Literatura

Nominacje do Nagrody Wielkiego Kalibru 2014

Nominacje do Nagrody Wielkiego Kalibru 2014


 

Bartłomiej Biesiekirski, Jasnowidz (Wydawnictwo Prószyński i S-ka)


Ginie żona znanego wrocławskiego prawnika. Z jakiegoś powodu do jej odnalezienia mecenas wynajmuje człowieka, którego szczerze nienawidzi. W ten sposób Joachim Grefer, przez niektórych nazywany Jasnowidzem, zostaje wmieszany w brutalny wyścig o życie. Nie wie, że w lasach Dolnego Śląska ktoś znajduje ciało niezidentyfikowanej kobiety i właśnie jemu policja przypisuje udział w morderstwie. Śledztwo w tej sprawie prowadzi podkomisarz Adam Seweryn, który nie wierzy w winę Grefera, ale chętnie wykorzysta go jako zasłonę dymną, by móc odnaleźć prawdziwego sprawcę. Niespodziewanie wydarzenia te łączą się z wypadkiem młodego małżeństwa. Utonęli w jeziorze Czarna Woda przed kilkunastu laty. W czasie poszukiwań żony mecenasa Grefer spotyka osoby, które nigdy nie zapomniały swoich krzywd i wciąż marzą o zemście. Bez względu na cenę...

Bartłomiej Biesiekirski – rysownik, animator i pisarz. Na zawsze rozdarty między miłością do Mazur, Dolnego Śląska i Pomorza. Mieszka w Toruniu, gdzie studiował grafikę na Wydziale Sztuk Pięknych UMK. Związany z Wrocławiem, do którego trafiła część jego przesiedlonej z Kresów Wschodnich rodziny. Od lat pracuje przy tworzeniu znanych polskich gier wideo. Swojego czasu stały uczestnik Międzynarodowego Festiwalu Komiksu w Łodzi. Autor opowiadań publikowanych w prasie i na portalach literackich, w tym również nagradzanych. Wyróżniony udziałem w Międzynarodowym Festiwalu Kryminału we Wrocławiu za opowiadanie TLK Olsztyn-Wrocław. Powieść Jasnowidz jest jego debiutem książkowym.

Recenzja powieści Jasnowidz


 


 

Wojciech Chmielarz, Farma lalek (Wydawnictwo Czarne)


Krotowice – miasteczko zagubione gdzieś w Karkonoszach. Jedenastoletnia Marta nie wraca  do domu na noc. Policja rozpoczyna poszukiwania i szybko odnajduje pedofila, który przyznaje się do gwałtu i zabójstwa. Ale to tylko początek. Stare uranowe sztolnie kryją bowiem wiele tajemnic.

Dla komisarza Jakuba Mortki staż w Krotowicach miał być odpoczynkiem i spokojną chwilą na przemyślenie własnego życia. Zamiast tego będzie zmuszony szukać sprawcy makabrycznej zbrodni, której okrucieństwo przerasta wszystko, z czym do tej pory się spotkał.

Wojciech Chmielarz – urodził się w Gliwicach w 1984 roku. Dziennikarz. Publikował m.in. w „Pulsie Biznesu”, „Pressie”, „Nowej Fantastyce” i „Polityce”. Redaktor naczelny serwisu internetowego niwserwis.pl, zajmującego się tematyką przestępczości zorganizowanej, terroryzmu i bezpieczeństwa międzynarodowego. Mieszka i pracuje w Warszawie. Podpalacz to pierwsza powieść z planowanej serii o komisarzu Mortce; została nominowana do Nagrody Wielkiego Kalibru. W 2013 roku ukazała się kolejna: Farma lalek.

Recenzja powieści Farma lalek


 


 

Ryszard Ćwirlej, Śmiertelnie poważna sprawa (Wydawnictwo Zysk i S-ka)


Grodzisk Wielkopolski, wiosna 1983 roku. W lesie nieopodal PGR-u odnalezione zostają zwłoki młodej dziewczyny — ofiary brutalnego gwałtu i morderstwa. Lokalna milicja pod dowództwem niedoświadczonego podporucznika Wieczerzaka nadspodziewanie szybko znajduje sprawcę. Jednak prokuratura ma wątpliwości. Komenda Wojewódzka Milicji Obywatelskiej w Poznaniu wysyła do Grodziska dwóch swoich ludzi — podporucznika Brodziaka i chorążego Olkiewicza. Śledczy szybko przekonują się, że ich koledzy z prowincji popełnili w śledztwie rażące błędy. Prawdziwy sprawca wciąż jest na wolności i szykuje się do kolejnego ataku. I kiedy porządny glina ma w tym wszystkim znaleźć czas, by się napić wódki?

Ryszard Ćwirlej, rocznik 1964, pochodzi z Piły, mieszka obecnie na wsi niedaleko Poznania. Z wykształcenia malarz i socjolog. Tuż po ukończeniu studiów na Uniwersytecie Śląskim rozpoczął pracę reporterską w ośrodku TVP w Katowicach, a później w TVP Poznań. Od 2010 roku jest szefem programowym poznańskiego Radia Merkury. Dotąd wydał cztery powieści kryminalne, których akcja rozgrywa się w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku w realiach schyłkowego PRL-u. Bohaterami książek Upiory spacerują nad Wartą, Trzynasty dzień tygodnia, Ręczna robota i Mocne uderzenie są poznańscy milicjanci, nic więc dziwnego, że autor uważany jest przez krytyków za twórcę gatunku literackiego, nazywanego „powieścią neomilicyjną”. Śmiertelnie poważna sprawa, piąta powieść Ryszarda Ćwirleja, jest kontynuacją przygód bohaterów, których czytelnicy mieli już okazję poznać we wcześniejszych książkach.

 


 


 

Piotr Głuchowski, Lód nad głową (Wydawnictwo Agora)


W krwawym zamachu ginie minister sprawiedliwości polskiego rządu. Wkrótce zamordowany zostaje kolejny prominentny polityk. Czy to dzieło radykalnych narodowców, którzy przyznali się do zbrodni? A może zamachy to tylko przykrywka dla brudnej rozgrywki, której stawką są miliardy dolarów i władza w Polsce? Polityczny thriller o mrocznych kulisach władzy, biznesu i mediów.

Piotr Głuchowski jest zawodowym reporterem, laureatem nagrody Grand Press za reportaż o władcach Korei Północnej. Lód nad głową to jego druga po Umarli tańczą (2012) powieść z redaktorem Robertem Pruskim w roli głównej; powieść Umarli tańczą była nominowana do Nagrody Wielkiego Kalibru.


 


 


 


 


 


 

Marta Guzowska, Głowa Niobe (Wydawnictwo W.A.B.)


Pasjonująca powieść Marty Guzowskiej: fabuła rozgrywająca się w środowisku naukowym, wyrafinowany morderca i trzy dni koszmaru, który zdaje się ciągnąć bez końca. Przed nami drugi tom przygód aroganckiego Maria Ybla, światowej sławy antropologa, któremu towarzyszy specjalistka z Centralnego Biura Kryminalistycznego, Juliana Stanzel.

W Nieborowie, dawnej arystokratycznej posiadłości, gdzie znajduje się muzeum z kolekcją rzeźb antycznych, odbywa się międzynarodowa konferencja naukowa. Mario jest tam jako naukowiec, spec od budowy ludzkiego ciała, w jakim jednak charakterze pojawiła się tam jego dawna koleżanka, Juliana. Pierwszej nocy zostaje zamordowana artystka fotografująca zabytkowe dzieła sztuki – zabójca odciął jej głowę i przymocował do popiersia jednej z rzeźb. Bez wątpienia sprawcą jest ktoś z naukowców; przerażeni organizatorzy proszą profesora Ybla, by uspokoił gości zapewnieniem, że odcięta głowa to… fragment manekina. Policja nie może dotrzeć na miejsce zbrodni, nikt też nie zdoła się z Nieborowa wydostać. Ciągle padający śnieg sprawia, że nie ma żadnej łączności ze światem. Mija nerwowa noc, a groza narasta, gdy w pałacu zostają znalezione zwłoki kolejnego uczestnika konferencji, zagadkowo przypominającego antyczną rzeźbę z nieborowskich zbiorów. Mario i Juliana usiłują dociec prawdy, ale przede wszystkim muszą pozostać bezpieczni…

Marta Guzowska – archeolog z tytułem doktora, pracownik Instytutu Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego; obecnie mieszka w Wiedniu. Specjalizuje się w badaniach ceramiki z II tysiąclecia p.n.e. z rejonów Egei i zachodniej Anatolii. Brała udział w licznych wykopaliskach na terenie Grecji i Izraela. Od dwunastu lat jest członkiem ekipy wykopaliskowej w Troi. Ofiara Polikseny to pierwsza część cyklu kryminalno-archeologicznego, którego głównym bohaterem jest Mario Ybl; powieść zdobyła Nagrodę Wielkiego Kalibru 2013. Głowa Niobe to kolejny tom tego cyklu.


 


 

Jakub Szamałek, Morze Niegościnne (Wydawnictwo Muza)


Leochares przybył do położonych nad Morzem Czarnym miast Bosporu w poszukiwaniu spokoju i szansy na nowy start, z dala od wojen i wielkiej polityki. Po kilku latach beztroski zostaje jednak rzucony wbrew własnej woli w sam środek spisku, który ma wstrząsnąć całym starożytnym światem. W siedzibie władcy Bosporu zostaje zamordowany poseł prowadzący sekretne negocjacje. Leochares musi odnaleźć zabójcę, nim wieści o jego śmierci zburzą kruchy pokój i pogrążą greckich osadników w bratobójczej walce. Prowadząc gorączkowe dochodzenie, Leochares obnaża sieć pałacowych intryg, poznaje bliżej tajemnicze ludy zamieszkujące rubieże znanego świata – i odkrywa, że jego żona zna się na prowadzeniu śledztwa nie gorzej, niż on sam. Jednak wspólne dochodzenie prawdy oddala ich od siebie, zamiast przybliżać, stawiając przyszłość z trudem uratowanego związku pod znakiem zapytania.

Jakub Szamałek – archeolog, absolwent Uniwersytetu w Oxfordzie i doktorant Uniwersytetu w Cambridge (stypendysta Fundacji Billa i Melindy Gatesów). Centrum jego zainteresowań stanowi starożytność – czego efektem są artykuły popularnonaukowe publikowane między innymi w „Polityce” oraz „Wiedzy i życiu”, a także powieść Kiedy Atena odwraca wzrok (Muza), którą debiutował w 2011 roku i która była nominowana do Nagrody Wielkiego Kalibru. Morze Niegościnne to druga powieść o Leocharesie.

Recenzja powieści Morze Niegościnne


 

Marcin Wroński, Pogrom w przyszły wtorek (Wydawnictwo W.A.B.)


Piąty kryminał retro z lubelskim gliną! Zygmunt Maciejewski, komisarz przedwojennej policji, już rok spędził w więzieniu i jest rozpracowywany przez okrutnego ubeka. Wprawdzie major Grabarz nie zdołał skłonić Zygi do kolaboracji, lecz wie, że dopnie swego. Maciejewski, policjant oddany swojej pracy i lojalny wobec prześladowanych kolegów po fachu, zgadza się pomóc nawet ubekowi, gdy ten - zupełnie nieoczekiwanie - żąda, by Zyga zapobiegł... mającemu wybuchnąć pogromowi w Lublinie. Jeśli Maciejewski odmówi, życie jego byłego podkomendnego zawiśnie na włosku, o co Grabarz się postara. Komisarz wychodzi na wolność i trafia w środek piekła i chaosu. Lublin już nie jest miastem, w którym Zyga znał każdy zaułek i każdą melinę. Dawny gmach gestapo zajmuje NKWD, nową władzę trudno odróżnić od bandytów, a ludzki strach i zniechęcenie łatwo przeradzają się we wściekłą agresję. Maciejewski, by ocalić przyjaciela, musi szybko poznać nowe reguły - obowiązujące zarówno w półświatku, jak i w gabinetach aparatczyków. Mimo wszelkich trudności Zyga rozpoczyna nietypowe dochodzenie, rozpoznaje grunt i trafia na trop szmalcowników, którzy w czasie wojny wydawali Żydów. Przy okazji rozwikłuje zagadkę seryjnych morderstw, od kilku tygodni spędzającą sen z powiek milicji, i - co najważniejsze - stara się odzyskać utraconą rodzinę. Czy te wszystkie sprawy nie przerosną zagubionego w powojennym świecie sanacyjnego policjanta?

Marcin Wroński – prozaik, dziennikarz, redaktor. Debiutował zbiorem opowiadań Udo Pani Nocy (1992), pisał prozę postmodernistyczną, fantastykę, książki dla dzieci. Jego wielką pasją literacką jest pisanie o dawnym Lublinie, czego dał wyraz w Piękne jesteście przyjaciółki moje i w serii kryminałów retro o komisarzu Maciejewskim: w Morderstwie pod cenzurą (2007, książka nominowana do Nagrody Wielkiego Kalibru) oraz w Kinie „Venus” (2008, książka zgłoszona do Paszportu „Polityki”). W 2010 roku ukazał się jego kryminał Officium Secretum, w 2011 trzecia część cyklu o komisarzu Maciejewskim, A na imię jej będzie Aniela, w 2012 kolejna – Skrzydlata trumna, w 2013 – Pogrom w przyszły wtorek, w 2014 najnowsza - Haiti. Mieszka w Lublinie.

Recenzja powieści Pogrom w przyszły wtorek


przysłano: 6 maja 2014 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca