Literatura

W 3. rocznicę śmierci zapowiedź książki Andrzeja Falkiewicza

W trzecią rocznicę śmierci Andrzeja Falkiewicza Biuro Literackie zapowiada premierową książkę autora. Ta chwila jest pozycją, która będąc osobistym, momentami intymnym wręcz, spisem codziennych obserwacji, pozwala przyjrzeć się twórczości pisarza w sposób bliższy niż do tej pory. Sam autor mówił o dziele:

 

"Bohaterem tej książki jest chwila. Inaczej: bohaterem jest chwilowość chwili. Stąd wielka liczba dygresji, ilustracji. To zatrzęsienie migawek, przelotnych obrazków. Moje osobiste, niechby, bazgroły, autorskie niedorzeczności – a spod nich przeziera skrupulatna kolekcjonerska faktografia".

 

Intymność? Już na pierwszej stronie zapisał poeta: "Późnym wieczorem przyjeżdżam do K., noc spędzam w najbardziej luksusowym tutejszym hotelu 'Balaton', 1 listopada obejmuję posadę instruktora teatralnego w Wojewódzkim Domu Kultury. Jest to jedyna możliwa perspektywa urządzenia wspólnego życia z Krystyną".

 

I już przez całą wielostronicową opowieść jest ich dwoje – Andrzej Falkiewicz i Krystyna Miłobędzka. Po ich niezwykłym i długim związku pozostały nie tylko wiersze, ale również "dwie duże walizy" listów, które poeci wymienili między sobą w latach sześćdziesiątych. I również one, obok osobistych zapisków, stanowią istotną część tej książki.

 

W tej korespondencji, najbardziej osobistej formie literackiej, czytamy m.in. "Jedno jest pewne: musimy zawsze rozmawiać szczerze. Jak najbardziej szczerze. Nie masz na razie wymyślać naprzód, decydować. Nasz stosunek w tej nowej formie to zaledwie 2 miejsca (...) Kochanie, tak strasznie się cieszę, że byliśmy razem w Rewie".

 

Urodzony 5 grudnia 1929 roku w Poznaniu autor był eseistą, filozofem i krytykiem. Studiował matematykę i ekonomię. Od 1964 roku pełnił funkcję kierownika literackiego w kilku teatrach m.in. w Teatrze Współczesnym i Teatrze Polskim we Wrocławiu, zaś w latach 1973-1976 był członkiem redakcji miesięcznika "Odra". Zmarł 22 lipca 2010.

 

Andrzej Falkiewicz to autor pierwszej w Polsce książki o Witoldzie Gombrowiczu (Polski Kosmos. Dziesięć esejów przy Gombrowiczu, 1981). W Biurze Literackim wydał Świetliste, takim ściegiem:, dwie rozmowy (wraz z Tymoteuszem Karpowiczem i Krystyną Miłobędzką) oraz szare światło (wraz z Jarosławem Borowcem i Krystyną Miłobędzką).


Fragmenty zapowiadające książkę
http://biuroliterackie.pl/przystan/czytaj.php?site=200&co=txt_4607


Książki Andrzeja Falkiewicza

 

Andrzej Falkiewicz, takim ściegiem: >>>
www.poezjem.pl/pl/open/catalog/on/product/id/113536

 

Andrzej Falkiewicz, Świetliste >>>
http://www.poezjem.pl/pl/open/catalog/on/product/id/113832

 

Falkiewicz A., Karpowicz T., Miłobędzka K., dwie rozmowy Oak Park – Puszczykowo – Oak Park >>>
http://www.poezjem.pl/pl/open/catalog/on/product/id/113899


przysłano: 25 lipca 2013 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca