Literatura

Nowości wydawnica Res Publica Nowa

Nowy, 7 numer Magazynu Miasta „Krajowa Polityka Miejska” już dostępny!

 

W numerze eksperci z całej Polski komentują poszczególne części Krajowej Polityki Miejskiej, dokumentu przygotowywanego przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, który zostanie niebawem poddany ostatniej fazie konsultacji społecznych, po czym trafi na Radę Ministrów.

Wydanie w druku dostępne będzie od 9 września (w Empikach, dobrych księgarniach na terenie kraju i księgarni na stronie publica.pl). Wersja elektroniczna(e-pub, mobi) od złotówki jest już dostępna w naszej księgarni elektronicznej. Zapraszamy do lektury i konsultacji dokumentu!


 

Polityka

Ukraina nie może liczyć na pełne wsparcie Zachodu wobec inwazji rosyjskiej. Jak pisze Spasimir Domaradzki w artykule Merkel oddaje Ukrainę PutinowiNiemcy znów dogadują się z Rosjanami, my znowu jesteśmy przeszkodą dla ładu w regionie na zasadach Berlina i Moskwy. Brak stanowczości potęg zachodnich to także niezrozumiały plan pokojowy dla Ukrainy wypracowany na wyspie Boisto w Finlandii, o którym autor pisze w kolejnym artykule - Boczny tor dyplomacji.

Do przewodniczącego Tuska / Wojciech Przybylski
Donald Tusk w grudniu obejmie stanowisko Przewodniczącego Rady Europejskiej. To sukces – jego osobisty oraz Polski. Oprócz składania gratulacji, już teraz warto stawiać pytania o politykę europejską pod nowym przewodnictwem.

Wojny robotów: koniec pracy, który nie przyniesie odpoczynku? / Agata Troost
Z perspektywy europejskiej, amerykańskie przywiązanie do broni palnej może się wydawać anachroniczne i – co pokazują kolejne tragiczne strzelaniny – niebezpieczne. Jednak dla Amerykanów prawo do posiadania strzelb czy pistoletów oznacza głównie możliwość obrony własnej, a więc wolność i nietykalność na najbardziej podstawowym poziomie.

Międzynarodowe systemy bezpieczeństwa. Państwo a jednostka / Adam Daniel Rotfeld
W wyniku radykalnej zmiany międzynarodowego środowiska bezpieczeństwa zarysowały się trzy zjawiska określane z reguły jako poczucie zmniejszonego bezpieczeństwa, niestabilność i niepewność. Prowadzą w konsekwencji do tego, że w myśleniu o przyszłości dominuje nieprzewidywalność.

Dyscyplinowanie Torysów / Philip Bujak
Protest Studium Europy Wschodniej ws. artykułu w RIA-Novosti

 

Kultura

Igrzyska i pożary / Artur Celiński
Monika Strzępka ostro skrytykowała decyzję o zwolnieniu Krzysztofa Mieszkowskiego ze stanowiska dyrektora Teatru Polskiego we Wrocławiu. Jej reakcja jest ważna, bo nie tylko podsumowuje stan debaty o samorządowych politykach kulturalnych, ale także ją kończy. Tym samym jest wyraźnym sygnałem do tego, aby podjąć istotną decyzję – albo darujemy sobie troskę o dialog i współpracę, albo zaczniemy mówić o polityce kulturalnej w zupełnie inny sposób. Bo wojny, na którą wysyła nas Strzępka, nie wygramy.

Czeska pornografia / Łukasz Saturczak
W „Plastikowym M3, czyli czeskiej pornografii” Petra Hůlová stworzyła postać praskiej prostytutki, która o swoim życiu nie opowiada, ale raczej filozofuje, ironizuje i opisuje. Bohaterka jest samonakręcającą się maszyną, która wyjaśnia nam męsko-kobiecy świat Pragi widziany z perspektywy małego pokoju.

Nieznośna pokusa teraźniejszości / Julia Krzesicka
Teraźniejszość jako zasada porządkująca nadaje cyfrowej rzeczywistości poczucie namacalności. Urzeczywistnia i ożywia sieć przez sugestię, że nie jesteśmy w niej sami, ale że współdzielimy i współprzeżywamy nasze internetowe życie z innymi ludźmi. Jednak towarzyszy jej obawa przed nie byciem na bieżąco. Czy można w ogóle okiełznać cyfrowy strumień informacji?

 

Miasta

Barbarzyńcy są już za bramą / Artur Celiński
Dyskusja o szansach wyborczych miejskich aktywistów zaczyna powoli zjadać własny ogon. Krytykowanie aktywistów za idealizm, nieznajomość technologii wygrywania wyborów czy brak stażu w partyjnych szkółkach dla przyszłych liderów tworzy prosty komunikat – zostańcie w kuchni i nie róbcie niepotrzebnego zamętu na politycznych salonach.

Dość budowania w szczerym polu! / Maciej Wudarski
Sejm i Senat w kolejnej noweli Ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych sprzed 2008 zniósł ochronę dla najcenniejszych gruntów rolnych klas od I do III, dla których na zmianę przeznaczenia trzeba było do tej pory uzyskać zgodę ministra. Zamiast przyczyniać się do zahamowania niekontrolowanego rozwoju naszych miast i przywracania ładu społecznego po raz kolejny okazuje się, że Parlament po raz kolejny psuje system prawny.

 

W księgarni

Polityka ciekawości - najnowszy numer Res Publiki


 

W najnowszym numerze kwartalnika RPN rozbudzamy ciekawość i zmysł podróżniczy czytelnika. W numerze przekraczamy granice zrozumienia i „podróżujemy” między politykami ciekawości m.in. w reportażu Daniela Kaldera ze Stambułu, eseju Davida Harveya o podróżach Kanta, reportażu Iaina Sinclaira ze spaceru wokół londyńskiej obwodnicy, artystycznych „Fabrykacjach” Nazgol Ansarinii, a także artykułach, Marka Sečkařa, Stanisława Skarżyńskiego, Matteo Tacconiego, Jędrzeja Burszty, Wojciecha Przybylskiego, Andrzeja Ledera.

Pełen spis treści dostępny jest na naszej stronie internetowej. Zapraszamy do księgarni online, gdzie zamówić można wersję papierową lub wersję elektroniczną (pdf, epub, mobi) „za ile chcesz”, od 1 zł.

 

Najnowszy numer Visegrad Insight


 

W najnowszym numerze Visegrad Insight solidna porcja analiz i opinii na trzy główne tematy: staramy się lepiej zrozumieć ukraiński ruchu skupiony wokół Majdanu, podsumowujemy stan debaty odnośnie migracji oraz zastanawiamy się, jaki stosunek do demokracji mają dziś obywatele Europy i ich reprezentanci. Wśród autorówm.in. Oksana Forostyna, Martin Ehl, Ivan Krastev, Spasimir Domaradzki, Cecília Kovai, Matteo Tacconi.

Zapowiedź ze spisem treści dostępne są na naszych stronach. Zapraszamy do zakupów - wersji papierowej lub elektronicznej (pdf, epub, mobi) „za ile chcesz”, od 1 zł.


 


 


 

 


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
przysłano: 4 września 2014 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca