Literatura

„Warszawa lata 40.”: Nieznane zdjęcia z odradzającego się miasta

Nakładem Wydawnictwa BOSZ ukazał się album „Warszawa lata 40.”, prezentujący odnowione fotografie ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego. Książka zawiera kilkaset niepublikowanych dotąd zdjęć, które łamią stereotyp powojennej Warszawy, pokazując odradzającą się z ruin stolicę jako miasto pełne nadziei, ruchu i energii. To pierwsza pozycja z serii FOTO RETRO – cyklu, który w nowoczesnej szacie graficznej ukazuje fotograficzny zapis powojennej historii Polski.

 

„Warszawa lata 40.” jest opowieścią o stolicy podzieloną na pięć wypełnionych zdjęciami rozdziałów. Każdy z nich przedstawia miasto z odmiennej perspektywy. Album rozpoczyna rozdziałPowroty”, czyli zbiór zdjęć Warszawy zrujnowanej wojenną apokalipsą; pustyni, po której krążą zagubione sylwetki ocalonych. Druga część – „Odbudowa” – skupia się na wspólnocie zaangażowanych w odnowę stolicy robotników, architektów i studentów. Rozdział „Ruch” to fotografie Warszawy dynamicznej, szybko rozwijającej się, w której stukot kopyt po bruku coraz częściej zagłuszany jest przez warkot silników. Część „Od nowa” ukazuje miasto w obliczu socrealizmu. Zdjęcia przedstawiają tłumne wiece, nowe placówki publiczne i zawody sportowe. Zamykające album „Życie” jest z kolei obrazem warszawskiej codzienności – zawiera m.in. portrety spacerujących elegantek i elegantów, gazeciarzy czy pucybutów.

 

Fotografie opatrzono komentarzami uzupełniającymi sferę wizualną, album rozpoczyna zaś wstęp Danuty Szaflarskiej. Jedna z pierwszych powojennych gwiazd filmowych wspomina stolicę dźwigającą się z popiołów, trudności codziennego życia, ale i pełny młodzieńczej werwy entuzjazm warszawiaków.

 

Album jest pierwszą pozycją z cyklu FOTO RETRO. Seria prezentować będzie nieznane zdjęcia wyselekcjonowane z bogatego archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego. W cyklu ukażą się również książki przedstawiające Warszawę w kolejnych dekadach. O latach 50. opowie Krystyna Sienkiewicz, a w lata 60. wprowadzi czytelników Beata Tyszkiewicz. Celem cyklu FOTO RETRO jest odświeżenie wizualnej pamięci Polaków.

 

Tytuł: Warszawa lata 40.

Słowo wstępne: Danuta Szaflarska

Projekt graficzny: Justyna Czerniakowska

Wydawnictwo: Wydawnictwo BOSZ

Cena: 34,90 zł

Liczba stron: 112


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 13 sierpnia 2014 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca