Literatura

słowo/obraz terytoria: nowe czasopismo o Schulzu

Schulz Forum 1

 

Czasopismo poświęcone Brunonowi Schulzowi – jego osobie i jego dziełu – powinno powstać już dawno. Właściwie nie wiadomo, dlaczego dochodzi do tego dopiero teraz. Jak mało który spośród polskich twórców Schulz przyciąga uważne spojrzenia świata. Jego dzieło zaś, choć objętościowo niewielkie, tworzy pełen pokus labirynt o rozwidlających się ścieżkach, prawdziwe uniwersum ludzi, idei, rzeczy, zwierząt, roślin, pór roku, nocy lipcowych i nocy wielkiego sezonu… 

 

W ostatnich kilkunastu latach nastąpił niebywały przyrost prac poświęconych Schulzowi, komentarzy do jego dzieła, interpretacji i egzegez. Granice wiedzy o pisarzu są już dzisiaj zbyt rozległe, by móc je ogarnąć jednym spojrzeniem. Mało komu udaje się więc zapanować nad światem pisarza i jego czytelników. Konieczne wydaje się zatem stworzenie mechanizmów autorefleksji i autokrytyki. Schulzologia powinna przyjrzeć się samej sobie, rozpocząć systematyczne porządkowanie swojej dziedziny, wprowadzić mechanizmy sprawdzenia i weryfikacji mnożących się dyskursów o Schulzu.

 

W zeszycie:

Marcin Całbecki pyta, czy Schulz był dadaistą

Wojciech Owczarski przygląda się śniącym bohaterom Schulza 

Marek Wilczyński poszukuje amerykańskich kontekstów prozy Schulza

Paweł Sitkiewicz bada filmową wyobraźnię Schulza

Stanisław Rosiek odpowiada, jak wydawać Schulza

 

Ponadto:

Fragment książki Agaty Tuszyńskiej o Józefinie Szelińskiej

Tekstologiczna fantazja Jana Gondowicza

Schulzowska inicjacja Filipa Szałaska

Schulz w katalogu wydawnictwa „Rój”

Ilustrowana zapowiedź schulzowskiej wystawy w Muzeum Literatury

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 5 pazdziernika 2012 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca