Literatura

Spotkania Opowiadaczy Słowodaję

 

17 listopada – 2 grudnia 2012
Warsztaty Kultury, ul. Ks. J. Popiełuszki 5 
wstęp wolny 

 

Słowodaję to święto mądrości słowa zawartej w niezwykłych historiach przedstawianych przez opowiadaczy z całego kraju oraz artystów działających w ramach ruchu odnowy tradycji opowiadania historii czyli storytelling revival. 

Tegoroczne Spotkania Opowiadaczy Słowodajęzabiorą nas m. in. w podróż do świata mitów tureckich i ujgurskich, afrykańskich historii o bohaterach, zwierzętach i muzyce. Przeniesiemy się do krainy snów za sprawą projektu „Kubek do nalewania snów” powstałego na podstawie książki „Słownik Chazarski” Milorada Pavicia . Pascal Gueran zaprasza w podróż do kraju Wschodzącego Słońca, a o wyprawie do Portugalii opowie Piotr Cieplak w towarzystwie duetu muzycznego SzaZa - Szamburski/Zakrocki. Podczas Spotkań Opowiadaczy Słowodaję odbędą się także warsztaty prowadzone przez Michała Malinowskiego i Przemysława Buksińskiego. 
 

Sztuka opowiadania to nic innego jak kultywowanie żywego, mówionego słowa w bezpośrednim kontakcie ze słuchaczami, nawiązujące do zapomnianych tradycji wielu narodów i kultur. Gawędziarstwo, w dwudziestym wieku zepchnięte na margines, przeżywa dziś na świecie i w Europie prawdziwy renesans. Od lat w wielu krajach powstają ośrodki propagujące współczesną sztukę opowieści, odbywają się festiwale, warsztaty i spotkania, powstają projekty artystyczne oparte o badania nad oralnością. 

To właśnie słowo daje nam moc wołania, nazywania, przedstawiania, liczenia, oceniania, dziękowania etc. W dzisiejszym świecie zdominowanym przez media, obraz, dźwięk często zapominamy o słowie. Ciągły pośpiech i pęd w jaki wkroczył, a właściwie został wciągnięty człowiek zmusza do ucinania słów, skracania, posługiwania się półsłówkami. Sztuka mówienia zanika, co powoduje degradacje języka, a co za tym idzie i kultury. Spotkania Opowiadaczy Słowodaję przeciwstawiają się tym zjawiskom, umożliwiając realizacje naturalnej ludzkiej potrzeby wypowiedzenia się i bycia wysłuchanym.

 

PROGRAM:

17 listopada / sobota

Godz. 16.00
Afrobajanie – opowieści i muzyka z różnych stron Afryki.  
Wykonanie: Katarzyna Enemuo, John Enemuo.
Dla dzieci w wieku 5-12 lat. 
 

18 listopada / niedziela

Godz. 16.00
"Opowieści w mieście zmieścić" czyli zamów sobie bajkę - goście zaimprowizowanej kawiarni - dzieci z rodzicami lub opiekunami - zamawiają wybrane opowieści ze specjalnej karty, „menu”. 
Wykonanie: Trupa Czango.
Opowiadają aktorzy Trupy Czango: Monika Dąbrowska, Monika Sadkowska i Zbigniew Kowalski. 
Ż ywa muzyka: Gwidon Cybulski - muzyk multiinstrumentalista. Kelnerka: Karin Lesiak.
Spotkanie familijne.

Godz. 20.00
"O niewiedzy w praktyce - czyli rowerem do Portugalii"  - to niezwykle osobista opowieść wybitnego polskiego reżysera Piotra Cieplaka. Odczytane na żywo fragmenty książki „O niewiedzy w praktyce czyli rowerem do Portugalii” udźwiękowione przez duet muzyczny SzaZa - Szamburski/Zakrocki - to swoisty spektakl, performance, który przekracza granice koncertu czy odczytu.
Wykonanie:  SzaZa oraz Piotr Cieplak
Dla dorosłych i młodzieży.
 


23 listopada / piątek

Godz. 17.00
Wyimprowizowane historie wiązane – warsztat.
Prowadzenie: Przemysław Buksiński
Dla osób w wieku 50+. Ilość miejsc ograniczona, zapisy – tel. 81 533 08 18.


24 listopada / sobota

Godz. 17.00
Wyimprowizowane historie wiązane – warsztat.
Prowadzenie: Przemysław Buksiński.
Grupa wiekowa otwarta. Ilość miejsc ograniczona, zapisy – tel. 81 533 08 18. 


30 listopada / piątek

Godz. 17.00
Warsztaty budowania z opowieści. 
Drewniane Klocki Mubabao to przepis na twórczą, oryginalną i wszechstronną zabawę edukacyjną dla osób w każdym wieku. Odkryj ciekawy sposób na doświadczenie nauki i sztuki w procesie budowania!
Prowadzenie: Michał Malinowski  
Dla osób w wieku 50+. Ilość miejsc ograniczona, zapisy – tel. 81 533 08 18.. 
 

Godz. 20.00
Opowieści znad Atlantyku
Portugalia to może mały kraj, ale za to ma wiele wysp i długie kilometry wybrzeża z Oceanem Atlantyckim. I to właśnie z tego Oceanu wzięło się tyle opowieści: od ludzi, którzy żyli z łowienia ryb na jego wodach, od stworzeń, które wyrosły z jego głębin, od piratów, którzy pływali na jego falach. 
Opowiada: Sofia Maul (Portugalia)
Projekt dla dorosłych i młodzieży.


Godz. 21.00
Klub festiwalowy – LATAJĄCE GRUSZKI – Kinior / Majer / Nadgrodkiewicz

Latające Gruszki to projekt muzyczno-literacki, łączący w sobie słowo, dźwięk i działania parateatralne. To nie tylko fuzja dźwięków i słów, rzecz opiera się na interaktywnej improwizacji i spotkaniu całkiem różnych osobowości twórczych z publicznością.

Spotkanie poprowadzi Bartosz Wójcik.



1 grudnia / sobota

Godz. 11.00
Warsztaty budowania z opowieści.
Drewniane Klocki Mubabao to przepis na twórczą, oryginalną i wszechstronną zabawę edukacyjną dla osób w każdym wieku. Odkryj ciekawy sposób na doświadczenie nauki i sztuki w procesie budowania!
Prowadzenie: Michał Malinowski  
Spotkanie familijne. Ilość miejsc ograniczona, zapisy – tel. 81 533 08 18.

Godz. 18.00
Kubek do Nalewania Snów - koncert/opowieści oparte na „Słowniku Chazarskim” Milorada Pavicia. 
Jest to swego rodzaju osobista odpowiedź na sugestię zawartą w „Słowniku Chazarskim”, że obecny jego autor nie jest ani pierwszym ani ostatnim, że jest to książka otwarta, żywa, którą każdy po zamknięciu może pisać dalej. Że ile się w książkę włoży, tyle się z niej dostanie.
Opowiadają , grają i śpiewają: Barbara Wilińska , Katarzyna Enemuo, Iwona Sojka. 
Projekt dla dorosłych i młodzieży.

Godz. 19.30

Opowieści z Kraju Wschodzącego Słońca - opowieści japońskie i buddyjskie.
Pascal Gueran - znakomity opowiadacz belgijsko – japoński. Dorastał w kulturze Zachodu, gdzie przez długi czas Japonia była dla niego światem odległym i nieznanym. Chęci i potrzeba poznania kultury swoich przodków z Japonii była jednak tak wielka, że zaczął poznawać sztuki walki, zen, a przede wszystkim tradycyjne opowieści japońskie.  
Opowiada: Pascal Gueran.

Projekt dla dorosłych i młodzieży


2 grudnia 2012 / niedziela 

Godz. 11.00 
Opowieści z cygańskiego kapelusza 
Opowiada: Katarzyna Enemuo , muzyka: Iwona Sojka.
Dla dzieci w wieku 5-12 lat.


Godz. 16.00
Dzieci drzewa. Mity ujgurskie i tureckie”   
Wraz z koczującymi plemionami przemierzymy stepy Azji Środkowej i dotrzemy do Azji Mniejszej. Posłuchamy m. in. głosów stepu i opowieści, jak ta o drzewie, które urodziło, i o królowej węży Szahmeran.
Opowiadają: Agnieszka Ayşen Kaim, Paweł Górski, muzyka: Bart Pałyga.
Dla dzieci w wieku 6-12 lat.
 

Organizator: Fundacja Kultura Enter
Partnerzy: Warsztaty Kultury, O.pl 

Zrealizowano przy pomocy finansowej Miasta Lublin.

Więcej: http://warsztatykultury.pl/warsztaty/projekty/slowodaje/o-projekcie/

 

Projekt "Spotkania Opowiadaczy Słowodaję" przygotowuje Karolina Waszczuk.

Kontakt: k.waszczuk@warsztatykultury.pl, tel. 81 533 08 18


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 8 listopada 2012 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca