Literatura

„Book it!” – spotkanie z Tymonem Tymańskim i Rafałem Księżykiem

„Book it!” Book it!_Tymanski i Ksiezyk
– spotkanie z Tymonem Tymańskim i Rafałem Księżykiem wokół książki „ADHD”

Kiedy: czwartek, 6 lutego 2014, godz. 19:00

Gdzie: Warsztaty Kultury, ul. Grodzka 5a, Lublin

Wstęp wolny

 

Gośćmi pierwszej w nowym roku odsłony cyklu Book it! będą Tymon Tymański i Rafał Księżyk. Okazją do spotkania będzie natomiast ponad 500 stronicowy efekt ich wspólnej pracy nad biografią tego pierwszego. Książka „ADHD” ukazała się pod koniec ubiegłego roku nakładem Wydawnictwa Literackiego,  ale prace nad nią zaczęły się dużo wcześniej. W przypadku Tymona nie mogło być jednak inaczej, gdyż tytuł idealnie oddaje jego żywiołową naturę. Jako posiadacz artystycznego ADHD, Tymon od lat zaangażowany był w dziesiątki projektów. Tworzył kolejne zespoły, nagrywał i wydawał płyty, kreował mody muzyczne, stymulował polską kulturę niezależną.  W jego bogatej biografii przewija się mnóstwo kluczowych wydarzeń ze świata muzyki, kina, teatru, literatury i sztuki, z ostatniego 30lecia. Przez te wszystkie lata nazbierała się też cała masa anegdot, wspomnień i historii. Rafał Księżyk zaś, autor zaprawiony w bojach podczas prac z Tomaszem Stańką czy Robertem Brylewskim,  był idealną osobą do przelania tego wszystkiego na papier. Jego ogromna wiedza muzyczna, erudycja, precyzja oraz kompleksowe podejście do tematu, w połączeniu z dynamiką Tymona, sprawiają, iż mamy do czynienia z jedną z najlepszych książek tego typu w historii współczesnej polskiej literatury.   

 

Tymon Tymański – człowiek - orkiestra, muzyk, multiinstrumentalista, wydawca, pionier i propagator wielu zjawisk muzycznych. Na polskiej scenie niezależnej swoista, jednoosobowa instytucja. Twórca pojęcia yass oraz legendarnej grupy Miłość, z którą, wraz z Leszkiem Możdżerem, Mikołajem Trzaską, Maciejem Sikałą i Jackiem Olterem, zrewolucjonizował oblicze jazzu w Polsce. Współzałożyciel wytwórni Biodro Records, lider grup Kury, Transistors, Yass Ensamble, Czan i wielu innych. Kompozytor muzyki teatralnej i filmowej – za muzykę do filmu „Wesele” Wojciecha Smarzowskiego, nagrodzony filmowym Orłem. Aktor, pisarz, publicysta. Aktualnie kończy prace nad filmem wg własnego scenariusza – rockowym musicalem „Polskie gówno”.  Wraz z Janem Peszkiem, Arkiem Jakubikiem  i grupą Jazzout przymierza się do pracy nad  konceptualnym spektaklem poświęconym twórczości Theloniusa Monka. Pod koniec roku 2013 ukazała się w księgarniach, spisana przez Rafała Księżyka,  biografia Tymona, zatytułowana „ADHD”.  Na co dzień artysta regularnie udziela się jako komentator aktualnej rzeczywistości w Radiu Roxy oraz pisuje felietony na portalu Wirtualna Polska.

 

Rafał Księżyk – dziennikarz, publicysta, autor związany m.in. z Wydawnictwem Literackim, wybitny znawca muzyki, literatury i kultury niezależnej. Jego teksty pojawiały się na łamach m.in. Machiny, Jazz Forum, Bruma i wielu innych pism. Twórca znakomitych biografii Tomasza Stańki („Desperado), Roberta Brylewskiego („Kryzys w Babilonie”) czy ostatnio Tymona Tymańskiego („ADHD”). Od 2012 roku redaktor naczelny pisma Playboy. Dziś z całą pewnością jeden z najważniejszych głosów w polskim dziennikarstwie i  krytyce artystycznej.  

 

„Book it! – kilka zdań o muzyce”

Muzyka jest sztuką, która mówi zwykle sama za siebie, czasem jednak, aby lepiej ją zrozumieć, warto dowiedzieć się więcej na temat rzeczywistości w której powstawała, poznać konteksty towarzyszące jej, oddać głos autorom, wykonawcom czy znawcom.  Doskonałą okazję do tego stanowi cykl Book it!

 

„Book it! – kilka zdań o muzyce” to cykl wieczorów autorskich poświęconych życiu i twórczości znanych artystów polskiej sceny muzycznej. W Warsztatach Kultury spotykamy się więc z  autorami lub bohaterami niedawno wydanych książek o tej tematyce.

Pretekstem i fundamentem każdego spotkania jest rozmowa o książce, ale też o życiu, kulturze, muzyce i ludziach. Za każdym razem będzie inaczej, niekiedy dostaniemy barwne opisy czasów w których przyszło tworzyć zaproszonym gościom, innym razem zabawne anegdoty ze światka artystów, a czasem prawdziwie przejmujące, prywatne historie. Czasem muzycy podzielą się z nami wspomnieniami z tras koncertowych, a czasem życiową mądrością i refleksjami na ważne tematy. Jak to też w życiu bywa, jedni wyrywają się do zabrania głosu sami, innych trzeba trochę pociągnąć za język, oswoić, a następnie zamienić się w słuch. 

 

Każde ze spotkań składa się z kilku części, które wspólnie stworzą barwne obrazy zapraszanych gości, gatunków muzycznych i historii polskiej sceny muzycznej. Obok rozmów i dyskusji, można zobaczyć unikalne filmy, a  każdy wieczór kończy niezwykle intymny i niepowtarzalny koncert.

 

Book it! to także czas, który warto zarezerwować na stałe w swoim kalendarzu, gdyż z artystami i ich historiami spotykamy się co miesiąc, zawsze w czwartki.

6 lutego 2014, 19:00

Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 27 stycznia 2014 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca