Literatura

Book it!

„Book it!” 
- spotkanie autorskie z Pawłem „Kelnerem” Rozwadowskim, 

wokalistą i autorem tekstów, znanym m. in. z zespołów Deuter i Izrael
oraz wspólny koncert z Karolem "Kolorem" Gadzało.


Punkt wyjścia do rozmowy stanowić będzie  książka „To zupełnie nieprawdopodobne” wydana przez Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

 



czwartek, 22 listopada 2012, godz. 19:00

Warsztaty Kultury, ul. ks. J. Popiełuszki 5, Lublin

wstęp wolny

                      

 



Na listopadowe spotkanie z cyklu „Book it! – kilka zdań o muzyce” zaproszenie przyjął Paweł Rozwadowski znany powszechnie jako „Kelner”, jedna z centralnych postaci polskiej sceny niezależnej lat 80. Pretekst do spotkania stanowi wydana niedawno przy udziale Uniwersytetu Warszawskiego książka jego autorstwa „To zupełnie nieprawdopodobne”. Nie jest to typowa autobiografia, ale raczej zbiór wspomnień i psychodeliczna, momentami zabawna historia jego życia.

W przypadku „Kelnera”, tych wspomnień nazbierało się bardzo dużo. Dla przypomnienia –swoją przygodę z muzyką zaczynał już w latach 70., kiedy wraz z pierwszą falą punk rocka i new wave w Polsce, założył grupę Formit. Był to rok 1978, a dwa lata później pojawił się już jeden z najważniejszych i najbardziej frapujących zespołów polskiej alternatywy, legendarny Deuter.


Deuter w zasadzie od początku wymykał się wyraźnym klasyfikacjom. Był to z jednej strony zespół punkowy, z drugiej jako jeden z pierwszych w Polsce próbujący miksować ostre brzmienia i zaangażowany przekaz z muzyką funk i reggae, która wtedy osiągała już sporą popularność. To samo można powiedzieć zresztą o liderze Deutera, a naszym gościu.


„Kelner”, w całej swojej drodze muzycznej był niezwykle eklektyczny, poszukujący, nierzadko wyznaczający nowe kierunki, a niekiedy, wyprzedzający pewne zjawiska. Poza związkami z funky, próbował eksploatować takie gatunki jak rap czy soul, czyli muzykę, która szczyt popularności osiągnęła w Polsce dekadę później, w latach 90. Słynny singiel Deutera – „Średniowiecze” jest właśnie przykładem tej syntezy gatunkowej, a był to  rok 1987! W międzyczasie, w roku 1983, wraz ze swoim przyjacielem i kolejną ikoną undergroundu, Robertem Brylewskim, Kelner zakłada najsłynniejszą do dziś w Polsce reggae’ową formację Izrael. Grupa praktycznie „z marszu”, nagrywa jeden z najważniejszych albumów tamtych lat – „Biada, biada, biada” i na stałe zapisuje się w kanonie krajowej sceny niezależnej.

Lata 90. to dalsze poszukiwania artysty, w tym m. in. duet Max i Kelner czyli jego i Brylewskiego głos w muzyce elektro (album „Techno terror”), wspólna płyta i trasa  z Dezerterem, udział w projekcie „Tribute to Rejestracja”.


Dziś Paweł „Kelner” Rozwadowski, poza tym, że dalej koncertuje ze swoimi najważniejszymi grupami – Deuter i Izrael, oddaje się z powodzeniem działalności literackiej. W Warsztatach Kultury wystąpi więc także w podwójnej roli – pisarza oraz muzyka, dając na zakończenie wieczoru kameralny koncert wraz z Karolem Kolorem Gadzało (basista m. in. grupy Miąższ, na stałe związany z Lublinem, z pochodzenia Warszawiak).


Listopadowy „Book it!” stanowi zatem niepowtarzalną okazję, by poznać kolejnego nietuzinkowego artystę, historię  warszawskiej sceny alternatywnej oraz odpowiedź na pytanie, co było tak zupełnie nieprawdopodobne…

 

A tak pisze o książce Kelnera dziennikarz i krytyk muzyczny Rafał Księżyk:

„Nigdy dotąd nie mieliśmy w Polsce książki tak szybkiej, tak bezpretensjonalnie ekstatycznej i zachłyśniętej wolnością jak proza beatników. To zupełnie nieprawdopodobne, ale macie ją przed sobą. Żeby powstała, trzeba było punkowego załoganta, tekściarza, performera i frontmana, pasjonata i praktyka funku i reggae w jednej osobie. 
Ile tu wspomnień, a ile literatury? Nieważne. Starczy dać się porwać przygodzie. A chętni rozpoznają brawurowo uchwycone scenerie i portrety z czasów narodzin punka i reggae. PRL, jakiego nie znacie, pachnący marihuaną i paczuli. Nie chodzi tu jednak o kronikę zdarzeń minionych. Na całkiem nowej płycie Deutera Kelner śpiewa, iż jest hybrydą Kmicica, Klossa, Tytusa i Janka Kosa. Oto bohater naiwny, którego spostrzegawczość szpiega wstrząśnięta została radością nieuczłowieczenia. Taka jest ta książka.”

Rafał Księżyk

 

 

„Book it! – kilka zdań o muzyce” 
 

Muzyka jest sztuką, która mówi zwykle sama za siebie, czasem jednak, aby lepiej ją zrozumieć, warto dowiedzieć się więcej na temat rzeczywistości w której powstawała, poznać konteksty towarzyszące jej, oddać głos autorom, wykonawcom czy znawcom.  Doskonałą okazję do tego stanowi cykl Book it!

 

„Book it! – kilka zdań o muzyce” to cykl wieczorów autorskich poświęconych życiu i twórczości znanych artystów polskiej sceny muzycznej. W Warsztatach Kultury spotykamy się więc z  autorami lub bohaterami niedawno wydanych książek o tej tematyce.

Pretekstem i fundamentem każdego spotkania jest rozmowa o książce, ale też o życiu, kulturze, muzyce i ludziach. Za każdym razem będzie inaczej, niekiedy dostaniemy barwne opisy czasów w których przyszło tworzyć zaproszonym gościom, innym razem zabawne anegdoty ze światka artystów, a czasem prawdziwie przejmujące, prywatne historie. Czasem muzycy podzielą się z nami wspomnieniami z tras koncertowych, a czasem życiową mądrością i refleksjami na ważne tematy. Jak to też w życiu bywa, jedni wyrywają się do zabrania głosu sami, innych trzeba trochę pociągnąć za język, oswoić, a następnie zamienić się w słuch. 

 

Każde ze spotkań składa się z kilku części, które wspólnie stworzą barwne obrazy zapraszanych gości, gatunków muzycznych i historii polskiej sceny muzycznej. Obok rozmów i dyskusji, można zobaczyć unikalne filmy, a  każdy wieczór kończy niezwykle intymny i niepowtarzalny koncert.

 

Book it! to także czas, który warto zarezerwować na stałe w swoim kalendarzu, gdyż z artystami i ich historiami spotykamy się co miesiąc, zawsze w czwartki.

 

przysłano: 12 listopada 2012 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca