Literatura

Res Publica Nowa: Postdemokracja

Przemiana demokracji w postdemokrację dokonuje się, jak twierdzą krytycy, przez przeniesienie myślenia ekonomicznego w sferę polityki. Dzisiaj trzeba nie tyle chronić gospodarkę przed polityką, co politykę przed gospodarką - pisze w POLITYCE Zdzisław Krasnodębski. W dziale MIASTO Kacper Pobłocki w obszernym artykule opisuje Kongres Ruchów Miejskich jako największy w tym regionie Europy think tank miejski, a Małgorzata Cekiera relacjonuje historię zmiany dokonującej się w Katowicach na przykładzie ulicy Mariackiej. W dziale KULTURA również poruszamy się w klimatach miejskich, przypominając publikację Jana Wiśniewskiego: Dwa Mity miejskiego bogactwa.

POLITYKA:

Polityczność i postdemokracja / Zdzisław Krasnodębski
…nowym komunistom, znajdującym swoich odbiorców  i miłośników nad Wisłą, pomimo pozornej wiary w konstytutywną wartość polityczności, nie w głowie bunt wobec rządzącego dzisiejszą Europą postpolitycznego establishmentu, którego w istocie są częścią.

Fikcja / Tomasz Kasprowicz 
 Odkładanie na emeryturę to horyzont 40 lat. Jak wskazuje nasza niespełna 100-letnia historia od czasu odzyskania niepodległości, mniej więcej tyle, ile wynosi odstęp pomiędzy kolejnymi bankructwami naszego państwa. 

KULTURA:

Dwa mity miejskiego bogactwa / Jan Wiśniewski
Każdy mieszkaniec Warszawy posiada swój obraz miasta. Jak na złość działaczom społecznym i publicystom, wyobrażenia warszawiaków na temat swojego miejsca zamieszkania często oparte są nie na twardych faktach, ale na marzeniach i sentymentach, czego miał świadomość Janusz Korczak.

MIASTO:

Magma Ruchów Miejskich / Kacper Pobłocki 
To jest właśnie kwintesencja ducha Kongresu: umiemy już mówić językiem urzędników, prawników i legislatorów, ale nie zatraciliśmy do tego oddolnej werwy, energii obywatelskiej i braku zadęcia. 

Warciacka Mariacka / Małgorzata Cekiera
Sukces Mariackiej mierzony licznie odwiedzającymi ją mieszkańcami Katowic dowodzi tego, że miasto potrzebowało przestrzeni kojarzonej z wydarzeniami artystycznymi i szeroko pojętą animacją społeczno-kulturową, zwłaszcza w sytuacji, kiedy nikt do końca nie wie, jaka będzie finalna koncepcja remontowanego właśnie rynku.

Zapraszamy na Elbląski Kongres Kultury / Res Publica Nowa
Elbląg potrzebuje nowej strategii rozwoju kultury  – rodzaju przewodnika, w którym zawarte zostaną wytyczne dla dalszych działań władz miasta. Konieczne staje się redefiniowanie wizji, misji i najważniejszych celów elbląskiej polityki kulturalnej, tak aby kultura mogła pomóc w tworzeniu miasta bardziej ciekawego i przyjaznego swoim mieszkańcom i turystom.  

PATRONATY RPN:

18-20 października 2012 w Krakowie odbyła się konferencja: Tolerancja. Modele, metamorfozy i implikacje z udziałem m.inLászló RájkaNawal El SaadawiJosepa Ramonedy, organizowana przez Stowarzyszenie Willa Decjusza oraz Centrum Badań nad Historią Idei Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jednym z prowadzących był Wojciech Przybylski. Relacja z wydarzenia wkrótce na res.publica.pl

W najbliższy weekend, 26-27 października Urząd Miasta Elbląga i Res Publica Nowa zapraszają na Elbląski Kongres Kultury. Kongres jest bezpośrednią kontynuacją prac rozpoczętych w maju 2012 r. debatą i warsztatami „DNA Miasta”, podczas których zidentyfikowano najważniejsze problemy i wyzwania stojące przed elbląską kulturą oraz wypracowano wstępne propozycje zmian. Celem Kongresu jest przeniesienie efektów dotychczasowych dyskusji na konkretne zapisy nowej strategii.

RPN W MEDIACH:

O nadchodzącym Elbląskim Kongresie Kultury można przeczytać także na portel.pl. Joanna Erbel z Krytyki Politycznej relacjonując Kongres Ruchów Miejskich wspomina tekst Kacpra Pobłockiego i Lecha Merglera  z „Res Publiki Nowej (jesień 2010)”Wojciech Sadurski przywołuje RPN w swojej polemice z Robertem Krasowskim na polityka.pl. Natomiast na portalu lewica.pl ukazał się publikowany w Res Publice Nowej tekst Tomasz Zarębskiego: Paskudna większość. Portal natemat.pl przywołuje opinię Anny-Gizy Poleszczuk na temat klasy średniej z nr 208 RPN. Poprzedni newsletter znalazł się także na portalu wpolityce.plPublikacje Res Publiki Nowej można śledzić również na eczaskultury.pl

 

Z życzeniami ciekawej lektury,

redakcja Res Publiki Nowej
Gałczyńskiego 5, 00-362 Warszawa
redakcja@res.publica.pl


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 24 pazdziernika 2012 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca