

 

„W 1977 roku pojechaliśmy do Niedzicy – wspomina Adam Rzepecki, współtwórca znanej z obrazoburczych akcji artystycznych grupy Łódź Kaliska, kiedyś student Mieczysława Porębskiego. – Wziąłem aparat fotograficzny i trzy albumy: Maneta, Picassa i Michała Anioła. Zaczęliśmy robić zdjęcia żywych obrazów. Profesor występował początkowo jako ekspert, mówił: »ręka w lewo«, »ręka w prawo«. Nagle nie wytrzymał i sam zaczął się przebierać”. A bohater opowieści dodaje: „Czułem, że trzeba się jakoś w to włączyć, by poczuć się kimś, kto był przy tym, gdy obrazy Picassa powstawały, gdy on je malował. Gertruda Stein? Proszę bardzo... Udawałem Gertrudę Stein, byłem Gertrudą Stein, tym krytykiem, który towarzyszył powstawaniu sztuki Picassa, Braque’a i innych im współczesnych”...


Ta anegdota sprzed lat jest czymś więcej niż anegdotą. Pokazuje, jak bardzo Profesor Mieczysław Porębski – wielka postać naszej humanistyki, historyk sztuki, krytyk, pisarz, przyjaciel artystów – wyłamuje się ze stereotypu akademickiego uczonego. A także – jak szczególny ma stosunek do materii, którą od lat się zajmuje: do sztuki.

 

(cyt. za Tygodnikiem Powszechnym – patronem medialnym Nagrody Literackiej Gdynia)

 

 

NAGRODA LITERACKA GDYNIA KAPITUŁA

 

 

dr hab. Agata Bielik-Robson, prof. UW – ur. 1966, zamieszkała w Warszawie. Pracuje w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN oraz w Ośrodku Studiów Amerykańskich UW. Jest Członkinią Stowarzyszenia Naukowego Collegium Invisible. Autorka książek m.in.: „Na drugim brzegu nihilizmu. Filozofia współczesna w poszukiwaniu nowego podmiotu” (1997), „Inna nowoczesność. Pytania o współczesną formułę duchowości” (2000), „Duch powierzchni. Rewizja romantyczna i filozofia” (2004), „Romantyzm, niedokończony projekt. Eseje” (2008), „Na pustyni. Kryptoteologie późnej nowoczesności” (2008) oraz “The Saving Lie: Harold Bloom and Deconstruction" (Northwestern University Press 2011). Zajmuje się współczesną filozofią podmiotu, teorią literatury oraz filozofią religii, ze szczególnym uwzględnieniem judaizmu.

 

 

dr hab. Marek Bieńczyk – prozaik, tłumacz, eseista. Absolwent romanistyki na Uniwersytecie Warszawskim, historyk literatury w Instytucie Badań Literackich PAN. Jest współpracownikiem francuskiego kwartalnika L'atelier du roman. Ponadto jest Członkiem International Federation of Wine and Spirits and Writers. Wraz z Wojciechem Bońkowskim stworzył pierwszy polski przewodnik enologiczny " Wina Europy". Specjalizuje się w literaturze polskiego romantyzmu i współczesnej humanistyki francuskiej. Zajmuje się tłumaczeniem książek Milana Kundery (m.in. „Nieśmiertelność”; „Powolność”; „Tożsamość”; „Niewiedza”; eseje), a także Emile Ciorana i Rolanda Barthesa. Ponadto jest autorem powieści „ Terminal” i „Tworki” (nominacja do Nagrody Literackiej Nike, Nagroda Literacka im. Władysława Reymonta za książkę roku 2000, Paszport Polityki w 1999 r.) jak również dwóch książek eseistycznych Melancholia. O tych, co nigdy nie odnajdą straty” (wyróżnienie Fundacji Kultury, nominacja do Nagrody Literackiej Nike), „Oczy Dürera. O melancholii romantycznej” oraz zbioru szkiców „Książka twarzy”.

 

dr hab. Jerzy Jarniewicz, prof. UŁ – poeta, tłumacz i krytyk. Wykłada współczesną literaturę angielską na uniwersytetach w Łodzi i Warszawie; jest członkiem zespołu redakcyjnego Literatury na Świecie. Jako krytyk stale współpracuje z Gazetą Wyborczą, Tygodnikiem Powszechnym i Tyglem Kultury, a także z pismami brytyjskimi. Opublikował wiele tomów poetyckich m.in.: „Korytarze” (1984), „Rozmowa będzie możliwa” (1993), „Po śladach” (2000), „Dowód z tożsamości” (2003), „Oranżada” (2005), „Skądinąd. 1977-2007” (2007), „Makijaż” (2009), a także szkice literackie o dwudziestowiecznej poezji brytyjskiej i irlandzkiej: „Lista obecności” (2000), „W brzuchu wieloryba” (2001), „Larkin. Odsłuchiwanie wierszy” (2006; zbiór szkiców o twórczości Philipa Larkina), czy „Szkice o współczesnej prozie amerykańskiej i kanadyjskiej” (2007), „Od pieśni do skowytu. Szkice o poetach amerykańskich” (2008), „Heaney. Wiersze pod dotyk” (2011). Został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi oraz Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis, zaś w roku 2008 Jego książka krytycznoliteracka „ Znaki firmowe. Szkice o współczesnej prozie amerykańskiej i kanadyjskiej” była nominowana do Nagrody Literackiej Nike.

 

Zbigniew Kruszyński – prozaik i tłumacz; opublikował m.in. „Schwedenkräuter”, „Szkice historyczne”, „Na lądach i morzach” (nagrodzona w konkursie literackim Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek i Biblioteki Raczyńskich w dziedzinie prozy), „Powrót Aleksandra” (nominacja do Nagrody Literackiej Nike, Nagroda im. Andrzeja Kijowskiego), „Ostatni raport”. Laureat m.in. nagród: Brulionu, Fundacji Kultury oraz Radomskiej Nagrody Kulturalnej. Mieszka w Kotlinie Kłodzkiej, na uniwersytecie w Sztokholmie prowadzi warsztaty translatorskie.

 

Małgorzata Łukasiewicz – tłumaczka literatury pięknej, krytyk literacki, eseistka, wybitny znawca kultury kręgu języka niemieckiego, stały współpracownik Literatury na Świecie i Znaku. Przekładała dzieła m.in. Adorno, Horkheimera, Nietzschego, Simmla, Süskinda i R. Walsera. Laureatka nagrody "Literatury na świecie", nagrody PEN Clubu, nagrody "Zeszytów Literackich" im. Pawła Hertza, nagrody im. Hermanna Hessego, Nagrody Polsko - Niemieckiej. Jest autorką następujących książek: "Robert Walser" "Rubryka pod różą" (nominacja do Nagrody Literackiej Nike), "Jak zostać artystą. Na przykładzie Thomasa Manna".

 

prof. dr hab. Aleksander Nawarecki – ur. 1955 w Katowicach, kierownik Zakładu Teorii Literatury w Uniwersytecie Śląskim, historyk literatury. Autor książek o fenomenie księdza Baki („Czarny karnawał”), wyobraźni poetyckiej skamandrytów („Rzeczy i marzenia”) polskim romantyzmie („Pokrzywa”, „Mały Mickiewicz”), a także podręczników szkolnych i edukacyjnych multimediów (wspólnie z Dorotą Siwicką). Jest inicjatorem badań mikrolo-gicznych (redaktor serii Miniatura i mikrologia literacka). Pisze eseje o śląskim genius loci. Laureat Nagrody Górnośląski Tacyt za książkę „ Lajerman”.

 

prof. dr hab. Piotr Śliwiński – przewodniczący Kapituły, historyk i krytyk literacki, znawca i badacz poezji współczesnej; profesor w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autor wielu artykułów i książek krytycznoliterackich (m.in. „Przygody  z wolnością. Uwagi o poezji współczesnej”), współautor „Literatury polskiej XX wieku” (razem z Anną Legeżyńską i Bogumiłą Kaniewską), „Literatury polskiej 1976-1998” (razem z Przemysławem Czaplińskim) i „Poezji polskiej po 1968 roku” (razem z Anną Legeżyńską). Laureat wielu nagród m.in. Nagrody im. Józefa Łukaszewicza oraz Nagrody im. Kazimierza Wyki za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki literackiej, eseistyki i historii literatury.

 

dr Violetta Trella – sekretarz Kapituły Nagrody Literackiej Gdynia, Dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdyni, absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego i Wyższej Szkoły Dziennikarskiej  w Warszawie. Ukończyła Filologiczne Studia Doktoranckie na Uniwersytecie Gdańskim.

 

NAGRODA LITERACKA GDYNIA IDEA

 

Nagroda Literacka Gdynia, dzięki swej niespotykanej dotąd formule równorzędnego wyróżniania poetów, prozaików oraz eseistów, szybko stała się ważnym i unikalnym wydarzeniem w polskim środowisku literackim.

 

Pośród tak popularnych i nagradzanych już autorów jak Wiesław Myśliwski czy Andrzej Stasiuk, w gronie nominowanych oraz laureatów "Gdyni" regularnie i licznie pojawiają się także przedstawiciele młodego pokolenia (m.in. Justyna Bargielska, Michał Witkowski) czy też pisarze bardzo niszowi - prof. Marian Pankowski czy Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki (dwukrotnie nagrodzony w Gdyni). Niezwykle istotnym werdyktem wydaje się być również laur za eseistykę. W ten sposób doczekała się ona prestiżowej nagrody na równi z prozą i poezją, a także silnego bodźca promocyjnego, którego wcześniej wyraźnie brakowało.

 

Nagroda Literacka Gdynia (NLG) została powołana do życia w 2006 roku przez Prezydenta Gdyni Wojciecha Szczurka, w celu uhonorowania wyjątkowych osiągnięć żyjących, polskich twórców. Jest przyznawana rokrocznie autorom najlepszych książek wydanych w poprzednim roku. Nagroda ta jest de facto rozbudowaną inicjatywą miasta, skierowaną zarówno do polskich pisarzy, jak i odbiorców współczesnej literatury. NLG nieustannie ewoluuje i poszerza zakres swojej działalności. Pod szyldem "Gdyni" przyznawane są nie tylko laury, ale też organizowane liczne proczytelnicze i środowiskowe przedsięwzięcia:

 

- Ogłoszenie nominacji podczas Warszawskich Targów Książki

- Dni Nagrody Literackiej Gdynia - "Literaturomanie" (od 2008 roku)

- Gala Finałowa NLG

- Jesienne Spotkania z Laureatami NLG

 

Ponadto Gdynia powołała do życia "Dodatek LITERAcki", 24-stronicowy półrocznik, który emitowany jest bezpłatnie wraz z wybranymi tytułami prasowymi. Pod redakcją Mariusza Grzebalskiego powstał niszowy periodyk, do którego pisują cenieni krytycy oraz literaci, a także największe polskie nadzieje literackie.

 

- Idea Nagrody Literackiej Gdynia rodziła się powoli. Zaczynaliśmy skromnie, od idei konkursu literackiego, ale doszliśmy do wniosku, że jeśli już mamy organizować tego typu wydarzenie, to warto nadać mu odpowiednią rangę. Tworząc kolejne wydarzenia na wysokim poziomie artystycznym chcemy między innymi pokazać wielowątkowość nowoczesnego miasta. – przekonuje Prezydent Gdyni. Jednakże pośród wszystkich tych przedsięwzięć najważniejsza pozostaje sama Nagroda. Zwycięzcy w trzech kategoriach – proza, poezja i eseistyka, otrzymują pamiątkowe statuetki (Kostki Literackie) oraz nagrodę w wysokości 50 tysięcy złotych.

 

Wybór zarówno nominowanych, jak i laureatów to decyzje członków Kapituły NLG złożonej ze znawców i cenionych badaczy literatury. Na specjalny wniosek Kapituły przyznawana jest również specjalna "Nagroda Osobna" - Nie jest to nagroda za tzw. całokształt, lecz raczej za to, co pozostaje kształtem nieznanym, co stanowi wyzwanie dla czytelników i zdaje się obietnicą wielu nowych, intrygujących odczytań – wyjaśnia prof. Piotr Śliwiński, przewodniczący Kapituły.


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 4 pazdziernika 2012 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca