Literatura

„63 dni życia i walki”: Powstanie w obiektywach jego uczestników

Z okazji siedemdziesiątej rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego nakładem Wydawnictwa BOSZ ukazał się niezwykły album „63 dni życia i walki”. Ponad 200 wyjątkowych zdjęć autorstwa uczestników zrywu składa się na wielopłaszczyznowy fotoreportaż z Powstania.

 

W obszernej fotograficznej dokumentacji, jaką stanowi album „63 dni życia i walki” wydany we współpracy z Muzeum Powstania Warszawskiego, odnaleźć można każdy aspekt bitwy o stolicę, o Polskę. Ten niezwykły reportaż przywołuje kolejne dni walki o wolność, ukazuje życie powstańców: walczący śmieją się, pozują, demonstrują zdobytą broń, jak też pokazuje codzienność ludności cywilnej, namiastkę przywróconej na chwilę normalności – sanitariuszkę nakładającą makijaż w odbiciu lusterka niemieckiego samochodu, cywilów czytających ogłoszenia, zaimprowizowane pod barykadami zaślubiny.

 

Album zawiera także dynamiczne zdjęcia z boju, na których osamotnione postaci ryzykują życie, aby wydrzeć wrogowi kolejne metry okupowanej stolicy. Jest i najmroczniejsza strona Powstania: rozpacz, wychudzone sylwetki wychodzących z kanałów żołnierzy, przepełnione szpitale i gruzy zdewastowanego miasta ‒ Paryża Północy. Zakończenie to zbiorowe obrazy idących do niewoli powstańców, których twarze oddają mnogość emocji towarzyszących tej krwawej walce – pełne dumy i zadowolenia uśmiechy, ale również lęk i rozczarowanie.

 

Cenne, rzadko publikowane zdjęcia pochodzą ze zbiorów Muzeum Powstania Warszawskiego; publikacja wzbogacona została cytatami z twórczości najsłynniejszych artystów okresu Powstania (m.in. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Tadeusza Gajcego czy Mirona Białoszewskiego) oraz skanami dokumentów. Szczegółowe kalendarium dokumentujące powstańcze walki oraz posłowie przygotował dr hab. Andrzej Krzysztof Kunert, Sekretarz Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa. Nieprzeciętny projekt graficzny i wydruk na szlachetnym papierze stanowią o wyjątkowym charakterze całości.

 

Tytuł: „63 dni życia i walki”

Wybór zdjęć i cytatów, opracowanie podpisów: Jan Łoziński

Posłowie i kalendarium: Andrzej Krzysztof Kunert

Wydawnictwo: Wydawnictwo BOSZ

Cena: 99,90 zł

Liczba stron: 248

 


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 6 sierpnia 2014 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca