Literatura

Nominacje do Nagrody im. Kapuścińskiego za reportaż literacki

Pięć książek polskich autorów znalazło się wśród 10 tytułów nominowanych w tym roku do Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego za reportaż literacki. "To sygnał, że polscy reporterzy radzą sobie coraz lepiej" - powiedziała Małgorzata Szejnert, przewodnicząca jury.

 

Jury pod przewodnictwem Małgorzaty Szejnert, w którym zasiadają: Joanna Bator, Maciej Drygas, Iwona Smolka i Maciej Zaremba Bielawski nominowało w tym roku do nagrody książki: "Dziewięć żywotów. Na tropie świętości we współczesnych Indiach" Williama Dalrymple (Czarne), "Sezon maczet" Jeana Hatzfelda (Czarne), "Wypalanie traw" Wojciecha Jagielskiego (Znak), "14:57 do Czyty. Reportaże z Rosji" Igora T. Miecika (Czarne), "Bolało jeszcze bardziej" Lidii Ostałowskiej (Czarne), "Dobra krew. W krainie reniferów, bogów i ludzi" Magdaleny Skopek (Wydawnictwo Naukowe PWN), "Utracone serce Azji" Colina Thubrona (Czarne), "Ameksyka. Wojna wzdłuż granicy" Eda Vulliamy (Czarne), "Z nowego wspaniałego świata" Guentera Wallraffa (Czarne) i "Nowy wspaniały Irak" Mariusza Zawadzkiego (W.A.B.). 

 

W tym roku, jak powiedziała na poniedziałkowej konferencji prasowej sekretarz nagrody Bożena Dudko, zgłoszono 59 książek reporterskich, w tym 30 polskich autorów. Opublikowało je 23 wydawców, aż 15 ze zgłoszonych książek ukazało się nakładem wydawnictwa Czarne, które specjalizuje się w reportażu. Siedem z dziesięciu nominowanych książek ukazało się właśnie w tej oficynie. 

 

Przewodnicząca jury, Małgorzata Szejnert, powiedziała, że bardzo cieszy ją fakt, iż polscy reporterzy reprezentowani są w tym roku w nominacjach liczniej niż w poprzednich latach. "W minionych edycjach nagrody zdarzało się, że wśród dziesięciu nominacji trzy były książkami polskich autorów. Tym razem jest ich pięć. Mam wrażenie, że polscy reporterzy czują się coraz pewniej" - powiedziała Szejnert. 

 

Nagroda im. Ryszarda Kapuścińskiego za reportaż literacki przyznawana jest co roku autorowi najlepszego reportażu literackiego opublikowanego po polsku w formie książki. Pierwszym laureatem został francuski dziennikarz i korespondent wojenny Jean Hatzfeld za reportaż "Strategia antylop", w drugiej edycji nagrody wygrała białoruska dziennikarka Swietłana Aleksijewicz za tom "Wojna nie ma w sobie nic z kobiety", a w zeszłym roku - Chińczyk Liao Yiwu za "Prowadzącego umarłych". Organizatorami nagrody są: miasto stołeczne Warszawa, które w ten sposób pragnie w osobie Kapuścińskiego uhonorować warszawiaka, oraz "Gazeta Wyborcza". Na laureata czeka 50 tys. zł, w przypadku gdy nagroda przypada autorowi zagranicznemu, uhonorowany zostaje też tłumacz książki na język polski (15 tys. zł). 


Nagrodzie Literackiej im. Ryszarda Kapuścińskiego towarzyszy konkurs edukacyjny adresowany do uczniów gimnazjów i liceów. Tegoroczna edycja konkursu inspirowana jest, podobnie jak rok temu, opowiadaniem Kapuścińskiego "Busz po polsku". Uczestnicy mają za zadanie przygotować pracędokumentacyjną - literacką lub fotograficzną - odwołując się do "Buszu po polsku". Obok konkursu prowadzone będą też warsztaty reporterskie dla młodzieży pod kierunkiem Lidii Ostałowskiej i Jolanty Koral. 

 

4 kwietnia zostanie ogłoszone pięć tytułów książek, które znajdą się w finale nagrody, a 17 maja, drugiego dnia Warszawskich Targów Książki, poznamy tegorocznego laureata Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego za reportaż literacki.

 

[PAP]


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 4 marca 2013 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca