Literatura

Historia emigracji w prawdziwych opowieściach

 

Muzeum Emigracji w Gdyni rozpoczyna pierwszy etap projektu Archiwum Emigranta, który ma na celu dotarcie do wspomnień emigrantów oraz pracowników gdyńskiej infrastruktury portowej i emigracyjnej. Opowieści tych, którzy wyjeżdżali jak i osób, które odpowiadały za organizację wyjazdów i podróży będą rejestrowane we współpracy z Gdyńską Szkołą Filmową. Historia mówiona wyłaniająca się z emigracyjnych relacji będzie częścią długofalowego projektu archiwizacji i upowszechnienia historii emigrantów dawnych i obecnych.

 

Opowieści, zebrane  w projekcie Archiwum Emigranta, będą żywą materią dla projektowania działań programowych instytucji. Muzeum Emigracji w Gdyni prezentować będzie historię emigracji z perspektywy osób, które jej doświadczyły, były jej świadkami, bądź też tych, których bliscy pozostali na emigracji.

 

„Chcemy dowiedzieć się kim byli ludzie, którzy decydowali się na opuszczenie swojego domu, pracy, bliskich. Jaka była ich ostatnia myśl przed wyjazdem, jakie wspomnienia ale i marzenia z sobą zabierali. Interesuje nas również jak radzili sobie w nowym kraju, społeczeństwie, gospodarce, nowej, często egzotycznej kulturze. Pragniemy dotrzeć do tych ludzi by ocalić od zapomnienia ich historie, często poruszające i niezwykłe” – zapowiada Karolina Grabowicz-Matyjas, Dyrektor Muzeum Emigracji w Gdyni.

 

 

Dla dopełnienia obrazu emigracyjnej Gdyni znaczący wkład wniosą również relacje byłych marynarzy, lekarzy pokładowych, stewardów, barmanów, oficerów rozrywkowych słynnych polskich statków pasażerskich i innych osób zaangażowanych w obsługę ruchu pasażerskiego – pozwolą one odtworzyć życie działającej w Gdyni infrastruktury emigracyjnej.

 

„Dworzec Morski w Gdyni był miejscem skąd tysiące ludzi, na pokładach legendarnych transatlantyków, takich jak Batory czy Stefan Batory,  wyruszało w zamorską podróż do nowego kraju. Oprócz historii emigrantów interesują nas także obserwacje, refleksje i wspomnienia pracowników transatlantyków, Dworca Morskiego, Obozu Emigracyjnego czy szpitala kwarantannowego dopełniającego emigracyjną infrastrukturę Gdyni. W pierwszej fazie projektu zachęcamy do kontaktu osoby z Pomorza, dalsze odsłony Archiwum Emigranta zakładają działania ogólnopolskie i międzynarodowe. Naturalnie nie zawężamy naszych poszukiwań tylko do emigracji drogą morską, każda historia jest dla nas wartościowa.” – mówi Sebastian Tyrakowski, koordynator projektu.

 

Osoby, które chciałyby podzielić się swoją historią proszone są o kontakt z Muzeum Emigracji w Gdyni pod nr. tel. 48 58 623 31 79, +48 606 166 292, bądź drogą mailową na adres archiwum.emigranta@muzeumemigracji.pl

 


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 21 stycznia 2013 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca