Literatura

Książka czy ebook - porównanie plusów i minusów

Tradycja kontra nowoczesność - w ten sposób można przedstawić pojedynek książek w formie papierowej i cyfrowej. Czy ratunkiem dla współczesnego czytelnictwa będą właśnie ebooki?

Zalety książki na tle e-booków

Tradycyjna, papierowa książka ma swoją „duszę”, jak twierdzą zwolennicy takiej formy czytelnictwa. Wiele osób przepada nawet za …zapachem książki. Dla nich e-book wydaje się bezosobowym tworem. Na początku książki pachną świeżą farbą i drukiem, a z czasem przesiąkają zapachem biblioteki czy domu, w którym stoją przez kolejne lata.

 

Odwracanie stronic książki podczas czytania ma swój urok, a zwolennicy takiego zapoznawania się z literaturą różnych gatunków twierdzą, że nie wyobrażają sobie, aby mogli czytać książki na ekranie. W przypadku książek płacimy tylko za konkretną pozycję, którą możemy dołączyć do naszej domowej biblioteczki. Jeśli zaś wybieramy e-booki - płacimy za książkę w formacie cyfrowym oraz czytnik, który umożliwi jej czytanie. Choć koszt czytnika ponosimy jednorazowo, można to uznać za niedogodność dla nabywcy.  Czytnik musimy co jakiś czas ładować - tak jak telefon komórkowy. Najgorzej, jeśli bateria skończy się w najciekawszym momencie historii książkowej, która nas mocno wciągnęła. Książkę spokojnie możemy doczytać do końca, nawet na bezludnej wyspie, gdzie nie ma dostępu do elektryczności. Czytnik e-booków przy zgubieniu narazi nas na duży koszt, a przy zgubieniu książki strata finansowa będzie znacznie mniejsza.

 

Każda książka jest inna - inaczej wydana, ma inną okładkę i oprawę graficzną. Możemy się nią zachwycać już przy zakupie, czego nie można powiedzieć o ebookach, które są w zasadzie do siebie podobne.

 

Atuty e-booków w kontekście książek

 

W wersji elektronicznej książki zajmują mało miejsca. W jednym czytniku może zmieścić się nawet jeden milion książek, podczas gdy na jedną okładkę przypada tylko jedna książka. Dlatego dla osób, które lubią czytać na wyjazdach turystycznych, jadąc metrem czy autobusem, ebooki będą idealnym rozwiązaniem. Dzięki nim można zabrać ze sobą dowolną liczbę książek. Automatycznie e-book nie jest tak ciężki, jak książka. Nie musimy dźwigać ciężarów, kiedy na wakacje chcielibyśmy zabrać kilka tomów Sagi „Zmierzch”, albo „Millennium”. Wtedy nie pozostałoby nam nic innego, jak zapłacić za nadbagaż.

 

W przypadku e-booków i czytników, za pośrednictwem których możemy je czytać, łatwo się nimi posługiwać, nawet przy słabym oświetleniu, gdzie czytanie książki w praktyce byłoby niemożliwe. Leżąc w wannie lub w basenie czytanie książek tradycyjnych grozi ich całkowitym zniszczeniem. Natomiast wybierając wodoodporny czytnik, możemy relaksować się z książką tak, jak chcemy.

 

Trudno ocenić, co jest lepsze - książka w formie tradycyjnej czy cyfrowy e-book, który czytamy za pośrednictwem czytnika e-booków. Istnieje wielu czytelników o odmiennych preferencjach, a jednak najważniejsze żebyśmy po prostu nie zapominali o czytaniu.


Dodaj komentarz anonimowo lub zaloguj się
 
Stary Mol
Stary Mol 5 pazdziernika 2017, 09:22
Tylko ksiazki.... mmmm ten zapach świeżego druku :D
Ilona
Ilona 27 pazdziernika 2017, 16:10
Prawie odwieczny spór między fanami klasycznych książek a czytników :). Ja akurat czytam na PocketBooku ze względu na wygodę :) jednak uważam, że najważniejsze jest to, że się ogólnie czyta! :D
Lllauuka
Lllauuka 6 maja 2019, 19:28
Moim zdaniem ksiązki mają to coś, ale sama tez wybieram ebooki bo łatwiej mi je pozyskać, że tak powiem. Ostatnio czytałam "Krwawy las" Geraint Jones - hrosskar.blogspot.com/2019/03/krwawy-las-geraint-j… To powieść historyczna którą napisał były komandos. Styl pisania naprawde super, każdego wciągnie.
emil
emil 10 czerwca 2019, 12:22
Ja odkąd mam czytnik chyba tylko ze 3 razy sięgnąłem po tradycyjną książkę. Jakby nie patrzeć to duża metoda, a teraz robią takie ebooki, że nawet ekran wygląda jak papier. Sam mam inkbooka, wiem, że dużo ludzi je poleca i też trochę dlatego właśnie na niego się zdecydowałem, ale używając go prawie codziennie jasno sam mogę stwierdzić, że dałbym mu jakieś 9/10 w mojej skali. System na androidzie robi dobrą robotę.
Seweryn
Seweryn 26 czerwca 2019, 12:44
Czytanie ksiazek bylo dla mnie fajne i mialo to fajny klimat, jednak odkąd mam czytnik InkBOOK to nie ruszylem zadnej ksiazki, nie wiem czy to zle czy dobrze, ale inkBOOK naprawdę jest świetny do czytania
Anka
Anka 3 lipca 2019, 12:36
Fajnie jest mieć książki fizycznie, ale jest moment, gdy to robi się mało praktyczne już nie mówiąc o tym, że ksiązki wcale nie są takie tanie. Sama w pewnym momencie powiedziałam sobie stop jak musiałam nieść cięzką paczkę z pracy do domu, pełną książek, które sobie zamówiłam (w pracy zawsze jest komu odebrać). Wtedy do mnie dotarło jakie to niepraktyczne i zainwestowałam w czytnik. Padło na inkBOOKa, dużo osób je poleca i bez problemu można w nich zmieść bardzo dużo pozycji, nie mówiąc już, że nie ma problemu z czytanie różnych formatów plików. Także jak ktoś szuka dobrego urządzenia to model prime hd jest świetny i polecam go każdemu :)
przysłano: 3 pazdziernika 2017 (historia)


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zgłoś obraźliwą treść

Uzasadnij swoje zgłoszenie.

wpisz wiadomość

współpraca